Indische Letteren. Jaargang 21
(2006)– [tijdschrift] Indische Letteren– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 70]
| |||||||||||
Lotus mysterie.
Danseres danst met duivel - gemaakt door Huub van Laar. | |||||||||||
[pagina 71]
| |||||||||||
Pret achter prikkeldraad
| |||||||||||
[pagina 72]
| |||||||||||
dag- en zateravond waren er in dit ‘Theatre’ cabaretvoorstellingen van Engelse en Nederlandse krijgsgevangen te zien. Amusement deed voor een moment het slechte eten, de honger, het harde werken, het geweld, de ziektes, maar ook de verveling en het wachten vergeten. In Werkers aan de Burmaspoorweg (1982) verwoordde Philips Brugman in een interview het als volgt: Deze avonden hebben, en daar zijn alle doktoren het over eens, bijzonder veel bijgedragen om het moreel van de zieken op te vijzelen... Er waren maar heel weinig medicijnen ter beschikking, die werden door de Jappen gestolen uit de voorraden die het Rode Kruis beschikbaar stelde...Ga naar eind2 Eten was een ander thema in de tentoonstelling. Wim Kan schreef toen hij in Tjimahi was geïnterneerd er een lied over: Etenhalerslied
(melodie: ‘Mackie Messer’)
En de mens heeft idealen
maar die gooit-ie overboord,
op 't moment van eten halen
is-ie rijp voor massamoord.
Aristocraten en proleten,
het verschil is minimaal.
In de voorste rij het eten
achteraan komt de moraal.
En de mens vormt z'n illusie
over 'n betere wereldstaat,
maar het eindigt steeds met ruzie als het om z'n bordje gaat...Ga naar eind3
Het ABC-cabaret van Wim Kan en Corrie Vonk was op uitnodiging van de Bond van Nederlands-Indische Kunstkringen naar Indië gekomen voor een tournee.Ga naar eind4 Na de Japanse invasie werd het cabaretgezelschap ontbonden. Onder de geïnterneerden waren ook professionele tekenleraren, zoals Johan Grabriëlse die in opdracht van de firma's Wolters en Noordhoff schoolplaten over Nederlands-Indië maakte, en Willem Liesker. Bij de overhandiging van een van zijn tekeningen aan het Museon vertelde de tekenaar Romke Jan de Vries over de afbeelding: Het optuigen van het sparretje moest op het laatste moment gebeuren, buiten het zicht van de Japanners. Voor de versiering werd alles wat schitterde en op de scheepswerf waar wij moesten werken, voorhanden was, verzameld. We ontvreemden de lampjes uit de staaflantaarns die de Japanse werklui | |||||||||||
[pagina 73]
| |||||||||||
nogal vaak lieten liggen, en gebruikten die als kaarsjes. Toen de Japanse kampwacht op kerstavond zijn ronde maakte, was het even stil waarna hij uitriep ‘Kore wa kirei desu’, dat wil zeggen ‘Dit is prachtig’. Ook werd op de expositie een afbeelding van Erik de Vries getoond, die in kamp Tjikoedapateuh een cabaret had opgericht, ‘Pret Achter Prikkeldraad’ of ‘P.A.P’ Het acroniem was ook een verwijzing naar de waterige ochtendpap. De Vries die later de bibliotheek van het Tjimahi-kamp beheerde, schreef veel liedteksten, die hij bundelde in Dit zijn de dromen waar de Jap niet aan kan komen. In april 1942 waren er in kamp Bandoeng in ‘P A.P’ liedjes te horen als ‘De Pharao’, waarbij De Vries als mummie was verkleed, en ‘Mens durf te sterven’.Ga naar eind5 Ook in kamp Tjilatjap had hij een belangrijk aandeel in het cabaret. Op 6 mei 1944 waren er 's avonds liedjes en verhalen te horen, op 18 juli een piano-recital en op 2 augustus een ‘song-and-dance’.Ga naar eind6 In de kampen waren ook Sint Nicolaas, kerst- en nieuwjaarsvieringen. Frans Schreuder, een van de auteurs van Gestrand in Indië. Muziek en cabaret in gevangenschap (2005), herinnert zich een kerstviering uit zijn jeugd in Makassar toen zijn moeder aan zijn vader vroeg om engelenhaar voor de kerstboom te kopen in de Japanse toko ‘Kaneko’. Omdat zijn vader niet op het woord engelen kon komen, vroeg hij om ‘ramboet dari njonja njonja soedah lama mata’, het haar van dames die al lang dood zijn. Andere momenten waar even het eentonige, armoedige en hongerige, kortom mistroostige kampbestaan enigszins ‘feestelijk’ werd onderbroken, was de verjaardag van de Tenno Heika, de Japanse keizer. Het was toen feest. In Schreuders kamp kreeg iedereen een verrukkelijk, maar wel klein bordje nasi goreng. Of die andere keer, in mei 1944, toen het pakket van het Rode Kruis eigenlijk bestemd voor één persoon met z'n achten werd gedeeld. In het boekje Tjideng. Zwart op wit. Vrouwenkamp Tjideng 1942-1945 (1977) staat het gedicht van Ingeborg Tuckermann over koken en eten afgedrukt: De gaarkeuken
De schoorstenen roken
De stookmeisjes stoken
De kampvrouwen koken
Zij roeren en malen
Zij slepen met balen
Ontèlbare malen
De rijstdrums die stomen
De kampmensen komen
In rijen - in strómen
| |||||||||||
[pagina 74]
| |||||||||||
Boven: Aquarel, na de oorlog gemaakt door Miep Bakker.
