Een brochure uit 1936
P. Bordewijk
Toen ik de brochure vorig jaar in de etalage van boekhandel Aeolus zag liggen, stond op het prijskaartje f 35, -, maar op de brochure zelf stond gedrukt 10 ct. Zou het kapitalisme in 1936 aantrekkelijker mogelijkheden geboden hebben om je geld te beleggen dan het aanschaffen van exemplaren van Een historisch moment - de betekenis der nieuwe sovjet grondwet, een brochure van veertig bladzijden door Dr. Jan Romein? In ieder geval bleek de tekst het bedrag waard, zeker in een tijd waarin we de ineenstorting van het communisme in de Sovjet-Unie meemaken.
Om dat duidelijk te maken, hoeven we alleen maar de historicus zelf aan het woord te laten: ‘Zoals de Magna Charta van 1215 de rechten en vrijheden waarborgde van de Engelse baronnen, de constitutie van 1792 die van de Franse bourgeoisie, zo formuleert en waarborgt dit ontwerp-grondwet de rechten en vrijheden van de Russische arbeiders en boeren en daarmee, voor het eerst in de geschiedenis, van een heel volk.’
In de brochure toont Romein een mate van verblinding, die je heden ten dage niet meer voor mogelijk houdt. Maar hij was de enige niet, want hij citeert de New York Times (‘waarlijk geen socialistisch, laat staan een kommunistisch orgaan’): ‘dat dit treffende dokument vrijheden verleent, zoals het Russische volk ze tot dusver in zijn hele geschiedenis niet kende’, en Romain Rolland: ‘Deze grondwet betekent de oprichting der ware demokratie, die slechts in een klasseloze maatschappij mogelijk is: zij is de verwerkelijking van de grote leuzen, die tot nu toe slechts een droom der mensheid waren: vrijheid, gelijkheid en broederschap.’
Romein verheugt zich er niet alleen over dat de Sovjet-grondwet de werkloosheid uitbant, maar lijkt oprecht van mening, dat het met de rechten van het individu in de Sovjet-Unie allemaal prima geregeld was: ‘De bestaande gewetensvrijheid is uitgebreid tot een vrijheid van eredienst en de eveneens bestaande vrijheid van anti-religieuze propaganda blijft gehandhaafd.’ En over de nieuw in de Sovjet-grondwet opgenomen onaantastbaarheid van de persoon en onaantastbaarheid van de woning en het briefgeheim schrijft hij: ‘Rechten en vrijheden, zeker, die ook een deel van Europa nog kent, maar er is meer kans op, dat een nieuwe grondwet wordt nageleefd, die zo juist uit de werkelijke verhoudingen is geboren; dan een oude, die bij de werkelijke verhoudingen niet of toch niet ten volle meer past.’
Ook over de verhouding tussen Unie en deelrepublieken is Romein heel tevreden: ‘Er is dus heel wat aan de Unie voorbehouden. Moeilijkheden, als die waarop Roosevelt in Amerika gestuit is, behoeft men in Moskou niet te vrezen. Daartegenover staat, dat ook volgens de nieuwe grondwet de Unie-republieken het recht van uittreden hebben, wat de staten van N.-Amerika missen.’ Jammer, dat ze dat in de Baltische staten, vier jaar later ingelijfd, niet geweten hebben.
Geen wonder, dat Romein heftig te keer gaat tegen degenen die onvoldoende waardering tonen voor wat in de Sovjet-Unie gebeurt: ‘De Arbeiderspers geeft een reeks V.A.R.A.-lezingen uit over “Grote Democraten”. Een prijzenswaardig streven. Niets inderdaad is beter geschikt om in de geesten de waanzin van het fascisme te stuiten dan de overtuiging, dat alle werkelijk scheppende figuren der mensheid in wezen demokraten geweest zijn. Doch dan begrijpe men ook, dat in deze reeks de beide grootste demokraten van onze tijd mede behoren, nl. Stalin, die de voornaamste ontwerper van deze grondwet is en haar reeds jaar en dag moet hebben voorbereid, en Lenin, wiens levenswerk haar mogelijk gemaakt heeft.’
Toch is er een punt waar Romein in de verdediging gaat: ‘Art. 126 bepaalt dan nader het recht van vereniging en komt neer op de beperking, dat andere politieke organisaties dan de Kommunistische Partij niet zijn toegestaan. Op dit art. zijn alle bedillaars en betweters, wier antwoord van te voren reeds vaststaat op de vraag “kan er uit de Sovjet-Unie iets goeds komen?” afgevlogen en zij hebben getracht dit art. als een galg voor te stellen, waaraan de verworven vrijheden weer worden opgehangen. Zij hebben daarbij slechts de kleinigheid over het hoofd gezien, dat in een klasseloze maatschappij elke andere politieke formatie dan de partij, die deze maatschappij gesticht heeft, objectief