Want waarom zou een wettelijk goedgekeurde staking nog gehouden worden? Waarom zou de rechter dan niet meteen de werkgever veroordelen tot het inwilligen van de eisen der aspirant-stakers? De beslissing of een staking doorgaat ligt bij de stakers en bij niemand anders, wet of geen wet. Elk mij bekend land is gevestigd op een verbreken van de wet in veraf of dichtbij verleden. Onze instellingen zijn nog steeds niet zo ideaal dat we via uitsluitend wettelijke weg in een plezierig land kunnen komen. Dan moet er maar een wet gebroken.
Als de economische slavernij is opgeheven, moeten we natuurlijk nog van de geestelijke slavernij af. Dus wat vroeger de godsdienst was. Hier zie ik de toekomst met vertrouwen tegemoet. Nog een recent fait divers: waarom huilde de bisschop van Den Bosch toen hij bekend maakte dat twee priesters in één parochie een vrouw verkozen boven een eeuwen geleden genomen besluit? Ook hier viel weer de volle aandacht op het incident, en is er blindheid voor de toestand die door zo'n incident belicht wordt. Waarom gaan de Nederlandse bisschoppen niet elke zondag naar alle kerken toe en zeggen: ‘Beminde gelovigen, de afgelopen zeven dagen heeft uw pastoor weer elke nacht met een hoofdkussen in zijn armen moeten slapen. Hoe lang nog?’
Terwijl de kerken goeiig uit onze samenleving wegslinken staan er natuurlijk alweer anderen op de loer. Jehovagetuigen, alchemisten van Brès-Planète, astrologen, Teilhardisten, bandebommers, predikers van ‘liefde’ à la Vinkenoog of à la Godard, ik weet niet wie de hoofdprijs wint, maar helemaal rustig zullen we het niet krijgen. Dat hoeft ook niet.
Dit betoog lijkt wat nationaal. Maar we zullen het nationale leven op gezonde basis moeten zetten voor we echt internationaal kunnen denken. Waarom lukt een democratisch Verenigd Europa niet? Omdat er nog bij niemand thuis werkelijke democratie is. Waarom lukt het ontwikkelen der verhongerende landen niet? Omdat ons eigen economisch systeem nog een smeerboel is.
Er is in Nederland nog geen welvaart. Niet omdat er niet genoeg is, maar omdat de zeggenschap erover verkeerd verdeeld is. Er is in Nederland nog geen democratie. Niet omdat we een koningin hebben, maar omdat die koningin het middelpunt is van antidemocratische sfeer. De sfeer van beroepsmilitairen (die dienstplichtigen pressen aan wijnkoelers mee te betalen), van bloedadel en geldadel, van vakanties in Oostenrijk, van absolute cultuurloosheid. Ik weet niet hoe het smaakt te eten uit een lepel die door intimidatie werd betaald, maar waarom laten ze als huwelijksgeschenk geen opera componeren of zelfs bouwen? Woensdag gaf het Auschwitz-comité een voorstelling van Die Ermittlung. Er was geen Oranje bij. Donderdag was in Den Haag de Midzomernachtsdroom. Zelfs de critici in de zaal waren door de BVD gekeurd, dus er was wel Oranje. In de pauze zal de heer Diels wel aan die Oranjes zijn voorgesteld. Diels speelde in België de hele oorlog door, maar alla - dat weten we nu wel, we zouden het niet over Claus hebben.
Opportuniteit is niet verkeerd. Je mag trouwende priesters gebruiken als wig in het Roomse imperium. Je mag een trouwende prinses gebruiken als wig in ons rechtse bestel. Maar laten we een welkom incident onderscheiden van de langdurige strijd voor een betere structuur.
Wij zullen het schandaal van 10 maart voorbij laten gaan. Er komt een moment dat een schandaal het stelsel teveel wordt. Op naar het volgende schandaal dus. Dat dat niet zal uitblijven, daarvoor staat de persoon van de kroonprinses borg.