Getemde Feeks, waarvan de opvoerende acteurs in overeenkomstige problematiek verstrikt zijn. Toneel op het toneel dus, vol geestige liedteksten, die Seth Gaaikema zeer spits vertaald heeft. Lia Dorana is groots zonder meer en vele anderen, ondanks hun musical-amateurs-status, mogen er zijn.
Luc Lutz speelde en regisseerde Shaws Arms and the Man, een overbodig geworden bespotting van oorlogsheldendom. De grote G.B.S. is hier nog vrij breedsprakig doende, maar de spelers doen erg hun best te doen alsof dit het nog doen kan.
Van de toneelgroep Centrum vergaten wij vorige maal te vermelden dat er Anouilh's Dievenbal opnieuw en met veel succes op het repertoire is genomen. Dit comédie-ballet blijft de speelse voorloper van de latere Anouilh, maar hier krijgt de zuivere liefde nog zijn kans.
Het Arnhemse Theater begon het jaar met Claudius van Albert Husson. Het is de ontoneelmatige kroniek van een keizerschap, gebaseerd op Graves' I, Claudius. Twee vrijgelaten slaven peinzen erover of hij een schurk of een goeierd was. Husson laat het in het midden. Het blijven historische tableaux vivants waarvan Bernhard Droog met meesterlijk spel in de rol van Claudius, tevergeefs een toneelstuk poogt te maken. Een somber avondje werd gevuld met twee Strindberg-eenacters: Spooksonate en Schuldeisers. Het eerste is een expressionistische nachtmerrie over mensen die allemaal even slecht zijn en elkaar bezoedelen en uitzuigen. Het tweede lijkt een prille voorstudie van het latere Dodendans en gaat over drie mensen die ook allemaal even slecht zijn en waarvan er een wordt dood gepest. Het eerste is als absurdistisch toneel avant la lettre nu onmogelijk geworden, maar werd bekwaam en spookachtig gespeeld. Het tweede was wat te jofel geregisseerd door Jurg Molenaar.
Onder Ierse regie probeerde Ensemble het eens met een nieuwe Ier: Hugh Leonard, die een aardig stuk over gewone Ieren(!) schreef: Poker Session. Het is een psychologische thriller over wie er schuld aan heeft dat de zoon des huizes gek is geworden. Weinig handeling en wat veel gepraat, maar de schrijver is nog jong. Dankbare rollen goed gespeeld door Cor van Rijn en Ton van Duinhoven.
De Nieuwe Komedie, het gezelschap van Johan de Meester, speelde onder regie van die andere meesterregisseur Erik Vos: De Knecht van Twee Meesters. Vos had weer alle regieregisters opengetrokken en verzon er minstens evenveel bij als Goldoni. Méésterlijk was ook Peter van der Linden als een onverbeterlijke Knecht. Binnenkort komt bij dit gezelschap een soort Shakespeare-festival uit: fragmenten en gedichten, onder de titel As we like it, of Much ado about him of zoiets.
Studio heeft door ziekte van Nell Koppen haar première van het jongste Frenkel Frankstuk nog niet uit kunnen brengen. Over enkele dagen (na het opstellen van dit verslag) zal men Heyermans' Wijze Kater brengen.
Hans van den Bergh