Films
Belangrijke films van het ogenblik: avondmaalgasten van Bergman, vivre sa vie van Godard, en als twee druppels water van Rademakers. Bergmans film is weer een stap verder naar de vereenvoudiging, ingeleid door als in een donkere spiegel... Een verfilmd essay, waarvan alle franje is weggeknipt, op enkele beelden na (de auto rijdt tot op tien meter van het lijk om wegdragen mogelijk te maken). Soms (de beginscène in de kerk) vertrouwt Bergman op zijn reputatie dat alles van betekenis is wat hij doet. De onmacht (tot liefde, tot geloof) is het thema. Nergens vindt men geestelijke wreedheid onder mensen zo onverhuld naar voren gebracht als bij Bergman. Zij leven ermee. De beelden doen niets toe of af aan het essay dat Bergman schreef; zij geven slechts weer.
Jean-Luc Godard, ontdekkingsreiziger in eigen beheer, is eerder de belangrijkste dan de talentvolste van de Nouvelle Vague. Hij durft alles, maar is het ook raadzaam alles te doen wat je durft. Terwijl Bergman polemiseert in woord (en beeld), polemiseert Godard met zijn camera, en laat de inhoud voor gezegd. Citaten verlevendigen zijn polemiek (in vivre sa vie o.a. jules et jim, dat hij ook in une femme est une femme al citeerde!). Het ‘onechte’, het ‘aanstellerige’ heeft hij als een deel van de waarheid in zijn filmische waarheid geintegreerd.
als twee druppels water leert men pas ten volle waarderen na hem twee keer gezien te hebben. Dan pas blijkt alles te ‘kloppen’. Zelfs het gewraakte einde wil men met andere ogen gaan zien al had men het doodschieten van Ducker graag geloofwaardiger, minder absurd geënsceneerd gezien. Ondanks alle knushollandse voorgangers de meest ‘Hollandse’ film die ooit gemaakt werd. Van een overigens onhollandse strakheid, zonder gemoraliseer; vooral het uit te weg ruimen gebeurt kwiek en zonder bedenken. Verrassend verstaanbaar geluid, dankzij volledige nasynchronisatie. Raoul Coutard etcetera.
Sterk ontraden: het brood van de vroege jaren - een stomvervelende film. storm over washington is wat men noemt: een sterke speelfilm. Geen goede. Vooral Laughton barst uit aanvaardbare proporties. de uitslover, Italiaans, is een matig amusante oorlogssatire. Ieder grapje wordt met tromgeroffel aangekondigd.
N.S.