Hollands Maandblad. Jaargang 1969-1970 (258-277)
(1969-1970)– [tijdschrift] Hollands Maandblad– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 53]
| |||||||||||
Over het puritanisme
| |||||||||||
[pagina 54]
| |||||||||||
van het vrijwel onmogelijk is om te zeggen welke krachten er eerder waren en welke mogelijk het gevolg, wordt gesuggereerd door de geschiedenis van de geslachtsziekten in Europa. (Ik kom hier op door een opmerking van Jacques den Haan, n.a.v. Boswell.) Er zijn altijd puriteinen geweest en levensgenieters, althans mensen die in aanleg voor het een of het ander bestemd waren. Ik moet dat wel zo formuleren, want al laten de levensgenieters de puriteinen rustig puriteins (behalve dat levensgenot zonder meer al schokkend is voor puriteinen), als de puriteinen de macht hebben laten ze de potentiële levensgenieters niet aan het genot toekomen. Dit is juist de vraag: hoe is het mogelijk, dat puriteinen, die percentsgewijs nooit erg talrijk zijn geweest (vroeger het zout der natie, thans onze kwetsbare minderheid etc.) zo lange tijd de feitelijke macht in handen hebben kunnen houden, terwijl hun puriteinse ideeën eeuwenlang de officiële moraal hebben gevormd? Wat was de reden, dat de levenslustige meerderheid zich liet onderdrukken? De leus survival of the fittest maakt veel begrijpelijk. Zou het mogelijk zijn, dat puriteinse zeden van voordeel waren voor het overleven? En wat is dan de betekenis van het tegenwoordig zo afbrokkelen van alle mogelijke puritanismen, niet in het minst in de sexuele opvattingen? In 1492 werd Amerika ontdekt. Spoedig daarop begonnen de geslachtsziekten hun veroveringstocht in Europa.Ga naar voetnoot*) Levenslust, die altijd al aangevallen was door mensen met een temperamentsgebrek, en die al die aanvallen lustig kon wegspoelen door de eigen vitaliteit, bleek nu een eigenschap die slecht was voor het voortbestaan, niet alleen van het individu, maar van de soort. Zoals zwemvliezen in het ene milieu lastig kunnen zijn, maar in het andere heilzaam, zo bleek de puriteinse, zwartgallige opvatting van sex in de door geslachtsziekten veranderde maatschappij een redmiddel. Puritanisme heeft natuurlijk niet alleen met sex te maken, maar ik denk, dat het toch de sex-opvatting was, die het puritanisme de survival-value gaf. (Jacques den Haan:) ‘Het is grimmig, dat de diepste menselijke ervaring, die de “act of love” kan zijn, in vroeger tijden ingebed was tussen een bijna onvermijdelijke zwangerschap met een schrikbarend hoog sterftecijfer aan kraamvrouwenkoorts enz. en aan de andere kant voor de man verminking en verrotting bij leven, die wij ons thans nauwelijks meer voor kunnen stellen. Dat deze manifestaties van 's levens felheid bij uiting van de meest elementaire driften een diep spoor in de menselijke psyche nagelaten moeten hebben begint eerst tegenwoordig tot ons door te dringen, tegelijk met het besef, dat bibliotheken vol goddank vergeten prekenbundels en lieve, zorgzame, kuise worghanden ons de weg versperren naar althans een benadering van “historische werkelijkheid”.’ De aap met zwemvliezen valt uit de boom en breekt zijn nek. De libertijn doet geslachtsziekte op. Lang leve (survival) het Calvinisme en de Contra-Reformatie. Totdat... Totdat de bomen verdwijnen en de moerassen en meren ontstaan, want dan komen de zwemvliezen van pas. | |||||||||||
[pagina 55]
| |||||||||||
Totdat de geslachtsziekten genezen kunnen worden en de pil ontdekt wordt, zodat de straf op de zonde verdwijnt en daarna de gedachte aan zonde. Hoe sterk de culturele traditie kan zijn bewijst de noodzakelijkheid van het ontstaan van een hele wetenschap, de Freudiaans getinte psychologie, om de noodoplossing van het puritanisme te verbreken. De angst van de puriteinen, dat de mogelijkheid van opheffing der geslachtsziekten en de pil de losbandigheid in de hand zouden werken is terecht. De banden van de sexuele moraal waren voornamelijk die van de angst en die angst is opgeheven (nog maar ten dele, door het lange voortleven van tradities, van geritualiseerde rationalisaties; geslachtsziekten leven voornamelijk nog door schroom om tijdig naar de dokter te gaan, nog steeds zijn er ongewilde zwangerschappen).
Dit is natuurlijk maar een ruwe schets, men kan over details twisten, maar ik ben er van overtuigd, dat de grote lijn juist is:
Kortom de aard van de mensen bepaalt de wetenschap, die uit hen voortkomt, maar de consequenties van de wetenschap kunnen ingrijpend de aard van de mensen veranderen. |
|