rekend moet worden tot de goeden of tot de kwaden.
De boeken van Compton-Burnett spelen zich af in de familiekring zonder dat ze nu verder op familieromans lijken. In haar gezinnen heerst een strikte hiërarchie, die op diverse terreinen tot uiting komt. De eerste is een pure machtshiërarchie, onvermomd aanwezig in de titel van haar laatste boek: The mighty and their fall. Alle personages hebben een duidelijk besef van hun rang in het geheel, die overigens niet vaststaat. Want Compton-Burnett beschrijft bij voorkeur situaties die een verandering aankondigen, rond sterfbedden, aankomende stiefmoeders, te veranderen testamenten en terugkerende familieleden, waardoor één der personen de verzuchting kan ontsnappen: nog iemand om me in de schaduw te stellen! Onder dit regiem zijn er de machthebbers en de slachtoffers van de macht, die zich allen onderwerpen aan een nauwkeurig vastliggend ceremonieel: eindeloos wordt gediscussieerd over de wijze waarop iemand moet worden aangesproken.
Er is echter nog een andere rangorde. De personen worden ook geklasseerd volgens hun verhouding tot de waarheid, en hier treden de meest spectaculaire verschuivingen op. Het doel van Compton-Burnett is de ontwarring van waarheid en leugen, van schijn en echtheid. Haar probleem is de woekering van de hypocrisie; deze zit aan de waarheid vastgekit en is daarvan bijna niet te scheiden. De grootste hypocrieten hebben hun vlagen van echtheid; momenten waarop onder verantwoordelijkheidsbesef geen machtsbehoefte schuilgaat; de waarheidslievenden bezwijken toch wel ergens voor de leugen. Maar wanneer? Van de lezer wordt een oplettendheid verwacht, die Comton-Burnett de naam bezorgd heeft een moeilijk auteur te zijn; ten onrechte voor wie met een helder boek iets kan beginnen; terecht voor wie zich ieder argument in drie variaties wenst te zien voorgeschoteld.
De hypocrisie neemt bij Compton-Burnett de vorm aan van de klassieke schijnheiligheid, maar ook wel die van de Sartriaanse mauvaise foi, het miskennen van de rol die men speelt. Gouvernantes e.d. lijden aan een opvoedingsgezwel; iedere situatie biedt pedagogische kansen.
De personages vertegenwoordigen allerlei gradaties van hypocrisie, aan het ene uiteinde staan de meester-vervalsers, aan het andere de illusielozen. Hypocrisie en luciditeit staan klaar, tot de tanden gewapend, en steeds bereid elkaar te lijf te gaan. Compton-Burnett's
personages zijn gedisciplineerde vechters; goede bedoelingen, pseudo of echt, vormen een beschermend schild, argwaan is een aanvalswapen.
Bovengenoemde onverkwikkelijke situaties doen dan ook dienst als test; iedere gebeurtenis vormt de aanleiding tot een krachtmeting, waar meestal slechts op punten wordt gewonnen. De kinderen, die bij deze schrijfster illustratiemateriaal leveren voor het begrip enfant terrible staan steeds gereed na afloop de stand te noteren; which of them won?
Elk gesprek is een ronde in het kampioenschap edelmoedigheid en het record ontmaskeren. Het gaat erom een nederlaag in een victorie om te zetten door de tegenstander te overbluffen, te suggereren dat zijn offers geringer zijn geweest of hem het nieuwste masker van het gezicht te slaan. Elke familie telt een aantal formidabele strategen.
Een geliefkoosde sport is de gemeenschappelijke analyse van een gedragsfout; een parodie van het gewetensonderzoek, omdat het in dienst staat van de machtsstrijd. De Franse gewoonte om ideeën als speelgoed te gebruiken mag gevaarlijk zijn; als het geweten als speelgoed fungeert worden de resultaten desastreus. De familieleden storten zich als een verlekkerde troep op een misstap, alle aspecten ervan worden met kennersoog bezien; iemand merkt ap-