wat anderen in de hel belanden (altijd in percentages opgeven, dan kom je nooit boven de honderd), maar U, mijnheer, hebt een goede kans om te overleven als U tenminste uw sloopje witte bonen heeft ingeslagen en op goede voet blijft met het blokhoofd. Alle domheidsverschijnselen die de godsdiensten ons demonstreren komen terug. Ontkennen van simpele feiten: het gevaar van de bom zit niet alleen in de radioactiviteit, waartegen men pretendeert een bescherming te kunnen bieden, maar in de schokgolven, de vuurzeeën die alle zuurstof opzuigen.
De vier treurige mensensoorten die de godsdienst naar boven woelt, zijn ook nu alweer duidelijk zichtbaar:
1. De gewone profiteurs, die er zelf wel in geloven, maar er graag aan verdienen. Voorbeeld: de vorige directeur van de Amerikaanse B.B., Mr. Hoegh, is nu vice-president van de Living Shelters Division van de Wonder Building Corporation in Chicago, die geprefabriceerde metalen shelters verkoopt (bij alle technische gegevens ontbreekt helaas het smeltpunt).
2. De cynische profiteurs, die er zelf niet in geloven, maar het geloof aanwakkeren terwille van hun eigen plannen. Dat zijn de policymakers die inzien dat een shelterrage de geloofwaardigheid van de bedreiging voor de tegenstander vergroot. Schuilkelders zijn een onderdeel van de bewapening en een gevaarlijk onderdeel omdat ze de impuls voor een preventieve oorlog vergroten.
3. De geleerden die blind zijn op religieus terrein. Kepler was een wetenschappelijk genie maar ontoerekeningsvatbaar op mystiek gebied. Teller is een groot fysicus maar even ontoerekeningsvatbaar als hij over Civil Defense begint. Het laatste nieuws is nu een serieus plan voor schuilkelders langs de grote wegen (vergelijk kruisbeelden langs Limburgse wegen).
4. De moralisten die op grond van hun gelijk de principes waarop hun godsdienst is opgebouwd verwringen tot het tegendeel: ‘Catholic sons may justly kill their fathers, preserving the conduct of blameless defense, if they compel their children to abandon the faith’ (Pater Stephen Fagundez, S.J. 1640). ‘If you are secure in your shelter and others try to break in they may be repelled with whatever means will effectively deter their assault’ (Pater L.C. McHugh, S.J. 1961).
Elke godsdienst heeft het druk met de jeugd: dat is de groep die het best te beïnvloeden is. Dus B.B.-lessen op school, luchtalarm en op de gevoeligste leeftijd de kelder in. Wennen aan het idee. Een nationale obsessie wordt omgesmeed tot een nationale processie waarin de Geigerteller, de God van de survival, wordt rondgedragen. Er blijven mensen die daar niet in geloven. Voor hun opvatting bestaat bij de anderen geen verdraagzaamheid: de ongelovigen worden tot handlangers van de Russen verklaard (terwijl die zelf ook in shelters geloven) en het wachten is nog slechts op de radioactieve autodafé.
Is er dan helemaal geen hoop meer? Dezelfde lijkt me (niet even groot maar even onberekenbaar) als die op een medicijn tegen de persoonlijke dood. Misschien wordt dat gevonden, misschien niet. Misschien komt er een ontwapeningsschema, misschien niet. De beste oplossing is de meest ondramatische: leven met de bom, zoals we leven met de dood. Denk er niet te veel aan, besteed geen geld aan falloutshelters of missen, wek geen illusies.
Het spijt me dat dit stuk niet erg optimistisch is. Voor vrolijker lectuur raad ik U het nieuwste B.B.-tractaatje aan: ‘Wat doen we met onze kamerplanten?’