den wijze, hun kruis te dragen. De gravin is frigide, de dokter een Jood, de schilder homo-sexueel, de heilige is miskend en bereids doodgeschoten, de hoer wordt (ook door haar zoon!) veracht en de priester heeft kanker. De dramatische verwikkelingen liggen dan ook voor het grijpen. De gravin houdt van de schilder, maar voelt zich daardoor nog onbevredigder dan ze toch al was omdat de schilder houdt van het zoontje dat de heilige eertijds bij de hoer heeft verwekt. De Joodse dokter heeft in de oorlog een moeilijke tijd doorgemaakt en kan maar niet in God geloven, maar wel in de wetenschap, in tegenstelling tot de priester die niet meer beter kan worden. Dan hangt de schilder zich op, de gravin belooft beterschap, de dokter vat moed, de priester gaat dood etc. etc. en iedereen kan gelukkig doorzien dat hier sprake is
van ergerlijk geknoei, al blijft het verwonderlijk dat men zo onverbloemd op de allerbanaalste smaak van het grote publiek durft te speculeren. Het is het soort Geïllustreerde damesbladen-romantiek, die men over een halve eeuw door schrijfautomaten zal laten vervaardigen en waarvan de robotachtige hoofdpersonen dan ook machinaal reageren volgens een aantal simpele psychologische wetten die sinds de popularisering van Freud in de Verenigde Staten onder de breedste lagen van de bevolking gemeengoed zijn geworden.
Hetzelfde verschijnsel doet zich eigenlijk maar dan iets minder opvallend, bij Tennessee Williams voor, hier gecamoufleerd door een wezenlijk dramatisch talent. Ook hij gaat in het onderhavige stuk uit van een allersimpelste these die aan de hand van een aantal geschematiseerde en pasklaar gemaakte figuren wordt gedemonstreerd: De tijd is ons aller vijand, want die berooft ons langzamerhand van onze kansen op geluk. Teneinde deze stelling zo onweerlegbaar mogelijk te bewijzen zijn de hoofdpersonen met zorg uitgekozen: Een langzaam maar zeker door verlies van glamour in het slop geraakte actrice en een op jaren komende acteur in spe, die er ‘zijn zinnen’ op heeft gezet om via het bed in Hollywood te geraken. Het is zonder meer duidelijk dat dergelijke lieden er met het voortschrijden van de tijd niet blijer op worden en dat hun kans op succes bepaald niet stijgt. Maar dan moet men met Tennessee Williams het slagen in het leven en onze kans op geluk ook wel volledig afhankelijk stellen van succes op het sexuele vlak. Dit is overigens een stelling die wij al uit al zijn vroegere werk kennen: Alleen een paar primitieve, om het bed heendraaiende bruten kunnen het halen, de rest blijft onbevredigd en vervalt dus tot hysterie of erger. Nu had uit deze gedachtengang best nóg eens een aangrijpend drama à la De kat op een heet zinken dak of Tramlijn Begeerte kunnen ontstaan, maar om twee redenen is dat ditmaal spaak gelopen. Ten eerste is Williams er in dit stuk op uit zijn figuren voor algemeen geldend te laten doorgaan en hun ondergang te stellen als kenmerkend voor het lot van de hele mensheid. Daarom richt om kwart voor elf 's avonds de hoofdpersoon zich in een epiloogje nadrukkelijk tot het publiek, nadat hij heeft besloten zijn kans op succes op de meest letterlijke wijze te laten afsnijden (hij zal worden gecastreerd) en hij verzoekt ons dan om onszelf in hem te willen herkennen en in de Tijd onze
grote vijand. Deze absurde poging om zijn stuk tot een soort Amerikaanse Elckerlijk op te werken ging ditmaal gepaard met een zo sterke woekering van de ook in zijn vroegere stukken al behoorlijk storende stijlprocédé's, dat het wel de moeite loont er eens een kleine inventaris van op te maken: Om te beginnen is daar het zichtbaar maken van geestelijke motieven in het lichamelijke vlak. Dit gebeurt vaak op de meest platvloerse manier door het letterlijk tonen van een zielsconflikt: De filmster die buiten haar kunst dreigt te verstikken, lijdt in de meest letterlijke zin aan aanvallen van ademnood en reist dus rond met een zuurstoffles. De gigolo die bang is om oud te worden, raakt door zijn haar heen en heeft dus een kuif-opkam-complex. In zijn jeugdjaren echter, toen hij nog zo fijn met de meisjes omsprong, was hij een befaamd ‘schoonspringer’. Nu probeert hij een ‘come-back’ naar zijn gelukkige jeugd door ook weer letterlijk terug te komen naar zijn geboortestad. Het jonge meisje dat hij op haar vijftiende jaar verkracht heeft is natuurlijk ook letterlijk gecorrumpeerd en heeft er dus een vreselijke geslachtsziekte bij opgelopen. Niemand zal ontkennen, dat het onderbewuste inderdaad via een dergelijke verlichamelijking, geestelijke conflikten zichtbaar kan maken, het is pas de consequente toepassing ervan in doorzichtige, al te woordspelige parallellen, die het procédé tot iets banaals maakt.
Ten tweede worden abstracte bedoelingen van de schrijver veelal zo concreet mogelijk gesymboliseerd. Het glazen speelgoed waarmee het kinderlijke meisje uit het gelijknamige stuk voortdurend speelde, was daar nog een tamelijk gelukkig voorbeeld van. Maar in zijn latere stukken gaat Williams voortdurend grover te werk: In Period of Adjustment woonde het mislukte huwelijkspaar in een huis dat langzamerhand in een ondergronds gewelf wegzakte. De jonge-