Indische Letteren. Jaargang 24
(2009)– [tijdschrift] Indische Letteren– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 105]
| |||||||||
Het is geen kolonie, het is een wereld
| |||||||||
Indrukken van IndiëIn dezelfde periode dat Bordewijk over Augusta de Wit in Het Vaderland schrijft wordt de dan zeventigjarige schrijfster per brief benaderd door de uit Duitsland gevluchte vertaalster en journaliste Elisabeth Augustin. Zij wil De Wit graag interviewen voor het tij dschrift Astra. Het antwoord van Augusta de Wit luidt alsvolgt: Lieve mevrouw, wat vraagt u mij daar! Och neen, laat u dat liever. Ik heb tot nu toe, altijd principieel die soort ‘interviews’ geweigerd. U kunt dat dus gerust zeggen als de redactie er op aandringt. Een portret heb ik ook niet. | |||||||||
[pagina 106]
| |||||||||
Mijn indrukken van Indië kan iedereen lezen waar die in mijn werken staan - en wat gaat de rest den lezer aan?!Ga naar eind3 De Wits indrukken van Indië leveren echter geen eenduidige interpretatie op bij haar Nederlandse en Indonesische critici: de meningen staan soms haaks op elkaar. Ter illustratie leg ik het oordeel voor van twee Indonesische tijdgenoten van De Wit. Soetan Sjahrir, de Indonesische vrijheidsstrijder, schrijft in zijn Indonesische overpeinzingen: ‘Vele Europeanen hebben dorst naar het Oosten dat voor hen nog betekent: rust en bezinning’. In die context beoordeelt hij verderop ook het werk van De Wit als hij schrijft: ‘Het Oosten van Augusta de Wit bestaat alleen maar voor mensen als Augusta de Wit, zoals het Oosten van de boedhisten ook alleen nog voor hen bestaat. Wat vindt men van dat Oosten nog terug in Hong Kong of Sjanghai of Tokio of ook in Soerabaia of Batavia?’Ga naar eind4 Achmad Djajaniningrat, oud-lid van de Raad van Indië, schrijft in een brief aan Jef Notermans over De Wit: Als zij geen Indonesisch bloed in de aderen heeft verdient het bewondering dat Augusta de Wit niet alleen stof heeft geput uit ‘de hogere sferen’ van de Indonesische samenleving maar zelfs heeft ‘getracht om het geestelijk leven van de dessaman te peilen en te boek te stellen. Dat het zelfs voor ons, Westersch opgevoede Indonesiërs vaak moeilijk is om dat leven te begrijpen’, daar heb ik zelf over geschreven.Ga naar eind5 Het is jammer dat zowel Sjahrir als Djajaniningrat niet aangeven op welk(e) werk(en) van Augusta de Wit ze zich baseren. De Wit heeft ruim veertig jaar over Indië geschreven in fictionele en non-fictionele werken: vanaf 1895, als ze vanuit Batavia voor The Singapore Straits Times Engelstalige artikelen schrijft over Java, tot in 1939, het jaar van haar overlijden, als het boekenweekgeschenk verschijnt met daarin haar novelle Liefde en geweld langs den Barito. | |||||||||
Ethisch gedachtegoedTen tijde van Augusta de Wits eerste publicaties maakt de jurist Conrad Theodoor van Deventer (1857-1915) naam met het spraakmakende artikel ‘Een eereschuld’ dat hij in 1899 in De Gids publiceert.Ga naar eind6 Hierin betoogt hij dat de miljoenen die de Nederlandse overheid in de afgelopen eeuwen aan Indië heeft onttrokken, terugbetaald | |||||||||
[pagina 107]
| |||||||||
