De seksuele toestand te Londen
H.B. Corstius
dinsdag
De Schweitzers boden ons hun twee plaatsen aan voor de première van de Beatle-film. Ik zou er best heen willen, zei ik, maar we bezitten de juiste kleding niet (Abbie weigert een spijkerbroek te dragen, en mijn haar is te kort). Je kan mijn smoking wel lenen, zei die goede Albert, want het bleek een society-gebeurtenis te zijn met de koninklijke familie en ten gunste van een liefdadig doel (we hoorden nooit wélk liefdadig doel. Zo kreeg ik van Zwolsman eens een uitnodiging voor een gala in het Kurhaus, f 70 alles inbegrepen. De opbrengst ging naar een ‘nader te bepalen’ liefdadig doel).
A hard day's night was prachtig, maar u zult hem in Nederland ook wel kunnen zien, zodat ik alleen maar zeg dat die Ringo een komiek is zoals er een paar per eeuw voorkomen (Charlie en Harpo waren de laatsten). Pas vanochtend zagen we in de krant wat we gemist hadden. We moesten er namelijk een half uur van te voren zijn en misten dus de aankomst van de Beatles die voor het eerst in hun bestaan eens ergens door de voordeur naar binnen wilden gaan, wat honderden belangstellenden in het ziekenhuis bracht. Het mooist waren de foto's van de brancards die door de slachtoffers weer verlaten werden toen hun helden in de buurt kwamen. Nu is Piccadilly Circus nogal goed ingericht voor zulke gebeurtenissen want alle stoepranden zijn afgezet met stevige, diep in de grond gemetselde hekken die het de voetgangers onmogelijk maken om het asfalt op te komen, maar er waren toch nog 1000 politiemannen nodig om de orde te handhaven.
Aan de overkant van de bioscoop is het Criterion theater waar we vorige week A severed head van Iris Murdoch en Priestley zagen. Het stond op alle aanbevelingslijsten, en het was vrij vervelend. De verveling was alleen te verdrijven door je voor te stellen hoe het in Amsterdam zal worden gespeeld, want daar zal het wel van komen. Natuurlijk mag Ank van der Moer de op het randje van zielige, bijna oude, toch nog mooie, Antonia spelen, terwijl haar man geschreven lijkt voor Bentz van den Berg. Maar die Amerikaanse psychiater? Paul Cammermans denk ik, met dezelfde opgewonden stem en eenzelfde vreemd accent als Paul Eddington het hier had. Het wordt weer een avond van het bekende Hollandse type: uitstekende vertolking van middelmatig stuk. Nee dan liever The Birthday Party van Harold Pinter dat hier onder regie van de schrijver hervertoond wordt:
- | Is Stanley up yet? |
- | I don't know. Is he? |
- | I don't know. I haven't seen him down yet. |
- | Well then, he can't be up. |
- | Haven't you seen him down? |
enz. enz. daar geef ik de halve Shakespeare voor cadeau.
Wat wel veel succes zal hebben is Entertaining Mr. Sloane van de 25-jarige Joe Orton. Broer en zus hebben beiden erotische belangstelling voor een misdadig jongetje dat een kamer bij ze huurt. Bij een erg openlijke homoseksuele uiting (dat betekent in Engeland dus: een hand op een knie. Terwijl de zuster met het jongetje over de sofa mag rollen) werd het een toeschouwer te erg, hij riep ‘boe, boe’, zo mooi dat je meteen begreep dat je ‘boo boo’ moet schrijven. De reactie in de zaal was voorbeeldig. Niet omkijken, niet tegenschreeuwen, niet lachen. De man riep nog twee keer ‘boo’ en verliet het balkon. Zin om boe te roepen beving ons bij het kleffe Chase me comrade dat een komedie moet voorstellen over de naar het Westen gevluchtte Russische danser Nureyev. De homoseksuele grapjes daarin waren zo verschrikkelijk flauw dat alleen Engelsen er nog om lachen kunnen.