Indische Letteren. Jaargang 24
(2009)– [tijdschrift] Indische Letteren– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 87]
| |||||||||
‘Een domme, wrede satire op de Havelaarszaak’
| |||||||||
StoviaOprichter, naamgever en geestelijk leidsman van de Maatschappij was de geneesheer dr. Willem Bosch (1798-1874), gepensioneerd kolonel, chef van de militairgeneeskundige dienst van het Indische leger. Bosch had hart voor de Javaan. Hij toonde zich als hoog ambtenaar in 1847 een fel criticus van het Nederlands-Indische gouvernement na het uitbreken van een catastrofale hongersnood in Midden-Java. | |||||||||
[pagina 88]
| |||||||||
Willem Bosch (1798-1874).
Doorgaans werden zulke onheilen afgedaan met een schouderophalen en een verwijzing naar misoogst en andere natuurlijke oorzaken waaraan niemand iets kon doen. Bosch schreef de ellende echter toe aan de tengevolge van allerlei drukkende regeringsmaatregelen ontstane armoede onder de inheemse bevolking. Hij haalde zich daarmee het ongenoegen van gouverneur-generaal Rochussen op de hals. Van zijn praktische instelling getuigde zijn ijveren voor de oprichting te Batavia (Weltevreden) van de Stovia, de School tot opleiding van inlandse artsen; ze kreeg in 1851 haar beslag. Een hoofdstuk apart vormden de inspanningen die hij zich heeft getroost om de invoering van de pokkenvaccinatie in Japan te doen slagen. Na zijn pensionering in 1854 verwierf Bosch in Nederland bekendheid door zijn publicaties in het liberale Tijdschrift voor Nederlandsch Indië. Hij toonde zich daarin een verwoed bestrijder van het Nederlandse exploitatiestelsel op Java, dat wij kennen onder de naam van het cultuurstelsel. Ook nu moesten de Indische regering en het Nederlandse opperbestuur in de persoon van de minister van Koloniën het ontgelden. In zijn met veel cijfers doorspekte artikelen - Bosch geloofde hartstochtelijk in statistieken, ook al waren die toen nog zeer onbetrouwbaar - trachtte hij aan te tonen dat de bevolking van Java er in de verstreken laatste kwart eeuw in welvaart en omvang op achteruit was gegaan in plaats van vooruit, door het funeste regeringsstelsel. Hij toonde zich daarmee een warm medestrijder van die andere mensenvriend, dit keer vanuit de theologische hoek, de predikant, sinds 1849 Tweede Kamerlid, W.R. baron van Hoëvell. Aan Bosch is in 1941 door een andere medicus, A.H. Borgers, een Utrechtse dissertatie gewijd: Doctor Willem Bosch en zijn invloed op de geneeskunde in Nederlandsch Oost-Indië. Het is een tamelijk bloedeloos boek, ook al beschikte de promovendus blijkens zijn voorwoord over prachtig materiaal. Een kleinzoon van Bosch had aan de schrijver het uitgebreide archief van zijn grootvader ter beschikking gesteld, alvorens dit archief naar in de bedoeling lag ten geschenke te geven aan de toenmalige | |||||||||
[pagina 89]
| |||||||||
Geneeskundige Hogeschool te Batavia. Wij mogen aannemen dat het sindsdien verloren is gegaan.Ga naar eind2 Zo min als een biograaf moet worden aangespoord onbevoegd de geneeskunst uit te oefenen, zo dient een medicus zich bij voorkeur verre te houden van het biografische métier. De medische kolonel buiten dienst leek dus zijn sporen te hebben verdiend toen hij in 1866 de Maatschappij tot Nut van den Javaan oprichtte. Ze was opgezet als een landelijke organisatie met een in Arnhem zetelend hoofdbestuur onder leiding van founding father Willem Bosch. In een Open brief aan het Nederlandsche volk, zette het hoofdbestuur van de Maatschappij (lees: Bosch) zijn denkbeelden en doeleinden uiteen. Het deed dit door een eerder geschrift van zijn hand opnieuw uit te geven: ‘Ik wil barmhartigheid en niet offerande. Eene wekstem aan Nederland tot regtvaardigheid en pligtsbetrachting jegens de Javanen’. | |||||||||
