Kunsten en Wetenschappen.
Tarentum.
Als men een goed inzicht in het Tarentum of Taras der Ouden wil verkrijgen, dient men ter school te gaan in het geïllustreerde museumbericht, No. 30 van December 1907 van het ‘Museum of Fine Arts’ te Boston, waarin, door afbeeldingen opgehelderd, een zeer goed geschreven opstel voorkomt, naar aanleiding der voorwerpen betreffende deze Spartaansch-Partheniaansche havenstad, in 708 vóór Christus gesticht, en welke geworden is een der machtigste Grieksche kolonien in Beneden Italië.
In 't geheel worden vijftien ‘Coins’ beschreven, terwijl ook de terracotta's zijn afgebeeld. Het is in alle opzichten een merkwaardige verzameling, die aantoont welk een groote waarde aan kunst en oudheidkunde het Bostonsche museum herbergt.
Voornamelijk geven de voorstellingen een hoog denkbeeld van de ruiterkunst in het oude Tarentum. Terecht wordt in het Bulletin gezegd: The cavalry of Tarentum was renowned in the ancient world, and practice in horsemanship must have had an important place in the athletic training of the citizens.’
Zelfs zou men mogen opmaken, dat eene bijzondere ruiterbehendigheid den bewerkers van velen der ‘Coins’ geïnspireerd heeft om die kunst in beeld vast te leggen.
De vier Terra-cotta-koppen geven ook een goede afspiegeling van de vormkunst der Tarentumsche beeldhouwers.
Het eerst afgebeelde hoofd, wellicht een godsbeeld voorstellende, is voornamelijk streng in stijl volgehouden, terwijl de gelaatsuitdrukking waardigheid en ernst teekent.
De tweede kop wordt door Professor Furtwängler aangehaald als een voorbeeld van den invloed van Phidias en zijn school.
Dyonysus-koppen van Tarentum zijn er vele. Een van de exemplaren door het Bostonsche Museum verworven is in het Bulletin gereproduceerd. De kop is fijn gemodelleerd, misschien ietwat te week en te vrouwelijk.
De vierde Terra-cotta-kop, welke het geïlstreerde museumbericht van Boston geeft te zien is die van een krijgsman uit de Helleensche periode.
A.J. SERVAAS VAN ROOYEN.
Oud-Gemeente-archivaris.
Den Haag.