uit een indiscreet zich bemoeien met het intieme leven van anderen.
Rome werd niet op éen dag gebouwd, er is tijd noodig voor alle ‘ontwikkeling’. Deze lieveling van den modernen tijd met haar ongelukkigen naam vraagt tijd, zoowel aan de maatschappij als aan het gemoed van ieder individu. Maar een zenuwlijder gunt zúch geen tijd, omdat hij voelt dat zijn werkkracht weldra uitgeput is en zijn belangstelling gauw verslapt zal zijn - omdat hij zich maar al te zeer bewust is van dat onzekere en vage dat de geheime barst is in zijn bestaan.
We kunnen deze neiging om ons met al te groote kwesties bezig te houden zeer goed tegengaan, indien onze oogen er namelijk eerst voor geopend zijn. Wij moeten onze zenuwen leeren kennen.
Voelt men zich onder 't werk onrustig, dwalen de gedachten af en gaat dit vergezeld van een eigenaardig soort pijn, die niet overgaat, maar integendeel onder het werk toeneemt, zou men drie dingen tegelijk willen doen zonder eigenlijk ergens lust in te hebben, - dan staat er ons slechts éen ding te doen: lang uit op den grond te gaan liggen tot die valsche energie verdwenen is en men weer aan 't werk kan gaan tevreden met wat er voor de hand ligt. En als men bemerkt heeft dat het werkvermogen niet onbeperkt is, dan moet men leeren neen zeggen. Vele van onze eigen lusten zijn niet beter waard, en vele voorstellen en eischen waarmee onze medemenschen in hun egoïsme en gedachteloosheid ons komen lastig vallen zijn evenmin een ja waard. Het ‘neen’ heeft evenveel recht als het ‘ja’, maar 't is minder gemakkelijk om het afwijzende ‘neen’ uit te spreken dan het vriendelijke ‘ja’, daarom moet men zich oefenen om het te leeren kunnen. En men moet er zich in oefenen het onnuttige, het doellooze, het onzinnige en het ontijdige van zich af te schuiven. Daardoor bespaart men zich onnoodig werk. En op dit gebied valt er meer te besparen, dan men te voren wel denkt.
(Wordt vervolgd).