KleinstädtereiEen groot stilist was Bosch helaas niet, zoals de larmoyante titel van dit geschrift, ontleend aan Mattheüs 9:13, al doet vermoeden. Het christelijke sausje waarmee de doelstellingen van de maatschappij waren overgoten, zal hem bij Multatuli niet geliefder hebben gemaakt. De Maatschappij beoogde immers ‘handhaving en toepassing der beginselen van regtvaardigheid en liefde tot den naaste, die de betrekking tusschen het Moederland en Java moeten kenmerken’.Ga naar eind3 Bosch achtte de Nederlanders een bij uitstek godsdienstig volk aan wie het daarom wel bijzonder zwaar moest vallen als het christendom bij de Javaan geen voet aan de grond kreeg. Dat de Javaan van de blijde boodschap niet wilde weten was, aldus Bosch, een direct gevolg van het wanbestuur waaraan hij bloot stond. Dat wanbestuur werd in geuren en kleuren geschetst aan de hand van - opnieuw - de grote hongersnood van 1847 die blijkbaar op Bosch als ooggetuige grote indruk moet hebben gemaakt. Ook de verdere inhoud van de brochure zal de wenkbrauwen van de grote schrijver hebben doen fronsen. Het was een rammelend betoog, waarin niet één keer de naam van Multatuli of de Max Havelaar viel. Wel werd Droogstoppel in het voorbijgaan genoemd (‘Wat is een buffel, vraagt Droogstoppel, in vergelijking met de zaligheid van Frits?’).Ga naar eind4 Ook de oplossing die Bosch als goed liberaal aan de hand deed om Java te ontwikkelen, zal hem niet milder hebben gestemd. Die oplossing bestond in het toelaten van kapitaal en Westerse ondernemingen, dus de door Multatuli verfoeide ‘vrije arbeid’. Of om het in de woorden van Bosch te zeggen: ‘Wat men overal als een weldaad en zegen | |||||||||
[pagina 90]
| |||||||||
beschouwt: ruimte van kapitaal en veel ondernemers, wordt voor Java een onheil geacht!’Ga naar eind5 Op dit punt was er een groot verschil tussen hem en Bosch, maar niet tussen Multatuli en het toen zittende conservatieve ministerie Van Zuylen van Nijevelt-Heemskerk (1866-1868). Na zo'n introductie konden de doelstellingen van de Maatschappij bij de schrijver niet op een warm onthaal rekenen. Op zichzelf waren ze overigens nobel genoeg. Men wilde aan de hand van publicaties en openbare bijeenkomsten de kennis van Java vermeerderen, het onderwijs in de kolonie aanmoedigen en ‘alle onregt tegen Javanen, door wie ook gepleegd’ bestrijden.Ga naar eind6 Aanvankelijk heeft Multatuli de Maatschappij genegeerd, maar toen hij, zelf zwaar in de financiële problemen, een uitnodiging kreeg die doelstellingen geldelijk te ondersteunen, vatte hij vlam. Hij die zijn loopbaan aan het welzijn van de inlandse bevolking had opgeofferd, werd geacht bij te dragen aan het werk van een andere oudgast die eerst zijn comfortabele pensioen had afgewacht om zich pas daarna ten dienste van de Javaan nuttig te maken. Zo moet hij het hebben gevoeld en zo zei hij het ook in een door Multatuli's uitgever, F.C. Günst, in 1869 uitgegeven brochure. Deze brochure had de vorm van een brief aan het bestuur van de Haagse afdeling van de Maatschappij. Multatuli vond het genootschap maar ‘een domme, wrede satire op de Havelaarszaak’ en, zij het onbewust, ‘een der werktuigen in de hand van het boze’. Ze werd immers beheerst door ‘vals liberalisme’ of vrije-arbeidzwendel, ‘Kleinstädterei’, ‘geloof’ en ‘geldzucht’.Ga naar eind7 Dat loog er dus niet om. | |||||||||
KlokkenluiderHoe trefzeker Multatuli zijn bezwaren mocht hebben verwoord, hij sloeg, zoals vaker, door. Bosch had wel degelijk, nog in gouvernementsdienst, zijn nek uitgestoken door kritiek op de Indische regering te leveren. En wat viel er op zichzelf in te brengen tegen de doelstellingen van de Maatschappij? Vermeerdering van kennis over Java, strijd tegen onrecht, grotere welvaart, het waren toch alle zaken die Multatuli ook nastreefde? Ongetwijfeld speelde bij hem het gebrek aan erkenning van zijn verdiensten als klokkenluider een rol. Hij had met zijn Havelaar het Nederlandse volk de ogen geopend en desondanks werd noch hij noch zijn meesterwerk in Boschs pamflet ook maar één keer genoemd. De aangedragen oplossing, bestaande uit de bevordering van de ‘vrije arbeid’ en het beroep op de christelijke roeping van Nederland, beviel hem zo mogelijk nog minder. En dan de brutaliteit om aan hem, | |||||||||
[pagina 91]
| |||||||||
