mentaires betreft moet iedereen het afleggen tegen Kees van
Langeraad van de NCRV, maar het muziekprogramma van Willem O. Duys, ‘Muziekmozaïek’, wordt door geen ander overtroffen, zeker niet door Pi Scheffer van de NCRV. Ook de vergelijking tussen AVRO's Perry Como Show en VARA's Bing Crosby Show valt in het voordeel van de eerstgenoemde uit. Daar staat tegenover, dat dr. L. de Jong als politiek commentator te verkiezen is boven mr. Hiltermann, al is deze dan goede tweede. Het Sportpanorama van de AVRO onder redactie van Aad van Leeuwen doet ook weer onder voor dat van de KRO, althans wanneer Jan Cottaar daarover de supervisie heeft, maar desalniettemin is ook hier de AVRO goede tweede. Verder beschikt zij over twee ‘toneel’-regisseurs. Ton Lensink en Walter van der Kamp, die in kwaliteit niet onderdoen voor het tweetal van de VARA, Kees van Iersel en Willy van Hemert, terwijl de KRO (met o.a. Frits Butzelaar en Luc van Gent) en toch ook de NCRV met Henk Rigters, Max Douwes en Gerard Rekers, het peil van de eerste twee niet halen. Dan zijn er nog kortere, buitenlandse TV-series, zoals Four Just Men en Hitchcock van de KRO, Vader weet het beter van de NCRV, Loretta Young van de AVRO en Interpol Calling, Wells Fargo en niet te vergeten Vrije Nieuwsgaring van de VARA; series die elkaar nauwelijks ontlopen, met als beste toch wel: Vrije Nieuwsgaring, Hitchcock en.. lood om oud ijzer. Dan zijn er de forums. Het meest geslaagde forum is Welbeschouwd van de VARA, maar niet minder geslaagd was eigenlijk De Kring, in zijn tweede gedaante met Gomperts als gespreksleider. In ieder geval was dit het meest kulturele forum, dat door de eerste mislukking van VARA's Kunsttribunaal niet in het minst bedreigd wordt. Zo komen we langzamerhand aan het eind van de geregeld terugkerende programma's. De AVRO mag nog geprezen worden om haar Ton van Duinhoven-fantasieën, alsook om de reisverhalen van het echtpaar Denis. Een speciaal woord van hulde mag ze verder in ontvanst nemen voor haar introductie van
Jacques Brel in onze huiskamers. ‘Een kwartje per seconde’ tenslotte, wist in ieder geval de gemoederen in beweging te brengen, maar dat kan jhr. Roëll ook, dus dat is misschien geen verdienste. De VARA kan daarnaast wijzen op haar inmiddels verscheiden TV-Toto, al was dat geen doorslaand succes, op het voortreffelijke ‘Anders dan anderen’ met Bert Garthof, op dr. van Egeraat, op Thuis bij... met Laurens ten Cate, dat meestal uitstekend was, en op de boeiende reportage over onze emigranten in Australië. De KRO mag met enige aarzeling stoffen op programma's als Zaterdagavondakkoorden, Gezichten van Azië en wie weet wel Onze Arme Rijke Taal, en dient zich diep te schamen over Max Bygraves. De NCRV kan zo te hooi en te gras ook wel eens trots zijn op het een en ander (behalve het reeds genoemde) en de VPRO kan wijzen op zulke acties als die voor Toltèn, op de onvervangbare dokter Van Swol, op Simon van Collem en zijn Oude Draaidoos, op Magazine de Paris met Joop Simons en op de instructieve ballet-programma's. Tenslotte heeft zij ook nog de beschikking over de uitstekende regisseur Jack Dixon, die echter de laatste tijd bijzonder ongelukkig in zijn keuze is geweest; zowel van stukken als van spelers. Als men, het voorgaande overziend, tot een conclusie geneigd is, zal deze toch zeker moeten luiden, dat de AVRO in een nek-aan-nek-race gewikkeld is met de VARA wat de kwaliteit van de programma's betreft, en dat men bepaald niet verbaasd hoeft op te kijken als de AVRO, na een ingewikkelde puntentoekenning, als eerste over de streep zou gaan. Ondanks de zondebokken Roëll en Epko.
N.S.