bekende personage van Nescio noemde hij die De Uitvreter. In de kwart eeuw dat Kees eigenhandig zette en drukte, zagen vele honderden boekjes en pamfletjes bij De Uitvreter het licht, plaquettes met gedichten van beroemdheden als Gerrit Achterberg, Remco Campert, Gerrit Komrij en Rutger Kopland, maar ook bibliofiele uitgaafjes ten behoeve of ter ere van vrienden, en last but not least allerlei grappige door hem verstuurde nieuwjaarswensen waarvoor hij de archieven indook met een of ander curiosum als vangst. Toen antiquariaat Fokas Holthuis in 2011 een speciale nieuwsbrief wijdde aan het fonds van De Uitvreter was men niet zuinig met complimenten: ‘Kees Thomassen maakt sinds 1989 als De Uitvreter de meest uitzinnige, inventieve, kleurrijke, malle boekjes. De lol van het zetten en drukken spat ervan af. Niet minder plezierig is het om deze uitgaven langs de meetlat te leggen en te beschrijven. Er zijn bovendien maar weinig margedrukkers met zo'n grote en gevarieerde voorraad clichés (automobielen, klokken, paarden) en vergeten corpsen (Festival, Schneidler, Studio, Volta).’
Kees Thomassen sloot zich aan bij de Stichting Drukwerk in de Marge en kreeg in dat milieu, dat hem als een handschoen paste, al snel een prominente plek. Van 1995 tot 2003 was hij secretaris van het bestuur. Het was bij lange na niet de enige functie die hij bekleedde. Binnen de kb opereerde hij jarenlang als voorzitter van de personeelsvereniging en lid van de ondernemingsraad. Hij was buitengewoon actief in allerlei vormen van landelijk overleg aangaande bibliotheekzaken. Waar initiatieven in het slop dreigden te raken, trok hij ze weer vlot.
Zijn onbaatzuchtige inzet reikte tot ver buiten zijn professionele domein. Toen hij als partner van zijn levensgezellin Hetty Kammeraat betrokken raakte bij haar liefde voor windhonden, nam hij het voorzitterschap van de Haagse windhondenvereniging op zich en superviseerde in die hoedanigheid bij de bouw van een nieuw clubhuis.
Kees was ook de man van de uitstapjes met vrienden, meestal naar iets museaals in Nederland, België of Frankrijk, of naar een concert van Bob Dylan, David Bowie of Philip Glass. Hij hield van lange avondsessies met jenever of wijn, een stevige joint, en vooral muziek, bijvoorbeeld van The Soft Machine. Van die legendarische band klonk het dertien minuten lange nummer ‘Slightly all the time’ toen hij op zaterdag 12 december 2015 door zijn Achterhoekse buren en temidden van vele tientallen vrienden en collega's werd weggebracht. Meteen na zijn overlijden had Anton Korteweg, wiens gedichten Kees regelmatig had gedrukt, bij Sha-