links reikten tot den grond, deze gaven vrijen toegang tot het terras en in plaats van de gewone roode tegels was de vloer hier een zoogenaamd parket, glad genoeg om op te dansen.
De kamer daarnaast was de rookkamer no. 6, en no. 7, weer daarnaast, de kamer altijd gereed voor Napoleon, wanneer hij als jong officier onder het vaderlijke dak terugkeerde.
‘Gij zijt de oudste der familie,’ zeide later kardinaal Fesch tot zijn neef Joseph, ‘maar bedenk, dat Napoleon haar hoofd is.’
En het feit, dat hem alleen onder alle acht kinderen een kamer werd toegestaan, op deze verdieping, kan als een bewijs worden aangezien van het overheerschende standpunt dat hij innam bij de leiding der familiezaken.
Geen spiegels in deze kamer, een gewoon houten ledekant, een armoedig kastje in den muur - twee of drie tafels, dat is alles. Maar in den vloer, dicht bij het voeteneinde van het bed, ziet men nog het geheime valluik, waardoor Napoleon ontsnapte bij de gelegenheid boven vermeld.
De laatste kamer der suite, no. 8 is een klein cabinet de toilette, en het eenige belangwekkende voorwerp daarin is de draagstoel van elegante Louis XIV teekening, waarin madame Laetitia naar huis werd gedragen van de kathedraal op den dag van Napoleon's geboorte.
Er bestaan vele portretten van Napoleon's moeder, maar als wij wenschen te weten hoe zijn vader er uitzag, moeten wij naar het stadhuis, waar hij in advokaten-costuum heet afgebeeld te zijn. Als dat zoo is, dan is 't voor het eerst dat wij hooren van een advokaat, pleitend in wit zijden pantalon en karmozijn rood fluweelen rok, dik met goud geborduurd; zoo is hij afgeschilderd. Een knap man, niet bepaald schoon, met helderen gelaatstint, zwart haar en groote zwarte oogen, een zwakken mond, zeer weinig gelijkend op de sterk geteekende lippen van zijn beroemden zoon. Het schijnt dat Charles Buonaparte opgestaan is van een gouden troon, staande naast een rood fluweelen tafel, zijn uitgestrekte arm in automatische beweging naar een verre zee gericht. Zijn wenkbrauwen zijn zeer hoog opgelicht, als stond hij verwonderd over zijn vreemde omgeving en in aanmerking genomen, dat hij in betrekkelijke armoede stierf, terwijl Napoleon nog een jongen was, zou het wel interessant zijn te weten, wanneer en onder welke omstandigheden dit portret geschilderd werd.
Wij hebben geen ruimte meer om melding te maken van andere belangwekkende portretten van de familie Buonaparte, maar moeten toch even stilstaan voor een allerliefste kleine buste van den koning van Rome, door Canossa, en opmerken hoe bij dit nog zoo jonge kind reeds de sterke, volle hals van den vader en de vaste vierkante kin zichtbaar zijn; liever nemen wij een rijtuig en rijden naar een uitgestrekt plein, even buiten de stad, waar evenals voorheen de trompetten schetteren en de soldaten dagelijks exerceeren.
Daar op een kleinen grasheuvel, door met olijfboomen bedekte hellingen omringd, liggen drie of vier groote rotsblokken, een soort van boog of natuurlijk grotwerk vormend, in welker schaduw de knaap Napoleon dikwijls uren lang placht te liggen, de troepen ziende exerceeren en droomende van militairen roem.
En alweer gaan wij de stad binnen en bezoeken het graf der schoone Laetitia Ramolino.
Zij ligt in de zwart marmeren nis van een donker achthoekig gewelf, onder de kapel opgericht door haar halfbroeder, kardinaal Fesch, een somber Panthéonachtig gebouw met geen andere merkwaardigheid dan de dooden, welke het bevat.
Een mooi meisje, veertien jaar oud, van een onbekende provinciestad, trouwt een man, even weinig bekend als zij. Zij krijgen een groot gezin en hebben veel zorg hoe hun allen een plaats in de maatschappij te bezorgen. En die zelfde kinderen steken eens hun handen uit naar de machtigste kronen van Europa, rukken ze van de hoofden der ongenaakbaarste Majesteiten van Europa en dragen ze in het volle aanschijn der wereld.
Napoleon wordt keizer van Frankrijk, |
Joseph koning van Spanje, |
Louis koning van Holland, |
Jerôme koning van Westphalen, |
Pauline en Elise, gehuwd met Italiaansche prinsen. |
En Caroline koningin van Napels! |
Deze bijna ongelooflijke feiten worden in herinnering gebracht op den muur ten Noorden van het hoogaltaar, en rechtvaardigen het trotsch eenvoudige opschrift op de marmeren tombe:
Hier rust Laetitia Ramolino,