die het geld zelf zo goed kon gebruiken, een bijdrage te vragen! Wat ook stak was de gedachte dat de in de Maatschappij verenigde Nederlandse notabelen, de ‘Javaannutters’ zoals hij ze spottend noemde, na zo lang van het koloniale exploitatiestelsel en de batige sloten te hebben geprofiteerd, kennelijk last hadden gekregen van een kwaad geweten. Vandaar dat hij, aan het slot van zijn tirade, aan de Maatschappij de rol van Tetzel had toegeschreven ten behoeve van Droogstoppels bezwaard gemoed, daarmee doelend op de uit de geschiedenis van de kerkhervorming bekende handelaar in aflaten. Maar wie kaatst moet de bal verwachten. Op 18 oktober 1869, twee weken na Multatuli's cri de coeur, stond er een antwoord in de NRC. Het was afkomstig van het Haagse bestuurslid J.C. van Lier, stenograaf bij de Tweede Kamer. Zijn repliek zal een gevoelige snaar bij Eduard Douwes Dekker hebben aangeroerd. Alvorens nog eens te wijzen op de goede doelen die de Maatschappij in haar vaandel had staan, stelde Van Lier de vraag wat naar de mening van Multatuli dan wel op Java moest gebeuren. Zeker, diens werk had de natie wakker geschud en haar in het lot van de Javaan belang doen stellen. Maar er was meer nodig dan ‘romantiek, cursiefletters, verdichtselen en holle klanken’. Op geen enkele wijze had hij, Multatuli, duidelijk gemaakt hoe het doel dat hij met de Max Havelaar nastreefde kon worden bereikt. Wel had hij te kennen gegeven dat hij noch voor de liberalen noch voor de conservatieven partij koos, maar wat was dan het programma van die door hem voorgestane derde partij? ‘En daarom sommeeren wij den schrijver om in korte of lange trekken (...) mede te deelen, welke zijne middelen zijn (...) Welke maatregelen behoren te worden genomen om Nederland en Indië te redden?’Ga naar eind8 | |||||||||
OpheffènEn dat was voor Multatuli natuurlijk het zere punt. De Javaan werd ‘mishandeld’ maar hoe aan die mishandeling een einde te maken? Hij zou dan hebben moeten putten uit het arsenaal aan liberale hervormingsmaatregelen, maar zich tegelijk committeren aan het vrije ondernemerschap op Java. Dat laatste wilde hij niet. De schrijver bleef dan ook het antwoord schuldig aan zijn criticus. Pas toen Van Lier maanden later naar Java vertrok om het hoofdredacteurschap van een nieuwe liberale krant, het Nieuwe Bataviaasch Handelsblad, aan te nemen, reageerde hij in zijn Ideeén (942.) met een persoonlijke aanval op de gewezen kamerstenograaf. Van Lier was maar een zinsnedenmaker - ‘een hebbelijkheid die, gelijk we dagelijks zien, alle andere | |||||||||
[pagina 92]
| |||||||||
Multatuli.
hoedanigheden overbodig maakt’.Ga naar eind9 Het kon Multatuli vergeven worden want Van Lier zelf had in zijn krant de beschuldiging gelanceerd dat Multatuli naar de conservatieven was overgelopen. Ook een getergde Bosch had ten langen leste in dat blad de aanval geopend door zijn tegenstrever ervan te betichten dat hij in de Max Havelaar vooral zichzelf had gezocht. Was hij slachtoffer, dan was hij het van eigen verkeerdheid en fouten. Een antwoord van de gevierde maar ook omstreden schrijver kreeg hij niet. De hoofdredacteur van het Semarangse blad De Locomotief, Van Kesteren, belastte zich met zijn verdediging.Ga naar eind10 Wat Multatuli als zijn programma van de toekomst zag, was de ruiterlijke erkenning door de Nederlandse regering van de door hem in de Max Havelaar beschreven misstanden, alsmede een radicale breuk daarmee. ‘De Nederlandse Regering is 'n Regering van schelmen, zolang ze niet door daden toont met het verledens gebroken te hebben.’Ga naar eind11 Pas dan zouden de Nederlandse ambtenaren in Indië hun plicht durven te doen en de bevolking beschermen tegen willekeur, zoals hun en indertijd Multatuli zelf in het Indisch Regeringsreglement was opgedragen. Het klonk voor de tijdgenoot, ‘Javaannutverhandelaar’ of niet, misschien niet al te overtuigend. Multatuli was echter zijn tijd vooruit, waardoor zijn programma een concrete invulling ontbeerde. Dat hinderde hem in zijn repliek op de vraag welk regeringsstelsel hij op Java voorstond. Pas de vijftien jaar na zijn dood ingezette ‘ethische politiek’ die aan het door Multatuli met een hoofdletter geschreven ‘Gezag’, datwil zeggen de koloniale staat en zijn ambtenaren, een hoofdrol toekende in ‘het opheffen van den inlander’ bracht het antwoord. Postuum zal het hem genoegen hebben gedaan dat hij door zijn Max Havelaar die ethische politiek in belangrijke mate geïnspireerd heeft. Maar dat is een ander verhaal, waarvoor ik u verwijs naar mijn Leidse intreerede van 1987.Ga naar eind12 | |||||||||
[pagina 93]
| |||||||||
Bibliografie
|
|