moeten worden door te investeren in de verbetering van de leefomstandigheden van de inheemse bevolking. Van Deventer wordt een van de belangrijkste woordvoeders van de ‘ethische richting’ in de politiek, die in feite stond voor wat we nu ontwikkelingshulp noemen. Het ging wel om een bevoogdende vorm van hulp: Nederlandse deskundigen bepaalden wat er moest gebeuren en de bevolking diende te volgen in de goede werken. Het uiteindelijke doel van deze politiek was op de lange termijn een zelfstandig en onafhankelijk Indië. De Wit heeft af en toe contact met Van Deventer, ook omdat hij een korte periode in de redactie van De Gids zit en veel van haar werk in dit tijdschrift wordt gepubliceerd, voordat het in boekvorm verschijnt. Het gedachtegoed van de ‘ethische richting’ verbond mensen die vaak niet of nauwelijks in persoonlijk contact met elkaar stonden. Zo hebben de schrijfsters Augusta de Wit en Marie van Zeggelen noch in Indië, noch in Nederland hierover in contact met elkaar gestaan, terwijl zij beiden gezien worden als belangrijke literaire representanten van deze richting. In een verhaal dat De Wit schrijft ter herdenking van de publicatie van Max Havelaar zestig jaar daarvoor, omschrijft een personage het ethische gedachtegoed als volgt: Het oude koloniale idee van het recht van den Europeaan op den arbeid van den Inlander, dat hoort men door niemand meer verdedigen. Het recht van den overheerscher is zijn plicht geworden. En dat, dat nieuwe gevoel, dat verantwoordelijkheidsbesef in plaats van de hebzucht van vroeger, - dat dankt Holland aan Multatuli; - met zijn Havelaar heeft hij het geweten van de natie wakker geschud.Ga naar eind7 | |||||||||
Verborgen bronnenHet eerste verhaal van Augusta de Wit dateert uit 1894 en heet ‘Nellis’.Ga naar eind8 Het gaat over het uitzichtloze bestaan van een zoutsmokkelaar die zout van België naar Nederland smokkelt. Het verhaal is later opgenomen in de verhalenbundel Verborgen bronnen (1899), De Wits tweede boek. In de verhalen zijn de hoofdpersonages eenvoudige mensen, soms levend in de marge van de samenleving. Ze doen ondergeschikt en onderbetaald werk, of proberen op illegale wijze voor brood op de plank te zorgen. Naast Nellis, de zoutsmokkelaar, zijn er verhalen over een ‘surnumerair’ (een boventallige postbeambte), een Venetiaanse glaswerker, een Schotse boer, een | |||||||||
[pagina 108]
| |||||||||
Javaanse visser en een Javaanse plattelandsvrouw. Het zijn rake psychologische portretten vol sympathie voor de underdog. De Wit weet de verschillende milieus knap uit te lichten, de verschillende personages komen als individu tot leven. Ook ruim honderd jaar later is het niet moeilijk om mee te leven met hun passies, blijdschap, verdriet en haat. In Verborgen bronnen experimenteert De Wit in de verhalen ‘Vijandschap’ en ‘De hoogste wet’ met iets nieuws in de Indisch-Nederlandse literatuur. De verhalen worden verteld vanuit het perspectief van een Javaanse man en vrouw. Hun persoonlijke ervaringen en gevoelens worden in de verhalen uitgewerkt. De wereld van de inheemse bevolking wordt op een nieuwe manier getoond, de Nederlandse overheerser speelt er geen rol van betekenis in. | |||||||||
Mian en Djalil‘Vijandschap’ vertelt het verhaal van de levenslange rivaliteit tussen twee Javaanse vissers, Mian en Djalil. