Je boeken zijn behoorlijk gewelddadig. Ik begrijp nu dat er ook een familieachtergrond meespeelt. Je laat de complexiteit van de politionele acties goed zien, en ook het loyaliteitsconjlict waar velen mee worstelden. Het zijn niet alleen prachtige tekeningen, het is ook een goed geschreven verhaal.
Dat verhaal, het scenario, daar heb ik driëneenhalf jaar over gedaan. Je kunt alle kanten op, je moet keuzes maken. Het gaat eigenlijk niet om de tekeningen, al is het meegenomen als ze mooi zijn, maar om het verhaal. Wat ik eigenlijk wilde laten zien is dat het niet zo zwartwit is. Ik weet dat ik de Nederlandse soldaten soms wel bruut laat optreden, die kritiek krijg ik ook wel. Tegelijk wil ik iets laten zien van de positie van de Chinezen. Die hebben het daar niet gemakkelijk. Ik ken de verhalen van mijn oma, ik ben ermee opgegroeid. As er weer onlusten zijn, worden de Chinezen als eersten gepakt. Mijn oom die daar woont, zal geen honderd meter lopen. Hij doet alles met de auto, hij is bang om aangevallen te worden. Ik wil laten zien dat het niet alleen bruin en wit is, maar dat de Indonesiërs ook gewelddadig zijn ten opzichte van de Chinezen, die daar al honderden jaren wonen. Dat wil ik met mijn albums overbrengen. Nederlanders weten daar weinig van.
Ik denk dat het heel goed is om moderne middelen te gebruiken. Als kinderen jouw albums lezen, krijgen ze informatie over die wereld, op een manier die hen aanspreekt. Merkje daar iets van?
Bij het ICLON, de lerarenopleiding, worden ze wel gebruikt. Maar je moet wel zestien zijn om mijn albums te kunnen lezen, omdat ik niets uitleg. Nu hebben we ook het album De terugkeer, van tekenaar Eric Heuvel en schrijver Ruud van der Rol. Dat is geschikt voor kinderen van tien tot veertien jaar. Daarin wordt alles goed uitgelegd. Kinderen van die leeftijd zullen mijn boeken nog te moeilijk vinden.
Je boeken zijn intussen ook vertaald.
Ja, er is zelfs een Indonesische vertaling van het eerste deel. Dat vind ik het leukst van allemaal. Ik was op een expositie met Indonesische tekenaars. Toen toonde een klein Indonesische uitgever belangstelling voor mijn werk. Drieduizend exempla-