Een kwartelgevecht.
In den Parijschen Salon van dit jaar, in de achtste zaal, heeft de schilderij van Rochegrosse, ‘Combat de cailles’, van den eersten dag af in hooge mate de aandacht getrokken. De niet alledaagsche voorstelling verplaatst ons naar het vrouwenverblijf of gyneceum van een aanzienlijk huis in de een of andere stad van het oude Italië, ten tijde der Flaviussen, misschien iets vroeger of misschien iets later. Op een marmeren tafel zijn twee met koperen helmpjes gewapende kwartels druk bezig tegen elkaar op te vliegen en elkaar te bevechten, waarbij zij zich met bek en nagels zoo dapper mogelijk verweren. Eene matrone, omgeven door hare kinderen, woont de wreede en bloedige vertooning bij, - wellicht met het doel om de kleine jongens en meisjes ongemerkt gehard en onaandoenlijk te maken, zoodat zij eenmaal zonder een rilling van afgrijzen de gruwzame geneugten van den circus zullen kunnen smaken. De kleine, maar boeiende schilderij maakt een voortreffelijken indruk; zij is met de meeste zorg bewerkt en onderscheidt zich in vele opzichten door de juiste schikking der groep en de welsprekende gelaatstrekken der verschillende personen, en evenzeer door de nauwgezette behandeling der stoffeering en de archeologische waarheid zelfs van de geringste details.