werd een drukte van belang op het scherm, en terwijl de brunette het karwei met de hand klaarde, ving de blondine de revenuen handig in haar open mond op. Dicky pufte even uit, en de meisjes richtten zich op elkaar. Honeybuns heette die donkere met die siliconen-lippen. Twee meisjes, een vast onderdeel van elke productie.
Bite my clit, zei de blonde, lick my pussy. Honeybuns had er wel oren naar. Clitoriszou zo'n meisje toch niet gauw in de mond nemen, om van kittelaar maar te zwijgen, maar er moest iets onder staan. Dan pussy, ook zo'n begrip. In concrete zin kwamen kutje en poesje in aanmerking, al stond de meligheid van het laatste hem tegen. Pussy had ook een abstracte component: het omvatte de seksuele bedrijvigheid vanuit heteroseksuele mannelijke optiek. I want pussy wees op seksuele opwinding van de spreker in het algemeen.
Zuchtend zette hij het gefriemel tussen de schaamlippen stop. De meisjes van toen claimden de derde plaats op zijn lijst, maar dat was te makkelijk. Hij had met nu te maken. Een man die leeft op zoete herinneringen is een beklagenswaardige pias. Dan liever eentje van nu. Christina.
Hij vroeg zich onderhand af of ze nog onder de blessings viel, maar hij kon moeilijk afstand doen van het meisje dat zij ooit was geweest. Als hij eerlijk was, bleek er weinig over van zijn kleine elf. Blond, met een zweem van zijn rood erin. Ze lachte nog, misschien zelfs vaker dan vroeger, maar er straalde niets meer in die lach. Er knetterden geen vonkjes meer in haar dorre stem, en als haar ogen glansden was dat koortsachtig, alsof ze door iets op de hielen werd gezeten. Veldstra kende haar spoken en boze mannen niet meer en kon ze niet meer uit haar slaapkamertje verjagen. ‘Zie je wel, ze zijn al weg. Het lichtje mag nog wel even aanblijven.’ Ze was bang, dat zag hij. Hij durfde het niet meer te vragen en zij riep hem niet meer om hulp.
Er was een laatste keer geweest dat hij een hand op haar schouder legde en vroeg: ‘Zeg het dan.’ ‘Jij,’ had ze gezegd. Zelden had een persoonlijk voornaamwoord zo afwijzend geklonken. Was dat een jaar geleden? En wat had ze nog meer gezegd?
Het was waar dat hij soms niet oplette. Dan had hij een aardige vondst voor in een brief aan Tinka en deed zijn best om die op te slaan in zijn geheugen, want noteren waar die twee vrouwen bij zaten vond hij zo gênant. Hij werd ook wrevelig van hun blikken van verstandhouding. Of ze hem wilden sparen.
Hij duwde Christina weg en zette Honeybuns en haar kameraadje weer in beweging. Er kwam nog een derde mevrouw bij. Ze was wat ouder en droeg uitsluitend lange laarzen, die de meisjes enthousiast begonnen te likken, terwijl zij met een elegant karwatsje op hun billen sloeg. Oh, Lady Lesbia, ving hij op. Dat was snel vertaald.
Tinka was zeker nummer vier. ‘Je schrijfmevrouw,’ zei Helle meestal goedmoedig, want ze vond het niet erg. Dat moest kunnen, had ze tijdens haar opleiding geleerd, maar soms vreesde Veldstra dat het haar onverschillig liet, of, erger, wel goed uit kwam. Tinka was een argument voor haar, geen bedreiging. Ze kon haar op elk moment inzetten, als een joker in het kaartspel.
Tinka, zijn voornaamste bron van vertedering. Dat knuffelige gevoel schiep hij grotendeels zelf, want haar brieven waren sublieme staaltjes van pappen en nathouden. Hij mocht haar schriftelijk koesteren, zij bepaalde de voorwaarden. Zoals in de brief van vorige week:
Ik denk niet dat iemand me echt begrijpen kan. Jij komt er dichtbij, maar ook jij zult me nooit helemaal kunnen bereiken. En dan: ik zou je zo teleurstellen, want je ziet alleen mijn goede kanten. Als je eens wist wat er in mijn dromen gebeurde. Je zou je kleine Tinka niet herkennen. Nee, blijf maar mijn lieve vriendje, dat is beter voor mij en zeker voor jou.
Hij knikte goedkeurend. Suggestief en veilig tegelijk. Hij begreep haar maar al te goed en zou haar dat nooit schrijven. Hun briefwisseling was een ritueel ballet waar-