Hollands Weekblad. Jaargang 2
(1960-1961)– [tijdschrift] Hollands Maandblad– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 3]
| |
De betekenis van NeurenbergGa naar voetnoot*)
| |
[pagina 4]
| |
dat Stalin had gesloten met Hitler, en aan de afspraak tussen Nazi-Duitsland en Sovjet-Rusland om samen Polen te verdelen. Men vroeg zich ook af of Amerika, dat atoombommen op steden had geworpen, nog in aanmerking kwam om anderen verwijten te maken. Maar het werd bijna algemeen als juist gevoeld, dat de leiders van een staat verantwoordelijk werden gesteld voor het feit, dat zij over de wereld de rampen van een oorlog hadden gebracht. Het wereldgeweten keurde hun berechting en bestraffing goed. Gedeeltelijk is dit te verklaren uit het feit, dat de Duitsers zo ongehoorde misdrijven vóór en onder de oorlog begaan hadden. Goedkeuring van de strafbaarstelling van het ontketenen van de oorlog was voor een deel ook het gevolg van het feit, dat de moderne oorlog bleek zo onmenselijk te zijn. De wreedheden door de Duitsers begaan waren ten hemel schreiend. Maar ook de geallieerden waren ertoe gekomen in massale aanvallen de Duitse steden te vernietigen, en door de atoombommen op Japan met één klap tienduizenden, vrouwen en kinderen om te brengen. Deze misdadige wijze van oorlog voeren versterkte de ergernis over het feit, dat die oorlog welbewust was teweeg gebracht. Zo zou men kunnen zeggen, dat mede de Amerikaanse atoombommen ons definitief de ogen openden voor de misdadigheid van de Duitse agressie, van iedere toekomstige agressie. De aanvaarding van die volkenrechtelijke regels: dat de oorlog niet meer toelaatbaar is, en dat de leiders die een oorlog ontketenen door de wereld ter verantwoording zullen worden geroepen, erkenning van die regels heeft de positie van de nationale staat veranderd. Want het volkenrecht schrijft nu voor, dat de burgers van een staat aan hun overheid gehoorzaamheid weigeren, als de overheid hun zou gebieden iets te doen dat in strijd is met deze volkenrechtelijke voorschriften. Het vonnis van Neurenberg heeft dat men zoveel woorden gesteld. Daarmede is ook de positie van ieder mens veranderd: hij is niet meer alleen Nederlander, Fransman, Amerikaan, met alle plichten van de ‘goede vaderlander’, hij is ook wereldburger, met bijzondere plichten daaruitvoortvloeiend. De uitspraak van Neurenberg zegt: bij conflict tussen de plichten van ‘goed vaderlander’ en de plichten van ‘wereldburger’ gaan de laatstgenoemde plichten, dat zijn de volkenrechtelijke plichten, vóór. Dat was de revolutionaire verandering, die Neurenberg bracht. In Neurenberg stonden de beklaagden niet alleen terecht voor het ontketenen van een agressieve oorlog, voor het misdrijf tegen de vrede. Zij werden ook ter verantwoording geroepen voor een ander nieuw misdrijf, voor het misdrijf tegen de menselijkheid, waarvan het sprekendste voorbeeld was de vermoording van méér dan vijf miljoen joden. Vermoording van Joden uit de bezette gebieden viel onder de reeds bestaande oorlogsmisdrijven. Maar vervolging en uitmoording van de Duitse Joden was ‘een binnenlandse aangelegenheid’, en het tot dan bestaande volkenrecht bemoeide zich nauwelijks met binnenlandse aangelegenheden. Het was de Duitse politiek tegen de Joden, die de mensheid ertoe bracht als volkenrechtelijk misdrijf te erkennen: het misdrijf tegen de menselijkheid, de vernietiging van een volksgroep, al was het een eigen volksgroep. Ook dit was revolutionair. Tot dan was men ervan uitgegaan, dat de nationale staat vrij was in het bepalen van zijn binnenlandse politiek, vrij was in het bepalen van de rechtspositie van zijn eigen burgers. Nu werd dit anders, werden volkenrechtelijke grenzen gesteld aan de vrijheid van de staat ten aanzien van zijn eigen burgers. En ook hier stelde het nieuwe volkenrecht: de burger die van zijn overheid de opdracht zou krijgen mee te werken aan een misdadige binnenlandse politiek, is op straffe door het volkenrecht verplicht aan zijn nationale overheid ongehoorzaam te zijn. Staatsburger, maar ook wereldburger is de mens. Aan beide kwaliteiten ontleent hij plichten. Maar de plichten van wereldburger gaan vóór. Dat is de les, de betekenis van Neurenberg, voor ieder mens, voor iedere enkeling, en voor iedere nationale staat. Het is duidelijk tot hoe grote conflicten in de enkeling dit leiden kan, conflicten die | |
[pagina 5]
| |
bij ons tot uiting kwamen in verband met de politieacties in Indonesië, en die nu Franse soldaten in Algerije in hartverscheurende moeilijkheden brengen. Wij leven in een overgangstijd, van de periode waarin de wereld bestond uit souvereine, nationale staten, tot de toekomst, waarin een wereldorde zal verhinderen, dat de mensheid aan atoomoorlogen ten gronde gaat. Het recht van Neurenberg, de revolutie van Neurenberg, waarin de mensheid zich direct tot de enkeling richtte met de eis zich aan bepaalde volkenrechtelijke normen te houden, al zou zijn nationale overheid hem gebieden om het misdrijf tegen de vrede of tegen de menselijkheid te begaan - dit recht is typisch recht van een wereldvredesgemeenschap. Het is recht, passend in het atoomtijdperk. Het is voorlijk recht, direct na de oorlog emotioneel aanvaard ten aanzien van de verslagene. Het is een voorpost van het volkenrecht van het atoomtijdperk. Maar menige verandering in de statenverhoudingen en rechtsverhoudingen moet nog groeien, om dit recht van Neurenberg tot een vanzelf sprekend onderdeel te maken van een wereldrechtsorde. Dergelijke wereldrechtsorde is mogelijk, ook in een wereld waar grote tegenstellingen bestaan in de wijze waarop men leven wil. Een wereldrechtsorde laat aan ieder volk nog grote vrijheid zelf de wijze van leven te bepalen. Maar er zijn enkele algemene regels, betreffende de verhoudingen van de staten onderling, die moeten worden in acht genomen, en waarvan de handhaving dient te worden verzekerd. Verbod van geweld tussen volken, want aan dat geweld zou de wereld ten onder gaan. Regeling van de ontwapening, want zonder ontwapening is het oorlogsverbod niet te handhaven. Regeling van een federale wereldmacht, een V.N.-leger, om de wereldrechtsorde te verzekeren. Regeling van de vreedzame oplossing van geschillen, want als de oplossing van geschillen door oorlog uitgesloten is, moeten andere wegen gevonden worden. Bevordering van de wereldwelvaart want geen duurzame vredestoestand is denkbaar, als de schrijnende tegenstelling tussen de rijke en de arme volken blijft bestaan. Bij dergelijke wereldrechtsorde, die betreft de handhaving van de wereldvrede en de verzekering van de wereldwelvaart, past het recht van Neurenberg. Om het recht van Neurenberg te kunnen handhaven is dergelijke wereldrechtsorde noodzakelijk. Dergelijke wereldrechtsorde is de noodzakelijke consequentie van Neurenberg. Dat is de betekenis van Neurenberg voor de wereld als geheel. |
|