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Mian. De twee mannen hebben vanaf jongs af aan een afkeer van elkaar en zitten elkaar op alle mogelijke manieren dwars.Ga naar eind9 Als de echtgenote van Mian, die zielsveel van haar houdt, een verhouding krijgt met zijn rivaal Djalil is voor Mian de maat vol. Hij wil een gevecht op leven en dood. Maar daar komt het niet van. Op de vlucht voor de aanval van Mian valt Djalil met zijn linkeroog in zijn eigen kris en bezwijkt uiteindelijk aan zijn verwonding. Mian kan het niet verkroppen dat Djalil ‘hem is ontsnapt’ door dood te gaan. De rest van zijn leven is Mian op jacht naar de krokodil waarin Djalils ziel is gekropen. Inspiratie voor het verhaal ‘Vijandschap’ deed Augusta de Wit op in de jaren tussen 1894 en 1897 toen ze in Batavia woonde en lesgaf op de meisjes-HBS en daarnaast over Java schreef voor de Engelstalige krant The Singapore Straits Times. Een jaar voor de verschijning van Verborgen bronnen worden deze krantenartikelen in 1898 in boekvorm uitgegeven onder de titel Java: facts and fancies.Ga naar eind10 In het hoofdstuk getiteld ‘On the beach’ slaat De Wit het leven van vissers gade die ten oosten van de haven Tandjong Priok leven. De biologe Anna Weber-van Bosse herkent De Wits beschrijving van het strandleven ‘helemaal terug’ uit haar eigen reis door de Indonesische archipel.Ga naar eind11 Deze observaties heeft De Wit verwerkt in haar verhaal ‘Vijandschap’, zoals het werken aan de boten en netten, het spelen van de kinderen in het water, de vrouwen die met korven de vissen uit de sèro verzamelen (een | |||||||||
[pagina 109]
| |||||||||
paalconstructie van bamboe die als grote fuik fungeert). In deze omgeving komen de vissers Djalil en Mian tot leven. | |||||||||
Aïssa's verhaalIn ‘De hoogste wet’ vertelt eerst een anonieme Europese reiziger zijn verhaal. Hij overnacht in een afgelegen huisje aan een meer bij de Javaanse vrouw Aïssa. Tijdens de tocht naar zijn logeeradres overdenkt hij zijn ervaringen in dit voor hem onbegrijpelijke, verbijsterende land. Alhoewel de Europese reiziger een enorme kloof voelt tussen de westerse wereld waar hij vandaan komt en de oosterse wereld waar hij nu doorheen reist, raakt hij er tijdens zijn tocht van doordrongen dat die andere, die oosterse wereld ook een wereld op zich is: ‘Het was een onverbreekbare samenhang, een overeenstemming van wonderbaarheden, makend eens in-zich-zelf volkomens wereld’.Ga naar eind12 Een constatering die veel lijkt op wat Gijs van Heemsbergen in De Godin die wacht aan zijn verloofde in Nederland schrijft als hij net is aangekomen in Indië: ‘het is geen kolonie, het is een wereld’.Ga naar eind13 Het perspectief verschuift naar de oude Javaanse vrouw Aïssa. Zij vraagt aan haar logé of hij haar naar het graf van haar zoon wil brengen. Dan vertelt zij aan de reiziger haar tragische verhaal. Zij was achttien en net moeder geworden toen Hadji Koesoemo, de wedono (districtshoofd), kenbaar maakte haar te begeren. Aïssa wil haar kind niet achterlaten en weigert mee te gaan. Haar man Kèrto reageert dociel: hoe kan hij als ‘gering mens’ de machtige wedono weerstaan? Aïssa is bevreesd en houdt zich zo veel mogelijk schuil. Het onvermijdelijke gebeurt: de baby wordt gestolen. Zo lokt Koesoemo Aïssa naar zich toe. Hij wil haar niet delen met het kind en laat de baby door andere vrouwen verzorgen. Als hij erachter komt dat Aïssa het kind toch stiekem zelf verzorgt, vergiftigt hij de baby. Op haar beurt doodt Aïssa de moordenaar van haar kind met een dolk als hij met zijn hoofd op haar schoot ligt. Diep geschokt leeft de reiziger met Aïssa mee. ‘Haar misdaad was heilig onder een wet die alle wet te boven gaat.’Ga naar eind14 Aïssa's moederliefde overbrugt voor de reiziger alsnog de kloof tussen Oost en West. | |||||||||
[pagina 110]
| |||||||||