Kamp: vrouwenkamp Tangerang. Onder: Ingekleurde pentekening, gemaakt in 1945 door J.P.L. Kickhefer. Kamp: mannenkamp Tjimahi. | |||||||||||
[pagina 75]
| |||||||||||
De kipassen kleppen
De kooksters die reppen
De opschepsters scheppen
Maar 't zwoegen en zweten
Is zo weer vergeten
Want - de wijk heeft weer ‘eten’!Ga naar eind7
Schreuder kende de ‘Tuckersmannetjes’ en Gwen de Ruyter de Wildt die de dichtbundel illustreerde, van de sjouwploeg. Met hun tekeningen verdienden ze er een centje bij in de tijd dat vrouwen in de ‘beschermde wijken’ er een toko op nahielden. | |||||||||||
MuziekIn de kampen werden liederen gecomponeerd en uit het hoofd bestaande klassieke of populaire muziekstukken opgeschreven. Er werd ook op bestaande melodieën nieuwe passende teksten over het leven in het kamp geschreven. Een aantal van deze muzieknotities was ook te zien op de tentoonstelling ‘Pret achter Prikkeldraad’. Het pianovioolduo Kraus-Goldberg was op uitnodiging van de Bond van Nederlands-Indische Kunstkringen in Indië aan hun tweede wereldtoernee begonnen.Ga naar eind8 Op tweede kerstdag 1942 gaf Lili Kraus een recital in de Juliana School in Tjideng, de Europese kampwijk voor vrouwen en kinderen in Batavia. De belangstelling was geweldig en het zuiver muziekkunstgenot, dat de bekende pianiste bood, werd ten volle gewaardeerd. Het programma mocht er wezen: de Waldsteinsonate van Beethoven, de sonate in a moll van Mozart, Boerendansen van Bártok, Prélude van Debussy en de Wanderer-Fantasie van Schubert.Ga naar eind9 Aanvankelijk had het duo bewegingsvrijheid. Medio 1943 werden ook zij en hun gezin geïntereerd, Goldberg in Tjimahi. Daar gaf hij diverse concerten, zo ook die ene keer toen hij uit zijn geheugen met een potloodstompje op stukjes papier voor de beroeps- en amateurmusici aangepaste partijen van het vioolconcert van Beethoven opschreef. Die werden gespeeld op krakkemikkige, gerepareerde en zelf gemaakte instrumenten. De violist zou hier later over zeggen: Ik speelde de solopartij en dirigeerde een ‘orkest’ dat bestond uit instrumenten in slechte staat. Een piano, waarvan negentien toetsen ontbraken, diende als slagwerk en voor ander orkestgeluid. Een harmonium vervulde samen met enkele violen en een alt de functie van strijkorkest en houtblazers. Haren voor de strijkstokken trokken we stiekem uit een paard van de | |||||||||||
[pagina 76]
| |||||||||||
voedseltransporten. De ongeschoolde violisten hadden geen strijkstok; die speelden pizzicato.Ga naar eind10 Schreuder heeft als jongen optredens van het duo Kraus-Goldberg in Tjideng meegemaakt.Ga naar eind11 Tijdens het optreden van Lili Kraus in Tangerang in 1944 zat Miep Bakker naast de piano. Ze tekende de pianiste en schreef erover in haar Kampherinneringen. Het leven in de jappenkampen Tangerang en Adek (2005): Op een dag werd er een grote zwarte piano in gezet. De Japanse commandant had voor de oorlog eens een pianoconcert in Tokio bijgewoond. De soliste van toen, Lili Kraus, zat bij ons gevangen. Zodra hij haar zag, kwam er een piano het kamp binnen. Zij werd verplicht gesteld er