Hollands Maandblad. Jaargang 1973 (302-313)
(1973)– [tijdschrift] Hollands Maandblad– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 55]
| |
Moeder de vrouw is dood - leve de vrouw
| |
[pagina 56]
| |
Firestone - krijgen van haar geen eervolle vermelding. Haar bezwaar tegen deze twee dialectisch-denkende feministen betreft waarschijnlijk hun praemisse dat mannen en vrouwen qua karakter gelijk zijn. Bij Firestone gaat de vereenzelviging met de man zo ver dat zij meer lijkt te pleiten voor eliminatie dan voor emancipatie van de vrouw. Vrouwelijke eigenschappen ziet Firestone als accessoires van het moederschap die tegelijk met dit verdoemde juk moeten worden afgelegd. De Voogd legt daarentegen juist grote nadruk op de bijzondere eigenschappen van vrouwen. De theoretische superioriteit van Paarse September berust op de weigering van deze groepering om het vrouwelijke rolmodel aan de man te ontlenen. Paarse September gaat uit van de eigenheid van het vrouwelijke geslacht en vraagt zich vervolgens af waarom dit geslacht als het zwakke, minderwaardige geslacht wordt beschouwd. In mijn tweede artikelGa naar voetnoot* heb ik op deze vraag een antwoord proberen te geven. Omdat dit antwoord De Voogd misschien iets minder moedeloos kan maken, zal ik het hier in het kort herhalen. In de film Blue Movie vertelt een hoogleraar in de primatologie aan zijn neukerige buurman dat het libido in onze cultuur sterk wordt overschat. Jarenlange studies van apengedrag hebben hem tot de overtuiging gebracht dat voor apenmannen de heerszucht veel fundamenteler is dan de paardrift. Deze suggestie heb ik in het tweede deel van mijn artikel ter harte genomen. De heerszucht die de mannelijke exemplaren van alle apensoorten vertonen, verklaart misschien de afwezigheid van vrouwen in het openbare leven. Enige praktische aanbevelingen om dit te verhelpen worden gegeven. In het derde deel van mijn artikel heb ik gekeken of de achterstelling van de vrouw misschien sociologisch valt te verklaren. Wanneer een ouderwets gezin op een onbewoond eiland verzeild raakt, heeft de butler binnen de kortste keren de leiding van de pater familias overgenomen. Zijn specifieke vaardigheden zijn voor de overleving van de groep plotseling veel belangrijker (functioneler) geworden dan de ‘vaardigheden’ van de voormalige heer des huizes. De machtsstructuren voegen zich naar de functieverdeling. Op macro-niveau treden soms betreurenswaardige vertragingen op maar ook daar is dit principe van kracht. Nagegaan moet dus worden welke functies de sexen in het verleden hebben vervuld en welke functies zij in de toekomst te vervullen zullen krijgen. Tot voor kort ontleenden vrouwen een zeker aanzien en een zekere macht aan hun (baar-)moederlijke functies. Nu vrijwel elke zwangerschap als ongewenst wordt beschouwd en ongewenste zwangerschappen gemakkelijker dan ooit tevoren kunnen worden voorkomen, heeft de vrouw haar traditionele functie enigszins verloren. Steeds meer vrouwen zullen een steeds groter deel van hun leven kinderloos door het leven gaan. Hoewel de laatdunkendheid waarmee moeders van kleine kinderen tegenwoordig worden bejegend meer te maken heeft met een specifiek soort lulligheid dan met een specifieke overtuiging, kan niet worden ontkend dat ‘moeder de vrouw’ tot het verleden behoort. Dit niet geringe functieverlies van de vrouw zal echter ruimschoots worden vergoed door de functiewinst die de komst van de postindustriële maatschappij haar zal opleveren. Deze maatschappij zal ten eerste een arbeidsklimaat scheppen waarbinnen vrouwen beter kunnen gedijen. De verzorgingsstaat creëert bovendien allerlei functies die alleen vrouwen goed kunnen vervullen. Voor James Bond lijkt in de postindustriële samenleving geen toekomst meer weggelegd. Hij was waarschijnlijk de laatste der mannelijke helden in onze cultuur. Zelfs onverdachte intellectuelen zijn de laatste tijd teruggevallen op de helden uit hun jeugd: voetballers. Andere viriele voorbeelden zijn blijkbaar niet meer voorhanden. Het aanzien van de vrouw bereikte kortgeleden een dieptepunt maar zal in de nabije toekomst tot ongekende hoogte stijgen. De heldinnen zullen niet lang meer op zich laten wachten. Paarse September propageert vrouwelijk chauvinisme. Gezien de dreigende ondergang van het masculinistische imperium lijkt dit een zeer verstandige politiek. De Voogd en de haren zouden analyses moeten geven van de grotere functionaliteit van de vrouwelijke eigenschappen in de maatschappij van morgen. Aan de andere kant zou veel minder nadruk moeten worden gelegd op de sexuele voorkeur voor vrouwen. Homosexualiteit is voor feministen slechts een gelukkige bijkomstigheid. Hun emotionele onafhankelijkheid van mannen geeft homofiele vrouwen een voorsprong op andere feministen. Paarse September zou zich dus bij de voorhoede van de Nederlandse vrouwenbeweging moeten bevinden. Door de homosexualiteit tot centraal programmapunt te verheffen, hebben Stephanie de Voogd en de haren zich echter van de overige feministen vervreemd. Dit lijkt me voor alle partijen nadelig. |