De wake bij de brugTussen 1910 en 1913 maakt Augusta de Wit een grote reis door de Indonesische archipel. Zij wil vooral gebieden bezoeken die ‘men nog niet goed kent’. De ontwikkeling op de eilanden wordt vaak belemmerd door het ontbreken van ‘voldoende middelen van verkeer’, constateert zij in de artikelen die ze over haar reis schrijft in de Nieuwe Rotterdamsche Courant en de Locomotief. Het aanleggen van wegen, bruggen en spoorlijnen ziet zij als grote noodzaak om de levensomstandigheden van de bevolking op de eilanden te verbeteren. Een goede infrastructuur is van groot belang want ‘kennis komt over wegen en bruggen tot volken’. Een andere zorg van De Wit is het behoud van de eigen cultuur van de Indonesische bevolking, die moet beschermd worden tegen ‘ongunstigen invloeden uit het Westen’.Ga naar eind15 Twee thema's dus: de traditioneel socialistische idee dat de emancipatie van een volk begint met materiële vooruitgang en ontwikkeling van infrastructuur; en het behoud van het goede van de eigen cultuur. Die twee thema's heeft zij samengebracht in de novelle De wake bij de brug, het werk waar Bordewijk zo lovend over was. In de novelle draait het allemaal om de bouw van een spoor- en loopbrug over de rivier de Tjikidoel op Java, die de kust verbindt met de moeilijk bereikbare bergstreek. Met veel verve neemt De Wit ons mee naar de wereld van de Javanen die rondom de gevaarlijke rivier wonen. De ‘Bouwer van de Brug’, consequent zo genoemd door De Wit, wordt door haar neergezet als een superheld. De Javanen adoreren hem als een mythische figuur en er worden hem bovennatuurlijke gaven toegeschreven. Hij bouwde immers een wonder: de brug. Vervolgens wist hij de brug ook nog eens uit een verwoestende bandjir te redden. Een legende is geboren. 's Avonds wordt zijn verhaal verteld op feesten ‘vol gamelanmuziek en lichtwiegelende dansen’. Zijn goede vriend Hadji Moesa de oude wordt nooit moe om het verhaal steeds weer opnieuw te vertellen. De ‘Bouwer van de Brug’ weet de bevolking ervan te doordringen hoe zij belemmerd wordt in haar bewegingsvrijheid door de onberekenbare getijrivier en dat het bouwen van een brug daarom noodzakelijk is. Aanvankelijk stuit hij op veel verzet, maar als een geboren leider staat hij boven de partijen: ‘hij was als geen ander. Hollander of Maleier.’ Een brug over de rivier is vooruitgang, een overwinning op de natuur. Kennis kwam over wegen en bruggen tot volken waar nog geen kennis was. Waar eerst het woud heerscher over hen was geweest en de sterke dieren, de tijger, de wilde buffel en de neushoorn, de kudden van wilde zwijnen, waar de | |||||||||
[pagina 111]
| |||||||||
alang-alang heerscher was geweest en de onoverkomelijke stroom, daar kwam kennis die de mens zelven tot heerser maakte.Ga naar eind16 Het bouwen van de brug gaat niet zonder slag of stoot. Bouwfraude is van alle tijden, blijkt ook hier maar weer. En dan worden er ook nog bomen omgehakt op een begraafplaats, vlakbij de heilige Rasamalaboom! Uiteindelijk vindt de ultieme beproeving plaats. Het verhaal hierover wordt verteld tijdens een nacht dat er opnieuw een bandjir dreigt. Als iedereen zich verzameld heeft en de duisternis is ingevallen komen de verhalen op gang. De dichter-muzikant vertelt over de tijd voordat de brug er was. Als de woudvorst, de ‘heer der Groote eenzaamheid’, nog over het volk van de bergen heerst en de rivier de Tjikidoel zijn bondgenoot is. Er wordt verhaald over het jaar van de grote rattenplaag en de pest, toen de oogsten mislukten en velen een hongerdood stierven. Dan vertellen de mannen en vrouwen elkaar over het bouwen van de brug en wat er