Hollands Weekblad. Jaargang 4
(1962-1963)– [tijdschrift] Hollands Maandblad– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 36]
| |
De toneelkijker (II)
| |
[pagina 37]
| |
heb ik een volledige analyse van alle Shakespearestukken, gebaseerd op hun laatste helften, maar misschien vindt U dit geen geoorloofde steekproef. Laat ik daarom eens nagaan wat ik van de week in Amsterdam voor toneel zag, om u duidelijk te maken, dat mijn methode niet alleen goedkoper, maar ook beter is. Zondagavond: De dans von de reiger (Hugo Claus). Hier hangt Luc Lutz zich op aan een kurkeik. Want hij is ongelukkig. Want hij kan het niet hebben dat Ellen Vogel hem een keertje bedroog. Want hij lag eens onder de divan waar zijn ouders bovenop lagen. Zijn moeder is trouwens Mien Duymaer van Twist. Ellen is met een Belgisch sprekende Belg, Paul Cammermans een avondje uit en vindt bij thuiskomst Lutz aan de boom tegen de achtergrond van een vergrote Spaanse prentbriefkaart. Want daar speelt het. Dat is het hele stuk, en het is alles na de pauze. Nu is het merkwaardige dat de recensenten (maar Gomperts zat op Curaçao!) beweren dat juist de eerste helft zo goed was. Dat is een veel gehoorde opmerking, die misschien verklaart waarom men ermee doorgaat steeds die eerste helften weer op te voeren, maar die toch even dom is als die van de heer die uitgebreid gedineerd heeft en zegt: ‘De soep was heerlijk, maar ik kokhalsde van de koffie’. Nu is de Dans van de reiger zo mank als men van eenpotige kan verwachten, en het doet er dus niet veel toe hoeveel men ervan ziet, maar we gaan maandag naar Pinter kijken, waarvan ik me de tweede helft van de Caretaker nog zeer goed herinnerde. Na de pauze ziet men daar in Een beetje pijn Guus Hermus als Engelse landzonderling met zijn overrijpe echtgenote Elly, die een degelijke expositie geven, compleet met blijspelwesp. Dan komt de vieze luciferskoopman, die volgens mijn achterbuurvrouw de Dood, volgens mijn linkerbuurman het onderbewuste ideaal van Elly, volgens mijn rechterbuurmeisje (haar jas hing bij café Moderne) het schrikbeeld van Guus, en volgens mij een vieze luciferskoopman voorstelde. Guus spreekt tot hem, dan ontknoopt Elly een paar van zijn kleren, waarna het beslissende gesprek van Guus volgt, die op de grond valt en door Elly tegen de luciferskoopman wordt ingewisseld. Wat kan er in Godsnaam aan dit superieure afgeronde product nog zijn voorafgegaan? Dinsdag Turgenjev, waarvoor ik vanuit Schiller het Rembrandtsplein en de Halvemaansteeg zonder jas door moest op die tragische dag dat ze bij het KNMI ontdekten dat hun thermometers niet ver genoeg naar beneden doorliepen. Ik stelde mij van Een maand op het land niet veel voor. Ten eerste had ik de week ervoor op de televisie de tweede helft gezien van Aan de vooravond van de Amerikaanse regisseur Ramati die zijn vrouw met Amerikaans accent Helena liet spelen en zelf met onfeilbare wansmaak de vervelendste aspecten van deze prachtige roman op het melkglas bracht. Ten tweede had ik mij, daar ik halverwege een Russische cursus ben ingesprongen, het boekwerk Russisch voor beginners van K.v.h. Reve aangeschaft, dat bij thuiskomst Rusland voor beginners bleek te heten en helaas bestond uit door mij reeds gelezen tijdschriftartikelen, althans de laatste vijf hoofdstukken. Maar in de tijd, die hij door dergelijke zwendel weet vrij te maken heeft hij Mésjats v derévne heel mooi vertaald. Sigrid Koetse en haar pleegdochter Verotsjka zijn verliefd op de huisonderwijzer, een Belgisch sprekende Rus, die natuurlijk van die twee Sigrid verkiest, en dus het huis verlaat, omdat het stuk speelt in de eerste helft van de 19e eeuw. Deze intrige met vijf nevenintriges en zes achterneefintriges is volkomen duidelijk, overtuigend en ontroerend voor wie na de pauze binnenkomt. Woensdag gaf Studio de première van Bölls Slok aarde in het nabij café ‘De | |
[pagina 38]
| |
Gerstekorrel’ gelegen ‘De brakke grond’. Dit stuk speelt, althans na de pauze, in het jaar 2500 op een kunstmatig eiland boven een overgelopen aarde, waar geen gerstekorrel meer in de brakke grond wil gedijen. Nu spreken Pinter en Turgenjef Engels en Russisch dat echter voor ons in goed Nederlands werd vertaald, maar het kromme taaltje dat onze nakomelingen in 2500 zullen spreken, moesten we onvertaald aanhoren. Böll, zo bleek mij duidelijk, is er tegen dat wij door atoombommen de aarde onbewoonbaar maken. Het goede blijkt echter, in 2500 dan, veel beter dan het slechte. Het uur na de pauze was al zo pijnlijk duidelijk dat ik mijn buurman, J. Wolkers, vroeg wat er vóór de pauze was gebeurd. Hij krabde achter zijn oor en kon het zich niet herinneren. Donderdag... U vindt het overdreven? U gelooft er niets van? U heeft gelijk en ik verzoek U beleefd pas nu met oplettendheid mijn betoog te willen lezen, daar wat er tot nog toe stond, er alleen was om mee te doen aan die vreemde gewoonte in onze cultuur, dat de eerste helft van alles waardeloos is. Dat is namelijk mijn levensopvatting. Ik had het net al over mijn ex-schoonmoeder: sinds ik van A. gescheiden ben, is zij ineens een veel betere wederhelft voor mij geworden. Maar laat ik niet persoonlijkworden. Neem de jeugd eens. Wat is dat voor een verschrikkelijke, mensonterende periode? Zouden we niet veel beter als de kangaroes in het donker kunnen blijven zitten tot we, helemaal klaar, de wereld in kunnen springen? En Feyenoord-Reims, daar werden vóór de rust geen doelpunten gemaakt, en gebeurden de interessante dingen in het laatste kwartier van de tweede helft. Vindt niet iedereen de middag fijner dan de ochtend? Is het dessert niet lekkerder dan de soep? Is de tweede helft van onze eeuw niet beter dan de eerste met zijn vreselijke wereldoorlogen? Is het Nieuwe Testament niet een verademing van liefde en verstand na de chaos in het Oude Testament? Zo zou ik kunnen doorgaan. Maar U kunt, als U eenmaal het principe door heeft, zelf genoeg voorbeelden bedenken. Laten we de eerste helft van alles verwijderen. Ook de eerste 24 pagina's van dit maandblad. Ook het vervelende begin via het Kanaal van de bootreis naar Amerika. Ook die eerste weken van ‘U’ zeggen tegen haar die later toch uw geliefde wordt. Ook de maandag, dinsdag, en woensdag. Denkt u er eens over. Vanzelfsprekend zult u het eerst niet vertrouwen en u tegen deze nieuwe gedachte verzetten. Maar dat is niet belangrijk. Wat u daarná denkt, daar gaat het om. | |
Manke vliegen27.
Was de wereld maar plat want
dan kon ik zitten op de rand.
Ik moet er soms zo naar verlangen
mijn benen af te laten hangen.
De diepte, aan de andere kant...
Leo Vroman
|