gegund; echt verdrinken zou misschien een te krasse straf zijn geweest.
Pulchri Studio heeft zijn medegevoel voor de ongelukkige schipbreukelingen getoond door het feest dat 1 en 2 Maart zou plaats hebben, eenige weken uit te stellen.
Het zestigjarig bestaan van dit schildersgenootschap wordt gevierd door het geven van tableaux-vivants zooals alleen de Haagsche artisten die geven. Nergens, in Amsterdam noch in Rotterdam, heeft men met dergelijke tableaux wat kunstwaarde betreft, hetzelfde kunnen bereiken.
Voor dit feest werden alleen de werkende en de buitengewone leden genoodigd; niet de kunstlievende dito's; die worden, waarschijnlijk ten gevolge van hun talrijkheid, verzocht thuis te blijven. Door deze schikking en door die tableaux twee avonden achter elkaar te geven, is er kans dat àl de gasten behoorlijk zullen kunnen zien.
Eerst was er plan geen bal nà te geven; maar nu is besloten wèl te dansen; maar het feest zal niet gekostumeerd zijn. In de laatste jaren heeft Pulchri zoo dikwijls een gekostumeerden avond gegeven, dat het moeilijk zou zijn daarin iets nieuws te verzinnen.
Van al die Pulchri-feesten herinner ik mij het meest als iets buitengewoons, het nog in het vorig gebouw gegeven landelijk feest, waar alle gasten verzocht werden te verschijnen in een kleederdracht van een onzer provincies. Niet alleen de costuums, maar ook de geheele inkleeding van dat feest was zoo typisch, zoo ècht, dat al wat daaraan deelnam, oud en jong, er nog met plezier aan terugdenkt.
Al is de bevolking hier in aantal overheerschend protestant, worden er toch in de vasten enkele gemaskerde bals gegeven; in Concordia, een societeit waarvan vele Indische families lid zijn; in de Vereeniging, de verzamelplaats van den deftigen winkelstand; in het Gebouw van K. en W., waar alles door elkaar verschijnt.
Toen die bal masqués in het Gebouw nog een nieuwtje waren, ging men, ook de allerallerdeftigste men, er wel heen, zelfs met dames. Nu zijn die festijnen zóó geworden, dat geen fatsoenlijke vrouw er heengaat, ernstig daartegen gewaarschuwd door de heeren die, naar wij vermoeden, eerst eens goed zijn gaan kijken hoè slecht het voor hun vrouwen, dochters of zusters zou zijn zulk een Gebouw-bal bij te wonen. Al probeert men carnavalsfeesten te geven, carnavalspret wordt hier niet inheemsch; 't zit ons niet in het bloed; wij hebben geen slag van intrigeeren, we zijn er niet aan gewend, en doen dat onhandig, links en stijf; of in het éénige publieke bal laten wij die losheid over aan.... dames die men onmogelijk ‘stijf’ kan noemen.
In onze zuidelijke provincieën is men daaromtrent meer Belgisch. In Den Bosch b.v. en in Maastricht is het carnaval beroemd om den echt vroolijken, vrijen toon; men maakt daar echt pret, alle standen door elkaar, zonder dat het aanstootelijk of gemeen wordt.
Men geeft daar in de vasten, behalve gemaskerde feesten, ook veel bals de têtes, waar bij een gewoon avondtoilet alleen het hoofd gekostumeerd is. Het moet, dunkt mij, den indruk maken van zeker kinderspelletje: allerlei papieren poppen, waar de grap van de zaak zit in het verkeerd plaatsen der koppen op de rompen.
Beter gaat zooiets voor een diner, waar men van de aanzittenden niet veel meer ziet dan het hoofd. In Katholieke kringen worden ook hier wel diners de têtes gegeven: dames en heeren in modern elegant full dress, en daarbij een fantasie-hoofdbedeksel.
Men zou voor zulk een tête tegenwoordig zeer goed zijn winterhoed kunnen gebruiken, die, zoo zij naar de allernieuwste mode zijn ingericht, zoo vol allerlei en allerlei soort van veeren en pluimen zitten, dat ze met succes voor een gekostumeerde gelegenheid dienst kunnen doen.
Verder is het voor hoofdbedeksels zeer aan te raden die volgens de up to date manier te dragen met een tulle of gazedee lis voïle, beter gezegd écharpe er om heen gestikt, over den hoed, om de ooren. Deze eenvoudige hoedgarneering verdient aanbeveling om twee redenen: ze is praktisch in dezen wind- en stormtijd; ze staat uiterst deftig: men maakt daarmee den indruk of men zoo uit zijn auto stapt.
In dezen tijd van sterren aan den kunsthemel hebben wij voor de variatie er een zien schitteren aan den politieken hemel.
Een voorvechtster voor vrouwenkiesrecht, een der meest bekende Suffragettes zooals die revolutionaire dames in Engeland genoemd worden, hield hier een lezing.
Deze Mrs. Montefiore gaf daarbij, behalve de gewone argumenten voor vrouwenkiesrecht een levendige beschrijving van de ge-