Jaarboek Monumentenzorg 2001. Interieurs belicht
(2001)– [tijdschrift] Jaarboek Monumentenzorg– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 128]
| |
De stallen van Kasteel Maarsbergen
| |
[pagina 129]
| |
Maarsbergen, kasteel Maarsbergen, interieur van het koetshuis met rijtuigen en tuigenkast (boven), stalgebouw (onder). Foto's H. Modderman, 2001.
| |
[pagina 130]
| |
Maarsbergen, kasteel Maarsbergen. Bittenkast. Foto's H. Modderman, 2001.
In het verleden stonden de meeste paarden in stands, dat wil zeggen dat zij tussen schotten aan hun halster vastgebonden stonden. De stands waren voorzien van een voertafel met voerbak, drinkbak en ruif voor het hooi die vanuit de erboven liggende hooizolder gevuld kon worden. Soms was er, voor paarden die zich lastig lieten vastbinden, een enkele box waarin het paard zich vrij kon bewegen. Op Maarsbergen zijn enige stands nu verbouwd tot twee boxen. Achter het koetshuis is de deel waar in het verleden de werkpaarden stonden. Het houtwerk aan de buitenzijde van het gebouw is geschilderd in de kleuren van het landgoed.
Het interieur van het koetshuis omvat een zich langs de wand bevindende vaste, getimmerde tuigenkast die plaatsbiedt aan een tiental tuigen. | |
[pagina 131]
| |
Naast een rek aan de muur voor de lange bomen hangt er voorts onder meer nog een bittenkast. Dit is een ondiepe kast met glazen deur om de stalen bitten in een gesloten ruimte op te bergen. In de kast stond, ter voorkoming van roestvorming op de bitten, een bakje met een weinig krijt, omdat dit vocht aantrekt. | |
De rijtuigenIn het koetshuis staan diverse, uit de tweede helft van de 19de eeuw daterende rijtuigen van bekende Nederlandse rijtuigfabrikanten, waaronder een landaulette van het fabrikaat M.L. Hermans & Co, Den Haag, een victoria van A.H. Ingenhous & D. Buitenweg, de Bilt, en een jachtbrik van B. Veth, Arnhem. Ze zijn alle geschilderd in de kleuren blauw-goud-geel, gebaseerd op de wapenkleuren van de familie Godin de Beaufort, sinds 1882 de eigenaren van het landgoed Maarsbergen. Equipages moesten herkenbaar zijn. Zo waren de rijtuigen niet slechts voorzien van het wapen, het helmteken of het al dan niet gekroonde monogram van de eigenaar, maar deze waren ook geschilderd in diens kleuren. | |
De tuigenEveneens op basis van heraldische kleuren is het beslag van de tuigen uitgevoerd, in dit geval messing. De tuigen voor formelere gelegenheden zijn voorzien van het familiewapen van Jonkheer Mr Karel Antonie Godin de Beaufort (1850-1921) met erboven de vijfparelige jonkerkroon. De eenvoudigere tuigen voor alle dag en voor sportieve ritten hebben ook messing beslag, maar geen wapens of kronen. Slechts de gele frondelen van de hoofdstellen vertellen door hun kleur wat over de eigenaar.
Maarsbergen, kasteel Maarsbergen. Toegang tot stal. Foto's H. Modderman, 2001.
| |
De livreienEvenals bij de rijtuigen en de tuigen speelde bij de livreien (afkomstig van het Franse werkwoord ‘livrer’; door de werkgever geleverde kleding), naast esthetische aspecten, herkenbaarheid een rol: zowel aan de kleding van het huispersoneel als aan dat van de koetsier kon men zien wie zijn heer was. De jassen van de koetsiers van de Jonkheren Godin de Beaufort waren van beige laken en voorzien van messing wapenknopen. Daarnaast droegen de koetsier en de palfrenier een off-white corduroy broek in laarzen met bruine kappen, bruine handschoenen, een wit opstaand boord met dito plastron en een zwart zijden hoge hoed met band van goudgalon en zwarte kokarde. De kleding van het huispersoneel was vervaardigd van donkerblauw laken.
De stallen van kasteel Maarsbergen herbergen een voor Nederland uiterst zeldzaam samenhangend historisch geheel van een enigszins miskend aspect van de wooncultuur: het vervoer. Door de zorg van de met Maarsbergen verbonden familie hebben de stallen hun oorspronkelijke functie behouden en is in het koetshuis nog te zien welke importante rol de equipages in het verleden speelden en soms nog spelen in het leven op een landgoed. Het was een kunst om een elegante equipage op de weg te brengen. Een kunst als samenspel van ambachtslieden, goede smaak geleid door traditie en het vakmanschap van de koetsier; een kunst die tot in de kleinste details werd beoefend. Dankzij het gevoerde beheer op Maarsbergen wordt de herinnering aan deze voorheen zo algemeen beoefende vaardigheid vastgehouden en terecht gekoesterd als zeldzaam geworden cultuurgoed. |
|