Jaarboek voor Nederlandse Boekgeschiedenis. Jaargang 25
(2018)– [tijdschrift] Jaarboek voor Nederlandse Boekgeschiedenis– Auteursrechtelijk beschermd[p. 62] | |
Figuur 1. Den Haag, Koninklijke Verzamelingen, M 035-015. Voor- en zijaanzicht van de Statenbijbel die toebehoorde aan Amalia van Solms. Foto gemaakt door de Koninklijke Verzamelingen
| |
[p. 63] | |
Loes Dorrestein
| |
[p. 64] | |
Bij de specificaties staat ‘Geen zilvermerken aangetroffen’.6 Echter, bij nader onderzoek van het boekbeslag blijkt dat het zilver wel is gekeurd. Het ene keur is maar deels leesbaar omdat het in de aanzet van de binnenkant van de muiter staat. Het andere keur is er nagenoeg afgesleten doordat het zilver te vaak gepoetst is. Dit keur is zelfs dusdanig ‘verpoetst’ dat het alleen met strijklicht en onder een bepaalde hoek te zien is. Dit zou het stadskeur van Den Haag kunnen zijn en het andere keur de jaarletter S, die dan zou staan voor 1648. Minimaal kunnen we concluderen: tweemaal zichtbaar gekeurd, maar ongeïdentificeerd. In de nabije toekomst zou het mogelijk kunnen worden dat we de ‘echo’, die bij het slaan van het keur in het zilver is ontstaan, alsnog kunnen zien ondanks het feit dat de bovenlaag volledig is weggesleten. Momenteel kan dat alleen door middel van het aanbrengen van zuren die de afdruk weer deels zichtbaar maken. Omdat dit echter een destructieve methode is en niet altijd de gewenste resultaten toont, wordt het niet toegepast op kunst of erfgoed. Figuur 2a-b. V.l.n.r. Den Haag, Koninklijke Verzamelingen, M 035-015. Mogelijk jaarletter en stadskeur die zich bevinden aan de binnenkant van de onderste muiter. Foto's gemaakt door auteur
Bovendien ziet men op tentoonstellingen het liefst glimmend beslag. Boekbeslag wordt dus steeds meer gepoetst, waardoor dit cultureel erfgoed in feite langzaam verdwijnt. In ieder geval verdwijnen zo de keuren, en daarmee de mogelijkheid om objecten aan een meester, plaats en datering te koppelen. Voor het beheer van boeken met boekbeslag is hier een belangrijke les uit te trekken: óf meteen onder vacuüm bewaren zodat er geen zuurstof meer bij komt waardoor het zilver niet meer zwart wordt, óf stop met poetsen en uitleggen waarom het zilver zwart ziet. Aan de hand van verschillende zeventiende-eeuwse schilderijen die boeken met zwart geworden beslag tonen, zoals het Portret van Maritge Claesdr Vooght door Frans Hals uit 1639, is misschien zelfs wel te beargumenteren dat het ongepoetste zilver dichter bij de historische ‘waarheid’ komt.7 |
|