Lucy B. en C.W. van der Hoogt-prijs 2007
Advies van de Commissie voor schone letteren
Synesthesie heet het verschijnsel wanneer iemand bij het horen van een geluid een bepaalde kleur voor zich ziet. Mensen die synesthetisch zijn beleven de wereld intens en fantasievol, elk concertbezoek is immers een feest van dansende kleuren, elk schilderij een koor van zoemtonen, fluisterflarden en meanderende coloraturen. In vorige eeuwen werd synesthesie gezien als een exotische gekte die rechtstreeks verbonden was met genialiteit en artisticiteit, tegenwoordig geeft de neurologie een droger antwoord: bij onze geboorte zitten onze zintuigen ‘aan elkaar vast’, de kleine babyhersenen maken nog geen verschil tussen zien en horen, en bij het groeien trainen we onze hersenen als het ware in het scheiden van zintuiglijke informatie. Kortom, hoe ouder we worden, hoe beter het verdeelstation functioneert dat de impulsen van de afzonderlijke zintuigen als afzonderlijke prikkels aan ons bewustzijn overbrengt. En zoals iedereen wordt geconstitueerd door de weeffoutjes in de biochemische processen, bestaan er dus ook mensen bij wie het specialisatieproces van de hersenen niet geheel, niet afdoende, of gelukkigerwijze op een onbegrijpelijke manier is geschied, of langs een andere weg zijn vorm heeft gevonden.
Thomas Möhlmann, die de Commissie voor schone letteren voorstelt voor de Van der Hoogt-prijs 2007 op grond van zijn dichtbundel De vloeibare jongen (Prometheus, Amsterdam 2005), behoort tot de synesthetische kunstenaars: zij maken vaak werken die dromerig zijn, die een wereld oproepen van schimmen, demonen en plasma's die een parallel universum bewonen, die een eigen vrijheid hebben in het zich vermengen met de wereld die wij kennen en hun invloed op haar en ons uitoefenen. Niet voor niets is de kindertijd dan ook de zone waarin deze kunstenaars zich thuis voelen, omdat zij zich erin gefundeerd zien, omdat zij de waarheid van deze wereld als de grootste en meest artistieke innerlijke ruimte voelen. De ruimte is groot, omdat er nog plaats is voor animisme, voor bezielde objecten en bewuste natuur (p. 39):