Antonioni
Het oeuvre van de Italiaanse regisseur Antonioni is, voor zover het in Nederland bekend is, nog te klein om er al definitieve conclusies uit te kunnen trekken, maar toch kan het zijn nut hebben even te wijzen op het gelijk geaarde slot van beide films, De Kreet en De Nacht. Antonioni immers laat in deze twee films het slot ‘open’, zozeer open zelfs dat de critici over de interpretatie ervan van mening verschilden.
Is, in De Nacht, de verwijdering tussen Jeanne Moreau en Marcello Mastroianni totaal en definitief, is die laatste omhelzing de aanloop voor een opnieuw proberen samen te leven of de laatste wanhoopsdaad die het einde bezegelt? Beide interpretaties hebben hun aanhangers. Ook De Kreet heeft zo'n ‘open einde’, ook al is de dood van de arbeider bijzonder definitief. Pleegde hij echter zelfmoord? Of was hij, lichamelijk verzwakt en bovendien door emotie overmand toen hij boven op de toren stond en beneden zijn vrouw zag, duizelig geworden en ongewild omlaag gestort? Alweer: beide interpretaties hebben hun aanhangers, en het lijkt wel zeker dat Antonioni het zo gewild heeft. Weliswaar maakt de ‘voorgaande inhoud’ van De Nacht het onwaarschijnlijk dat er nog van een verzoening sprake kan zijn, en weliswaar maakt de situatie waarin de arbeider neerstort het niet waarschijnlijk dat hij, in De Kreet, uit eigen beweging naar beneden is gesprongen, maar Antonioni stelt deze ‘waarschijnlijkheden’ niet zo expliciet dat er voor twijfel geen plaats meer is. En juist daardoor geeft Antonioni zijn films het slot dat erop past.
Zowel De Kreet als De Nacht immers laat huwelijken zien die schipbreuk hebben geleden zonder dat dit (op de ongenuanceerde wijze waarop dat gewoonlijk in films wordt voorgesteld) tot een totale breuk tussen de vroegere geliefden heeft geleid. Er is altijd de twijfel. Houd ik wel van hem/haar, of houd ik niet van hem/haar, doe ik wel of doe ik niet de juiste stap, etcetera. Antonioni kent geen zwart en wit, geen enkelvoudige oplossingen, en daarom laat hij zijn films ook niet met een enkelvoudige oplossing eindigen. Sterker nog: hij berust niet in een vaag einde