gebeurde toen de brug bijna klaar was. Toen de bandjir kwam. Dagen- en nachtenlang viel de regen. Als de noordelijke helling van Goenoeng Hitam instort, verdwijnt de heilige Rasamalaboom in de rivier en het enorme gevaarte bedreigt de brug die bijna klaar is! De apotheose is het gevecht dat de ‘Bouwer van de Brug’ tegen de elementen voert om de brug te redden: Toen, plotseling, stond hij midden onder ons, hij! De Bouwer van de Brug! Als een witte lamp was zijn gezicht, geheel bleek, geheel licht. Hij wierp zijn kleedaren af en stond glanzende. Licht was alles aan hem, hij blonk. Hij ging het water in, tot de knieën, tot de heupen, tot de schouders. Ademloos stonden wij hem naziende waar hij zwom. Wij zagen zijn goudgeel hoofd tusschen het drijfsel als de zon is tusschen wolken, in kenteringstijd. Het glansde en het werd verdonkerd. Telkens als het weer verdween vreesden wij, hij is verdronken, die al te vermetele! En hij dook weder omhoog, en wij vreesden, tusschen de boomen raakt hij bekneld! Eenmaal zagen wij hem drijvende, ten halve lijve boven het water uit. Hij hield zich vastgegrepen, onbewegelijk hangende, en wij zagen hoe zijn schouder en rug rood werden van bloed. [...] Nu zeker, dachten wij, nu zeker is hij omgekomen, gewond zijnde en uitgeput [...] Maar opeens schreeuwde het volk aan de overzij, met een schreeuw dat de heuvel galmde, en daar zagen wij hem, ver weg, zijn gezicht boven de kruiptakken van de Rasamala! [...] Hij hield zich vast aan een grooten en hoogopstaanden tak als aan den scheepsmast een man op zee. [...] Hij hief zijn arm omhoog, ik wierp de lijn. Met ons honderden trokken wij den Rasamala aan wal. Gered, gered was de brug!Ga naar eind17 | |||||||||
[pagina 112]
| |||||||||
[...] De dalang hief de hand op, een statige muziek begonnen allen te zamen de spelers van den gamelan. En hij zelf, de dichtermuzikant, hief uit volle borst het gezang aan van de zege. Het klonk over de donkere rivier. Mannen en vrouwen, allen vielen in. Vervaarlijk kwam aangerend de Donkere Vorst rijdend op het vervaarlijke rijdier. Zijn hoofd was als een zonsverduistering over het land. Van de hoeven van zijn strijdros en het luide gebriesch schokte de vlakte. Hij hield zijn knots geheven tegen den Bouwer en de Brug. Vreeselijk schreeuwend daagde hij zijn vijand uit ten strijde. De Bouwer van de Brug trad hem tegen. Hij stond alleen. Hij had geen wapen. Met zijn handen greep hij den ongenaakbare aan. Hij rukte hem van het steigerende strijdbeest, hij wierp hem ter aarde, hij zette hem den voet op de borst, hij bond hem met boeien niet te verbreken.Ga naar eind18 | |||||||||
Traditie en vooruitgangIn een brief aan de Vlaamse socialist Julien Kuypers schrijft Augusta de Wit in 1934, dat ze niets van het socialisme wist toen ze Orpheus in de dessa (1903) schreef, maar dat ze wel al ‘socialistisch’ gevoeld moet hebben, in die zin althans, dat zij besefte dat ‘de huidige inrichting van de maatschappij onrechtvaardig was en oorzaak van veel leed’. Later werd alles haar duidelijker, zo schrijft ze. Haar socialistische bewustzijn ziet ze zelf vooral terug in werken als De wake bij de brug en De drie, vrouwen in het heilige woud (1921). De Wit voegt hieraan toe dat zij nooit aanhanger is geweest van ‘de leer van de klassenstrijd en haat’, ze heeft zich daar altijd openlijk van gedistantieerd, want ‘Haat is uit den boze, en het begin van alle kwaad’. Uit de strijd van mens tegen mens kan nooit het goede voortkomen. In