Hollands Maandblad. Jaargang 1992 (530-541)(1992)– [tijdschrift] Hollands Maandblad– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 28] [p. 28] Cees Verraak Norma Jean lezend Pauze op de set. Op de rand van een trottoir gezeten, kort gerokt, knieën opgetrokken, gretig lezend, een blos. Bloedmooi. Met haar handen en ogen in het voetspoor van Odysseus, hun reis is haast ten einde. Een van haar laatste foto's. (S. vertelde Richard Ellmann dat Nora Joyce de mooiste vrouw was die hij ooit had gezien en dat zij van wanten wist: zij bond James aan het roer van zijn queeste en hield de hand op de knip.) Norma Jean. Alles heeft zij te danken aan haar schoonheid, verbaasde ogen, haar lach, aan Amerika's sterrenbeeld, aan Amerika's mannen die haar beogen, pin-up van het jaar, aan Life's omslag. En aldus herdoopt en verstrikt en verschrokken van zo veel aandacht, zo onzeker van zichzelf op zoek naar een schouder, een eiland, een kelder om die schaduw even uit te bannen, dat uiterlijk, steeds schipperend tussen cliché en archetype, terwijl de keerzijde, ‘Memento Mori’, haar rust wil verzekeren door haar slaap te verzegelen. [pagina 29] [p. 29] Laatste pagina. Haar ogen nog voller, teder vocht weekt haar witzijden broekje. Daarop valt de held, dodelijk vermoeid, maar zwaar bevredigd, terug in zijn ware, legendarische oudheid en met een diepe zucht doet zij zijn boek dicht. Tenslotte roept haar rol weer ‘Miss Monroe’ op. Zij raakt uit haar baan, verstikt en wordt opgenomen, dank zij mythe en media, in het Pantheon der Klassieken. Zo blijft zij behouden, eenzijdig gekoesterd, eeuwig goddelijk, steeds schitterend op film en foto, zichtbaar oud en jong verzoekend. (... and first I put my arms around his yes and drew him down to me so he could feel my breasts all perfume yes and his heart was going like mad and yes I said yes I will Yes.) Vorige Volgende