Tentoonstellingen
Ter gelegenheid van zijn 65-jarig bestaan heeft het Stedelijk Museum te amsterdam een tentoonstelling ingericht van wat het noemt ‘de honderd meest markante kunstwerken uit de collectie’. Bovendien heeft het een groot platenboek uitgegeven met driehonderd reproducties en een tekst van adjunct-directeur Jaffé. Beide hebben indrukwekkende delen. Tot 5 maart vindt men verder in dit museum een reeks werken van Jeroen Voskuil en nog tot 27 februari de tentoonstelling ‘Voor dagelijks gebruik’: industriële vormgeving van de Duitser Wilhelm Wagenfeld, eigenlijk één groot verwijt van de verantwoorde pot aan de kitscherige ketel. In het Joods Historisch museum van amsterdam (Waaggebouw) wordt tot 19 maart een expositie gehouden van Joodse verluchte handschriften, een vrij unieke aangelegenheid.
Eveneens een mooie tentoonstelling heeft het museum Boymans-Van Beuningen te rotterdam (geheel uit eigen bezit) samengesteld, namelijk van schetsboeken van Isaac Israëls (met straatscènes, danshuizen, cabarets, portretten, naakten, enz.) en ter vergelijking: tekeningen van zijn vader Jozef en een serie stoere schetsen van Breitner, 1 tot 16 maart. Twee hedendaagse kunstenaars van hoog niveau, de beeldhouwster Charlotte van Pallandt en de schilder Kees Verwey, laten werken zien in de Zonnehof te amersfoort (tot 13 maart). De bredase Beyerd heeft nu de tentoonstelling van schilderijen, aquarellen en etsen van de neven Jan en Johan Weissenbruch overgenomen van Laren; men krijgt er een uitstekende indruk van de wijze waarop het grijzige Hollandse Impressionisme zich tegen de anti-revolutionaire romantiek in ons land heeft afgezet (tot 20 maart). Henri ten Holts monumentale triptiek tenslotte is nu - na Amsterdam - opgesteld in het Van Abbe Museum te eindhoven. Men kan dit interessante drieluik plus zijn voorstudies en nog andere werken van Ten Holt hier tot 6 maart bezichtigen.