zijn ‘wezen behoeft en zoekt de mens broederschap’, is de Wits overtuiging.Ga naar eind19 In De wake bij de brug draagt De Wit onmiskenbaar haar socialistische en idealistische overtuiging uit. Daarnaast is het verhaal een eerbetoon aan de orale verteltraditie van de Javanen. Mondelinge overlevering van (mythologische) volksverhalen is belangrijk in de Javaanse cultuur; de verhalen spelen een belangrijke rol in de overdracht van sociale en morele waarden. Ze worden meestal verteld tijdens een gemeenschappelijke nachtwake bij belangrijke momenten in het leven. | |||||||||
[pagina 113]
| |||||||||
De bouw van de brug, als symbool voor de overdracht van kennis en de verbroedering tussen Oost en West, heeft de De Wit in De wake bij de brug op een zeer knappe manier ingepast in de traditie van verhalen die Javanen elkaar vertellen. | |||||||||
De BaritoTijdens haar reis door de archipel, tussen 1910 en 1913, maakt De Wit een tocht van een aantal dagen over de rivier de Barito in het zuiden van Borneo. De stukken die ze hierover schrijft in Natuur en menschen in Indië ademen veel optimisme en hoop uit over de toekomst van het gebied. De Wit schetst een beeld van enorme bedrijvigheid op de rivier, de geweldige hoeveelheid inlandse prauwen tot zinkens toe gevuld met waren, samen met de stoombootjes en de schepen van de verschillende maatschappijen pakketvaart, die ook weer honderden prauwen op sleeptouw hebben. Dat beeld geeft haar vertrouwen in de toekomst. Ze verwacht dat er door de samenwerking tussen Oost en West iets ‘overweldigends’ tot stand gebracht kan worden. De Wit merkt op dat er op Borneo goede mogelijkheden zijn om de bevolking zelf zoveel mogelijk te laten profiteren van de natuurlijke rijkdom, omdat er nog bijna geen Hollanders, Arabieren en andere oosterlingen zijn. Het is hoopgevend dat een deel van het volk zich al heeft kunnen onttrekken aan de ‘oude trage sleur van het inlanderleven’. ‘Op Java ziet men zoiets niet’, daar is de rijkdom van het land misschien wel groter. Maar helaas, schrijft ze, ‘wie ervan profiteert is de Hollander en de vreemde Oosterling.’Ga naar eind20 De Wits novelle Liefde en geweld langs den Barito is opgenomen in het boekenweekgeschenk uit 1939. De liefde gaat over de liefde van een Nederlandse arts voor de cultuur van de Dajaks, over de liefde van controleursvrouw Duijveke voor haar man Herman Allard en over de ouderliefde van Dajaks voor hun kinderen. Met ook hier speciale aandacht voor de liefde van de moeder voor haar kind. Het geweld uit zich in de politiehulp die de arts vraagt om onwillige Dajaks tot medische hulp te dwingen, in de twisten van de Dajaks om grondbezit in het moeraswoud, vanwege de pantoengbomen, in het gevangennemen van Dajaks die geen belasting afdragen en in de gevechten onder Dajaks onder invloed van drank. De Wit schrijft Liefde en geweld langs den Barito op haar sterfbed, ze is ernstig ziek. De novelle is haar zwanenzang, nog voor de verschijning van het boek overlijdt zij op 74-jarige leeftijd. | |||||||||
[pagina 114]
| |||||||||
Kinderen op de markt in een dorpje langs de rivier de Barito op Borneo (Kalimantan). Tijdens haar reis door de Indonesische archipel (1911-1913) legde Augusta de Wit zich toe op fotograferen, ook verzamelde zij foto's van andere fotografen. Na het verschijnen van haar boek Natuur en menschen in Indië schonk zij haar fotocollectie aan het Koloniaal Instituut, het huidige Koninklijke Instituut voor de Tropen in Amsterdam.
