beetje leuk maar meestal een beetje vervelend.
too late blues daarentegen, is wel eens een beetje vervelend, maar daarnaast nogal intrigerend, op een wat gevaarlijke manier. Regisseur john cassavetes, die naam maakte met de ademstokkende film shadows, balanceert in Too late blues tussen Shadows en Hollywood in. Hij heeft zijn intrige, de problemen komen logisch tevoorschijn zoals dat past in een verhaal, en ook voor het overige is hij aan het mixen met de normale bioscoopingrediënten. Op sommige punten echter laat Shadows hem niet in de steek. In de keuze van zijn hoofdfiguren bijvoorbeeld, bobby darin en stella stevens, die inderdaad de weke, goudhamsterhangwangjongen en het labiele domme gansje zijn, althans voortreffelijk nabootsen. Verder herinneren enkele scènes sterk aan het improviserende, ‘waarachtige’ karakter van Shadows, alleen vraagt men zich, al kijkend, toch af of er nu sprake is van een onder de oppervlakte levende spanning, of dat men gewoon zijn zenuwen opvreet gelijk een stadionbezoeker als de voorhoede zijner keuze door te lang treuzelen maar geen doelpunt weet te maken. In ieder geval een film die er, op een ietwat bokkige wijze, tussen uit springt.
Tenslotte mag dan nog gewezen worden op alle vrouwen van de wereld, wat neerkomt op alle vrouwen die door jacopetti op zijn lange wereldreis werden gefilmd, minus die vrouwen die hij al in mondo cane had gebruikt. Wie gehoopt had dat in deze tweede Jacopetti-film nu vrouwen inplaats van varkens zouden worden doodgeknuppeld, komt bedrogen uit. Niet de morbide dood is in deze film de hoofdrolspeler, zoals in Mondo Cane, maar (samengevat) de blote buste. ‘Een intrigerende film, waardoor u het liefste en grilligste, het noodlottigste en geheimzinnigste van alle schepselen beter leert kennen’, luidt de aanbeveling die geen aanbeveling is, want wie zou het geheimzinnigste van alle schepselen beter willen leren kennen als zij daardoor minder intrigerend wordt? La donna nel mondo is een filmische De Lach, een verzameling willekeurige anecdotes, onvoldoende geselecteerd kennelijk, want net als bij Mondo Cane overvalt de integere kijker na tweederde van de film een gevoel van vermoeidheid en verveling.
N.S.