zijn kunstenaarsziel ontving, door machtige lijnen en harmonische kleuren te vertolken. Bosboom was de kerkschilder bij uitnemendheid; hoewel hij vóór alles colorist was, verwaarloosde hij ook de teekening niet; aan alles wat hij schilderde, wist hij echter een eigenaardige bekoorlijkheid te geven, door het meest alledaagsche een ideale tint te verleenen, zooals slechts den echten kunstenaar mogelijk is; en kunstenaar was Bosboom vóór alles.
Zijn talent werd ook algemeen erkend; de vertegenwoordigers der oudere en nieuwere richting bewonderden om strijd zijn werken. Vele onderscheidingen vielen hem ten deel; ridderorden, eerelidmaatschappen en medailles beloonden zijn talent en zijn onvermoeiden ijver. Onze gravure stelt een zijner beste schilderstukken - de kerk van Edam - voor, waarvan het oorspronkelijke zich in het Rijksmuseum te Amsterdam bevindt.
Door zijn eenvoud en diep gevoel wist Bosboom zich bij allen, die met hem in aanraking kwamen, bemind te maken; door niemand echter is hij hooger geacht en meer liefgehad dan door de groote schrijfster, wier roem hij deelde en die hij op zijn beurt, door haar zijn naam te geven, op nog hooger voetstuk verhief.