Helaas is de compositie van de novelle niet erg sterk. De Wit heeft losse aantekeningen en anekdotes rondom de rivier de Barito tot één geheel proberen te smeden met het controleursechtpaar Allard als spil. Hun werk is het bindmiddel van het verhaal.
Van het optimisme in De Wits verslag over haar boottocht op de Barito is niets terug te vinden in Liefde en geweld langs den Barito, dat zij meer dan dertig jaar later schrijft. De bevlogenheid waarmee zij haar verwachtingen over dit gebied heeft uitgesproken in Natuur en menschen in Indië blijken decennia later niet uitgekomen. In haar novelle profiteren de Dajaks niet mee van de exploitatie van hun leefgebied. De Westerlingen geven er niets voor terug, zelfs één van de meest primaire zaken als geneeskundige hulp schiet tekort. In Borneo zag De Wit haar toekomstdroom in rook opgaan. In haar laatste novelle drukt zij hierover haar teleurstelling uit door de mond van controleur Herman Allard: | |||||||||
[pagina 115]
| |||||||||
Ik weet niet of het volk hier niet groot gelijk zou hebben als het de Westerlingen snelde. In alle vijf werelddeelen is arbeid van Dajaks en vrucht van Dajaksland ingelijfd in fabrieken, spoorwegen, universiteiten. Wat hebben de inlijvers, de vruchtgebruikers, de ‘intellectueelen’ den Dajaks terugegeven? Nog niet zooveel als noodig zou zijn, om hier hygiënische toestanden te brengen. Die oogen die ik in het moeraswoud heb gezien, ik kan de herinnering eraan niet verkroppen. Ik gevoel mijzelf als mede-schuldige, Westerling die ik ben. Er zouden zeker millioenen noodig zijn voor zulk werk. Maar die millioenen hebben diegenen, die er geen rooden duit van zullen afgeven, dan enkel voor een kans op nog meer millioenen.Ga naar eind21 | |||||||||
De AnderAugusta de Wit is vanaf het begin van haar schrijverschap een geëngageerd schrijver geweest, met de tijd werd ze idealistischer. Als schrijver wil ze niet alleen maar aantonen dat de wereld niet zo mooi in elkaar zit, maar ook een socialistische boodschap uitdragen tot verbetering ervan. Het grootste deel van haar literaire oeuvre is gewijd aan de Ander, de autochtone bevolking van de Indonesische archipel, in de laatste decennia dat dit gebied tot Nederlands grondgebied hoorde. Als een van de zeer weinigen heeft zij in de Nederlandse literatuur Javanen tot hoofdpersonages in verhalen gemaakt. Door hun persoonlijke gevoelens en ervaringen in die verhalen uit te werken gaf zij de Ander een eigen gezicht. Zij onderkent dat de culturen van de Ander even waardevol zijn als de Europese cultuur, maar denkt nog wel eurocentristisch als het gaat om ontwikkeling van kennis en economie. In werken als De wake bij de brug werkt ze haar socialistische ideaal, de samenwerking en broederschap tussen Oost en West, op weergaloze wijze uit. Soetan Sjahrirs uitspraak ‘Het Oosten van Augusta de Wit bestaat alleen voor mensen als Augusta de Wit’ is gebaseerd op een verkeerde inschatting van haar werk. Dat blijkt uit de context waarin hij zijn opmerking plaatst. Hij verwijt haar dat zij een stereotiep beeld van het Oosten geeft, en doet op zijn beurt hetzelfde met het werk van De Wit. Toch is zijn uitspraak in zijn algemeenheid wel waar: Augusta de Wit is de eerste die dat zelf onderkent. Haar eerste boek Java: facts and fancies gaf ze niet voor niets het motto mee ‘Fancy with fact is one fact the more’. Als schrijver verbeeld je nu eenmaal je eigen werkelijkheid. | |||||||||
[pagina 116]
| |||||||||
BibliografiePrimair
| |||||||||
Secundair
|
|