Hollands Maandblad. Jaargang 7 (214-225)(1965-1966)– [tijdschrift] Hollands Maandblad– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 20] [p. 20] [Gedichten] Jaap Harten Oude boksers zijn meestal niet pedant meer: hun beweeglijkheid is afgenomen (de gouden jaren van het touwtjespringen en stoten tegen peervormige elastisch opgehangen ballen, de matches met hun vileine spookgedaanten: rook in de zaal, hete in konijne- of duurder bont en glinsterwerk gepropte vrouwen - de kerstbomen der sportwereld - die geen mah yongg spelen maar wel 69, de deining van met pommade belakte pooiers die hun bierviltjes wegmikken, boeh roepen bij een clinch of backhand en zweten als pianosjouwers hopend op een feestelijk blauw oog, groot als een admiraalsvlinder, in de ring vol cholerisch gedreun - ja díe jaren zijn voorbij). Uitgeteld kijken zij naar de tv, schuifelen door de vertraagde film van eigen triomfen en staren naar hun afgehakte voelsprieten op de vloer, waar het kleed slijtplekken vertoont maar de onmenselijke katten nog niets aan lenigheid hebben ingeboet. Jaartallen Een halfstijf luchtschip met geraamte en motoren van 35 pk verraste in 1902 heel Parijs. 61 jaar later vlieg jij naar Londen maar ik heb niet meer vertrouwen in de veiligheid van de Comet dan in dat geraamte uit 1902. Jij bromt zelfverzekerd door het luchtschap van een blauwe wintermiddag maar ik merk dat ik bij het nemen van een bioskoopkaartje opeens ongewoon stotter. In de film (He married a witch) wordt kundig gevlogen op de heksen- bezem, en dat sterkt me weer. Thuisgekomen blader ik in oude tijdschriften en lees stomtoevallig: 1902: eerste bioskoop in Los Angeles. 2 technische wonderen (het spieraam met de heks, het luchtschip) vinden elkaar door 1 jaartal! [pagina 21] [p. 21] Makers van marsen / makers of history? Jaap Harten Het houden van marsen is nauwelijks een punt van discussie alleen als onderstreping van een parodie zijn zij nog bruikbaar: buikpotigen, laarsvliezigen of mortiermutsigen kunnen door een daartoe begaafd man als Chaplin (of misschien ook Tati) voetstamp- synchroon op celluloid gekoppeld worden aan blaaspoepen en kwasi optimistisch geboem. Een goede filmer laat dan meestal niet na gescheurde kranteflarden, stuip- trekkende vertrapte kokardes langs stoepranden en hier en daar een obligaat huilend kind op te nemen want marsen verwijzen naar munitiedepots en doodstelegrammen. Toch John Philip Sousa heeft veel plezier beleefd aan zijn ‘Stars and Stripes’ en mocht zich zelfs een nationale held noemen die alle veldslagen op zijn vertikale speelgoedtafel overleefde. Makers van marsen waren voor hem gelijk te stellen met schoorsteenvegers, die na een donkere symfonische winter de kanalen voor lucht- en rookcirkulatie reinigden van pathetische korsten en roetstaarten. Vorige Volgende