Jaarboek Letterkundig Museum 8
(1999)– [tijdschrift] Jaarboek Letterkundig Museum– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 127]
| |
[pagina 128]
| |
Bert Schierbeek (1918-1996), 1978
siberisch krijt, 49 × 37 cm inv. nr.: S. 344/Pr/III/2 herkomst: S. Spoelstra, 1998 r.o.: Bert Schierbeek; l.o..P. Citroen 4 II 78 | |
[pagina 129]
| |
Stance Eenhuis
| |
[pagina 130]
| |
Bernlef bevestigde onlangs dit verhaal: ‘Volgens mij was de tekening “besteld” door de NCRV die een schrijverskalender uitgaf. Misschien het programma “Literama”? [...] De tekening was dus het eigendom van de NCRV.’Ga naar eind3 Paul Citroen maakte in zijn leven meer dan 7000 portretten waarvan het merendeel in de jaren zestig en zeventig. In de loop der jaren ontwikkelde hij zich tot een zeer vakkundig en ervaren portrettist. Ook bij de twee portrettekeningen van J. Bernlef en Bert Schierbeek is het opvallend dat zij in één oogopslag herkenbaar zijn als een ‘Citroen’. Zijn persoonlijke signatuur is in bijna al zijn schrijversportretten van na 1950 te herkennen. Zoals meestal maakte Citroen eveneens bij de portrettekeningen van J. Bernlef en Bert Schierbeek gebruik van siberisch krijt. Bernlef was gefrappeerd door het ‘andere gezicht’ dat Citroen van hem in het portret had blootgelegd. Op 24 mei 1978 kwam Bernlef naar Wassenaar om te poseren. Hij herinnert zich in 1999: ‘Het tekenen gebeurde bij Citroen thuis. Hij zat vlak tegenover mij, het tekenbord tussen ons in. Ik herinner mij dat Citroen aan een stuk door praatte. We hadden het over de periode in zijn leven dat hij in Duitsland kontakt had met de toenmalige avant-garde, o.a. over Kurt Schwitters. [...] Ik geloof dat Citroen maar één tekening maakte. Toen hij mij die liet zien vond ik mijzelf er te jongensachtig uitzien (ik was toen 41). Citroen hield vol dat ik er echt zo uitzag, voor hem dan. Ik kon hem toen geen gelijk geven. Kortgeleden werd ik door een Amsterdamse fotograaf gekiekt. De foto liet mij zien als volwassene en als jongetje tegelijk. Zouden die fotograaf en Paul Citroen het tweede gezich hebben?Ga naar eind4 Of bestaat talent erin ook “voorbije” gezichten van iemand in het huidige gezichtte ontdekken? Wie zal het zeggen.’Ga naar eind5 Bert Schierbeek had al eerder, op 4 februari 1978, voor Citroen geposeerd in Pulchri Studio aan het Lange Voorhout te Den Haag.Ga naar eind6 | |
[pagina 131]
| |
J. Bernlef [pseud. van H.J. Marsman] (1937), 1978
siberisch krijt, 66 × 51 cm inv. nr.: M.277/Pr/IV/2 herkomst: S. Spoelstra, 1998 r.o.: J. Bernlef; l.o.: P. Citroen 24 V 78 |
|