boren in de jaren dertig, astronomisch hoog toeschijnen, maar ik zie mezelf niet als een uitzondering binnen mijn generatie. In de jaren zeventig was de liefde vrij en de seks was vrij en iedereen was promiscue, niet alleen in serieel opzicht (van de ene naar de volgende partner), maar vaak ook nog parallel (meerdere partners naast elkaar). Als je jong bent en alles is nog niet voor het echie, dan gaat het zo - en dat zal voor de mensen die nu tussen de 15 en 30 jaar oud zijn niet anders liggen.
Morele bezwaren kan ik hier niet tegenin brengen. Hoe kan ik mijn eigen verleden afvallen? Ik was geen spion in het huis van de liefde, maar een vaste bewoner, die haar naambordje op de deur had geschroefd (Knock three times on the ceiling if you want me / twice on the pipe if the answer is no). Het was spannend, ik heb heel veel plezier gehad, gelukspieken en verdrietcanyons. Extase, wanhoop, woede, jaloezie, vreugde, bedrog, geheimzinnigheid, machtsspelletjes, de hele mikmak. Het heet dat je ouder en wijzer te voorschijn komt uit zo'n periode, ik had het ook niet willen missen, maar het was natuurlijk wel een speeltuin.
In liefde en oorlog is alles geoorloofd, luidt de zegswijze. Aan het begrip vrijheid van oorlog is in de loop der tijd heel wat gemorreld. Voor oorlogshandelingen als het verkrachten en vermoorden van burgers kun je nu na afloop van de oorlog voor het gerecht worden gesleept. De Navo mag zelfs alleen maar een post-moderne oorlog op afstand voeren, waarbij mensen op beeldschermen turen en op knoppen drukken - voor het inzetten van grondtroepen, waarbij soldaten kunnen sneuvelen, bestaat geen enkele steun van de bevolking in de Navo-landen. In de liefde mag ook steeds minder. Ik herinner mij hoe buitensporig verontwaardigd ik was, toen een rivale zich meester had gemaakt van door en aan mij geschreven brieven. Schending van het briefgeheim! Hoe diep kan iemand zinken! Maar het ligt er maar net aan hoe hoog de inzet is waarmee het spel gespeeld wordt. Dat ik destijds totaal geen begrip kon opbrengen voor het gegeven dat mensen zich van laaghartige methodes kunnen bedienen in de liefde zegt iets over mijn eigen gebrek aan betrokkenheid. Passie okay, maar we moeten ons wel aan de regels van de post-moderne liefdesspeeltuin blijven houden, anders wordt het een zooitje.
Het is dan ook niet vreemd dat hoe sterker de promiscuïteit zich wortelt in de maatschappij, hoe meer regels en voorschriften er toch weer ontworpen worden om mis-communicatie en ander ongenoegen te voorkomen. Regels tegen date rape, regels tegen ongewenste intimiteiten, regels voor gewenste intimiteiten op het werk, regels voor condoomgebruik, regels voor de betekenis van blote kleding in het openbaar. In de adviesrubriek van de Amerikaanse etiquette-specialiste Miss Manners vroeg zelfs iemand naar de regels met betrekking tot de one night stand. De briefschrijfster voelde zich ontstemd, wanneer bezoekers-voor-een-nacht haar later niet belden om te informeren naar haar welbevinden en evenmin als dank voor het aangenaam verpozen een bosje bloemen lieten bezorgen (Miss Manners antwoordde pinnig dat no strings attached nu precies de definitie van een one night stand was en dat de etiquette er niet voor niets op aandrong om eerst dat saaie gedoe van elkaar leren kennen door te ploegen, alvorens tot intimiteit over te gaan).
Waar religie en maatschappelijke conventies faalden, is promiscuïteit geslaagd: het temmen en beheersbaar maken van de romantische liefde door haar te consumeren in een aaneenschakeling van thrills. De ene verliefdheid volgt de andere op. Het huwelijk, waar sommige verliefdheden in uitmonden, valt zelf niet onder romantische liefde en dat is ook nooit zo geweest. In het huwelijk gaat het om gewone, niet-spannende liefde (en trouw en kinderen en elkaar bijstaan en nog een heleboel dingen meer), maar niet om thrills. Toch hoor je (in Amerika) mensen hun echtscheiding wel eens verklaren met: ‘We fell out of love’, als tieners wier verkering uitging.
Het mateloze geluk van de verliefdheid wordt verzwakt door de cynische wetenschap dat het over een jaar of wat weer heel anders kan liggen. De mateloze ellende van de verliefdheid wordt verzwakt door de opbeurende wetenschap dat je je over een jaar of wat niet meer kan voorstellen waar je je helemaal druk over maakte. Het effect van promiscuïteit als levensstijl is, ondanks de opeenvolging van bloedstollend-spannende hoogte- en dieptepunten, dat de liefde laf wordt, zowel in de betekenis van niet je nek meer durven uitsteken, als in de betekenis van wee en smakeloos.
De laffe liefde wordt beoefend in de tegenwoordige singles scene. In boeken als Het dagboek