elke dag op te studeren, en als het zo uitkwam moest zij een concert geven. Dat zou dan één keer in de maand gegeven moeten worden. Nu, dat één keer in de maand sloeg wel eens over, maar er zijn toch verschillende avonden aan de muziek gewijd geweest. Het toenmalige hoofd van de radio-omproep Seiji Shimaura herinnerde zich later dat Lili Kraus op 17 of 18 augustus 1945 in het NIROM-gebouw in Batavia vroeg of ze op de vleugel mocht spelen: Ze rende ernaar toe en schoot haar vuile sandalen uit. Liefderijk streelde ze de toetsen en begon plotseling als een gek met haar hele lichaam te spelen. Tranen liepen haar over haar wangen en zweet stond op haar schouders.Ga naar eind13 | |||||||||||
Thomasvaer en PieternelIn een aantal interneringskampen traden op nieuwjaarsdag duo's op die in navolging van Thomasvaer en Pieternel uit Vondels treurspel Gijsbreght van Aemstel de gebeurtenissen van het afgelopen jaar de revue lieten passeren en hun wensen voor het nieuwe jaar uitspraken.Ga naar eind14 In | |||||||||||
[pagina 77]
| |||||||||||
het tot Bersiapkamp geworden Tjimahikamp 4 was op 1 januari 1946 een avondvullend programma georganiseerd. Eerst werd ‘Dat is de tawanan’, op de wijs van ‘Dat is de kleine man’, van de variétéartiest Louis Davids gezongen: Het refrein:
Dat is de tawanan de kale tawanan
Die arme tawanan met dat verschoten bloesje an
Zo eentje met die vormeloze Nipponschoenen an
Die kale tawanan met dat Hei-Ho-er pakie an.Ga naar eind15
tawanan : gevangene, geïnterneerde
Hei-Ho-er: Hollandse soldaat in Japanse dienst
Het echtpaar W. Hazevoet en A. Hazevoet-Tym spraken hun tweespraak ‘Thomasvaer en Pieternel’ uit: T. Ik wilde nog iets onmenselijks wensen
Natuurlijk bestemd voor duivels, geen mensen
Die oorlogsmisdaden hebben begaan
Of aan landverraad hebben meegedaan
Maar mijn slechtste wens blijft toch nog te slap
Die ontstaat slechts in het brein van mof of van jap
Dus wens ik ze maar hun gerechte straf
En stap van dit onderwerp af.
[...]
P. De ons bewakende Hollanders - Britten
T. Kortom aan allen, groot en klein
Die beschermers of beschermd hier zijn
T. Wensen we heel in het kort
Dat alles wat zij verlangen, bewaarheid wordt.
Dat gauw het extreem gedoe is gedaan
Zodat ieder naar zijn eigen ‘home’ kan gaan.
T. Met fris geverfde echte muren
En Kilometers-verre buren.
P. Met kampen slechts als herinnering
In eigen complete familiekring
Kom Thomasvaer, nu gaan we maar.
P & T
Wij wensen u een gelukkig nieuwjaarGa naar eind16
Al met al, feesten kan in bijzondere omstandigheden een rekbaar begrip zijn. | |||||||||||
[pagina 78]
| |||||||||||
Bibliografie
www.ontwerpwerk.nl/getekend nederlanders in,japanse kampen | |||||||||||
[pagina 79]
| |||||||||||
Kleurpotloodtekening gemaakt in 1942 door A. Sarfati.
Kamp: krijgsgevangenkamp Tjikoedapateuh.
Joke van Grootheest is als conservator verbonden aan het Museon Den Haag. Frans Schreuder was na zijn studie aan het conservatorium werkzaam als muziekleraar aan de muziekschool en het conservatorium in Rotterdam. Hij was bevriend met Lili Kraus. Hij publiceert en geeft lezingen over muziek. |
|