padden in droge landstreken alleen in de regentijd overdag gezien worden.
Merkwaardig is dat de Bantoes een van de weinige volkeren zijn waar veel klikklanken in de taal voorkomen.)
Uit het boekje van Martin Eisenbart is iets meer over de godsdienst af te leiden. De Qarochi waren tot aan hun kennismaking met de blanken matriarchaal. Zij kenden alleen maar godinnen, w.s. allemaal personificaties van de grote moedergodin de pampa. Als een lijk eenmaal goed begon te ontbinden (in vliegen overging, zoals men dacht) kwam Tloc (de padden) om de vliegen en daarmee het lichaam van de overledene terug te roepen. Het water waarmee men een lijk behoedde voor het opdrogen was gelijk aan de regen die na de droge zomer de pampa weer deed opbloeien.
(Philips Roxane, en andere grote laboratoria, waar veel vliegen gekweekt worden, maken van hetzelfde princiep gebruik: men doet vlees + wat vliegen in een glazen pot met natte turfmolm. Zolang de turfmolm vochtig is gaat de ontwikkeling verder, zodra ze uitdroogt is de kweek mislukt.)
Matriarchaal is eigenlijk geen goed woord om de situatie bij de Qarochi aan te duiden, want de menselijke vrouw had bepaald niet meer rechten dan bij enig ander Indianenvolk. Maar men beschouwde de pampa als de grote Moeder, en allen die er op leefden, vicugna's, nandoes, de Qarochi zelf, vliegen, alle dieren (behalve de padden en de slangen) waren haar kinderen, zonder onderscheid van rang. Weliswaar schoten de Qarochi vicugna's en andere dieren voor voedsel, maar ze voelden zich er niet boven verheven. Integendeel, het eten van vlees werd gezien als een soort transfusie met gelijksoortig leven. Men vond het tenslotte ook geen schande om zelf - na een gevecht dat de hoeveelheid van de naar de ene of de andere kant over te dragen vitaliteit aangaf - door jaguar of vliegen opgevreten te worden.
Padden stonden directer in verbinding met de Moeder. Zij waren als het ware haar gevoelige vingertoppen of monden (aardmondjes is een van hun vele benamingen). Wie via de vliegen door padden werd gegeten, ging de Moeder zelf binnen.
Slangen waren, zoals bijna overal elders, phallische dieren, maar werden niet als goddelijk gezien. (Er zijn ook verhalen, die misschien ouder zijn, in ieder geval logischer van beeld lijken, dat de vliegen niet de vertegenwoordigers van Tloc zouden zijn, maar van de ratelslang. Waterdroppels en vliegen zouden dan als sperma kunnen worden gezien dat nodig is om lijk en pampa voor uitdrogen te behoeden en tot bloei te brengen.)
De pampa was de grote Moeder, de absolute heerseres. Dat doet begrijpen de grote vernedering die de Qarochi ondervonden toen de eerste blanken hun claimpalen plaatsten, daar waar hun grote hacienda's moesten komen. Het betekende ook het eind van de Qarochi. Het wild werd nu opeens schadelijk en daarom met vuurwapens verdreven. De jagers werden landbouwende slaven met opgezwollen buiken. In 1902 toen Eisenbart zijn boekje uitgaf, was er bijna geen enkele meer in leven. Alleen vindt men nog hier en daar verspreid het gen van de harige neusruggen.
De staak staat in de grond
de vicugna's vluchten naar de bergen
de jacht op een langer leven
onze vingers die sporen lazen
de vrouwen bespeelden tot kafuri
wortels die wortels zoeken
plantaardig wordt ons leven
Zoals Graves ook van andere matriarchale volkeren bericht, waren er bij de Qarochi vreemde castratie-riten. Het bullekopje, dat zijn staart moet verliezen eer het een pad kan worden, werd als symbolisch voorbeeld gezien. Oorspronkelijk waren er orgische feesten waarbij mannen die priester wilden worden elkaar castreerden en wel zo volkomen dat ze altans in een negatief opzicht niet van vrouwen verschilden. Degenen die leegbloedden werden gegeten.
Al eeuwenlang werd de castratie echter symbolisch uitgevoerd. Hierop wijzen misschien ook enkele geheimzinnige passages die in mijn kreupele vertaling moeten luiden:
Zeugentepelig zijn de tanden
van de reus die vrouw gemaakt werd
Het is altijd een strijdpunt geweest of de Mastodonten al waren uitgestorven toen