Tentoonstellingen
De collectie tekeningen (voornamelijk van Hollandse en Vlaamse kunstenaars) van sir Bruce Ingram, uitgever van de Illustrated London News, wordt deze week van Rotterdam overgebracht naar het amsterdamse Rijksmuseum. Het is een verzameling met een hoog kwalitatief gemiddelde zonder echte duizelingswekkende uitschieters. Opvallend zijn o.a. de zeegezichten van vader en zoon Willem van de Velde, van Reinier Nooms, Ludof Backhuyzen en Simon de Vlieger; verder bladen van Esaias van de Velde, Buytewegh, Berchem, Valentijn Klotz en Van Dyck (tot 18 maart). In het Stedelijk Museum zijn enkele zalen ingericht met werk van twee kunstenaressen: schilderijen en tekeningen van Frieda Hunziker en schilderijen en beeldhouwwerken van Lotti van der Gaag. Beiden behoren tot de gematigde, charmante abstracten die zich krachtig genoeg weten uit te drukken zonder ooit krachtpatserig te worden. Beiden zijn onmiskenbaar vormgevoelig maar wat coloriet betreft zijn zij bijna elkaars antipoden. Terwijl Frieda Hunziker een intensief gebruik maakt van alle mogelijke kleurschakeringen en contrasten, volstaat Lotti van der Gaag met sombere bruinen en zwarten die goed bij haar sculpturen aansluiten (tot 19 februari). In de nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum vindt men tot 12 februari een deel van de collectie schilderijen uit de Pieter Stuyvesantfabriek te Zevenaar, een collectie die ontstaan is met medewerking van de Fondation Européenne de la Culture (door Eijkelboom onlangs afgekort als Eurokul) en waarvoor, zij het waarschijnlijk indirect, geput werd uit Zuidafrikaans kapitaal. Vrij Nederland van vorige week had enkele behartenswaardige dingen te zeggen over deze rokerige reclame-stunt. Op de
tentoonstelling mag niet gerookt worden. Zelfs geen Roxy.
Het Centraal Museum te utrecht organiseerde een uitvoerige en belangwekkende tentoonstelling van de kunst der Hettieten, die nog tot 25 februari duurt. Eveneens tot deze datum is de expositie van schilderijen van de Amerikaanse Amsterdammer Michael Podulke, in het groninger Museum. Podulke is een oorspronkelijk talent die moeilijk bij enig isme is onder te brengen. Men mag hem niet tot het surrealisme rekenen ofschoon sommige van zijn qua afmeting minieme werken, zeker verwantschap met deze stroming vertonen. Dat doen ze soms ook met primitieven à la Rousseau le Douanier. Tenslotte vindt men in het eindhovense Van Abbe Museum tot 12 februari de tentoonstelling Kompas, werken van schilders uit Parijs die tussen 1946 en '61 werden gemaakt.