Ter bespreking toegezonden.
Vaderlandsche Geschiedenis van J. de Liefde, bewerkt door W. Swijnenburg. (Uitgever D.A. Daamen, den Haag).
Tegen deze tweedeelige uitgave, proeve van een vaderl: geschiedenis uit een christelijk oogpunt, moet bepaald gewaarschuwd worden van wege de partijdigheid der voorstelling, die grenst aan het ongelooflijke. Dat de Roomschen natuurlijk worden voorgesteld als zwarte zondaren tegenover de lelie-blanke onschuld van ‘Gods volk,’ zijnde de protestanten, dat is nog maar 'n kleinigheid in een geschiedboek ten bate van protestantsche scholen. Immers, die partijdige voorstelling tref je overal aan, óók in niet-chr: geschiedenisboeken als ze door protestanten zijn geschreven, en omgekeerd zal de Roomsche geschiedschrijver zich wel op 'n dito even partijdig standpunt plaatsen tegenover de protestanten. - Wat echter, afgescheiden hiervan, deze vaderlandsche geschiedenis zoo bij uitstek weerzinwekkend maakt; is de eigengerechtige toon van den schrijver, die, op wezenlijk hinderlijk-bekrompen-hoogmoedige manier precies weet wat ‘God voorhad’, en wie ‘Gods kinderen’ zijn, en wie niet, en daarbij met de geschiedkundige waarheid omspringt op de méést willekeurige wijze. Zoo b.v. weet hij zeker bij elke aan onze zijde behaalde overwinning, dat die geschiedde van ‘God den Heere’, en, sterft er ergens een of ander vijand van ons land, dan is hij dadelijk klaar aan te toonen, hoe ‘God de Heer’ dat eigenlijk ten onzen pleziere zoo heeft geleid. Bijzonder ergerlijk is ook de onware voorstelling van de misselijke ter dood brenging van Oldenbarneveldt, een der schandvlekken van Prins Maurits' bewind. Het is bekend dat de richting, waartoe deze vaderlandsche geschiedenis behoort, goedvindt de Oranjes steeds in den zak te kruipen, maar het gaat toch wat àl te ver dit te doen op den kruiperigen toon van Swijnenburg, die het durft voorstellen als ware eigenlijk Oldenbarneveldt een landverrader, en
Maurits een vroom christen, dien het te doen is geweest om ‘de eere Gods’ in 't Calvinisme. Waar nu iedereen weet welk een leven deze ‘vrome’ christen leidde paticulier, een leven