Toneelvoorstellingen
Afgezien van een enkele zeer succesrijke voorstelling, overgeërfd uit een vorig seizoen (Dona Diana, Irma la Douce) is het lopende repertoire van onze grote gezelschappen op het ogenblik samengesteld uit de volgende stukken:
nederlandse comedie: Mijnheer gaat op jacht. Een prikkelende liefdesveelhoek, dolzinnig maar vernuftig tot helse verwarring gebracht door Feydeau en met kennelijk plezier ten tonele gebracht door o.a. Kitty Jansen en Guus Oster / Een onttoverde Midzomernachtsdroom in de nuchtere maar zeer succesrijke enscenering van Han Bentz van den Berg / Caroline een vroege en dus stokoude Somerset Maugham, heel spiritueel en heel geforceerd qua gegeven, heel spiritueel en toch volkomen zonder ‘toontje’ gespeeld door Mary Dresselhuys / Het malle, slecht-gebrachte Frank V van Dürrenmatt is nagenoeg definitief gevallen.
de haagsche comedie: Het prieel, een humor-thriller, con brio gespeeld en geregisseerd door Bob de Lange. Een ‘must’ voor me houdt van ‘komedie’-spelen à la Cor Ruys / Arme Bitos: Een wrange, voor ons vrij moeilijk toegankelijke Anouilh(ver) tekening van het naoorlogse Franrijk, met hoofdrol van Paul Steenbergen-op-zijnbest / Fenomenale heropvoering van de nanoeg legendarische Sjarow-Kersentuin in een vlekkeloze all star-bezetting met de jubileum-rol van Ida Wasserman / A taste of Honey van angry young woman Shelagh Delaney: fascinerend zelfportret in grotesk hoerenmilieu, vaardig maar wat ‘Haagsch’ gebracht / Home and Beauty: guitige Somerset Maugham in lust-voor-het-oog-decors heerlijk gespeeld door Myra Ward / Hendrik IV, nagenoeg voorbeeldige Shakespeare-voorstelling in prachtige Engelse gast-enscenering. Triomf voor Haagse jonge garde en Joris Diels als grandioze Falstaff / Voor de fijnproever: zeer verzorgde Esmoreit-voorstelling door de Werkgroep, gevolgd door drastisch middeleeuws kluchtwerkje: Het esbatement van den Visscher.
rotterdams toneel: Vooral te ontlopen voorstelling van Franse schijn-poëzie bij Jenuzië van ene te verwaarlozen René de Obaldia / Mooie Thomas More-biografie in A man for all seasons van Robert Bolt. Moderne enscenering en vormgeving op zijn best met vele goede rollen / Mallotige lessen in huwelijksleven in Kwestie van aanpassen, onverkwikkelijke Tennessee Williams-draak / Fraai gestileerde en ingetogen voorrstelling van Sofokles' Oidipous in wat ongelijke bezetting. Magistrale hoofdrol van Max Croiset en moderniserende ietwat ontnuchterende vertaling van Evert Straat / Lichtelijk irriterende o-zo-franse klucht in Boeing-Boeing van onbeduidende schrijver Camoletti / Fonkelende, rijk-gemonteerde Cyrano de Bergerac met glorieuze heldenrol van Guus Hermus. Vier uur ongezouten romantiek voor de (talrijke) liefhebbers.
toneelgroep theater: Speelgoed op zolder: Huis, tuin en keuken-psychiatrie van vakbekwame Lilian Heilman, met aarzeling geregisseerd en met routine gespeeld / Een tot op de draad versleten Topaze, kwam bewijzen dat dit soort vrindelijk cynisme uit de wereld is / The Aspern Papers van Henry James in overtoneelmatige bewerking van Michael Redgrave was vurrukkuluk spelmateriaal voor o.a. Caro van Eyck als openbloeiende oude vrijster / Brechts Arturo Ui bleek achterhaalde waarschuwing tegen Hitler-regiem. Een betwistbaar soort (epische) dramatiek in geslaagde voorstelling. Onvergetelijk knappe spelprestatie van Richard Flink / Zonderlinge combinatie van twee een-acters: Modern stukje Duits expressionisme Voor de grote muur van Tankred Drost gevolgd door Tsjechowvingeroefening De Bruiloft. Vrij zinloze avond met heel veel geschreeuw om weinig wol.
Een samenvatting van het repertoire van Ensemble, Centrum, Studio en Nieuwe Comedie zullen wij laten volgen.
H.v.d.B.