Hier beginnen sommige stichtige punten van onsen oelden zusteren
(1919)–Anoniem Hier beginnen sommige stichtige punten van onsen oelden zusteren– Auteursrecht onbekend
[pagina 41]
| |
(17) Van zuster Stijne van Kalker. († 1422)Dese guede suster StijneGa naar voetnoota) was [17d] alten uutnemenden, vuerigen mensche tot Gode. Altoes plach si te gaen mit geneygeden hoefde ende mit enen zuetenGa naar voetnoot1), vreedsommen, ripenGa naar voetnoot2) ende eersommen aensichte. Ende plach in allen dingen hene te gaenGa naar voetnoot3), alsoft bijnae gien mensche en hadde geweest. In allen dingen pijnde si oerselven waer te nemen, ende waer dat si oerselven vant, daer liet si oerGa naar voetnootb). Mit alre sorchvoldicheit pijnde si die tijt des swijgens waer te nemen; ende niet allene die tijt, in welken nyement georloft en is te spreken, mer oeck niet lichtelick en hoerde men sie spreken of callinge maken, ten hadde geweest dat oer yement wat gevraget haddeGa naar voetnootc). Ende niet lichtelike en wolde si yet berichten in uutwendigen, tijtliken dingen, dat oer niet bevoelen en was; mer si liet die dinge gaen ende [18a] comen, op ende nederGa naar voetnoot4), ende sweechGa naar voetnoot5) daer al stille toe, hoe datt oer oversten ordinyerden. Ende wasset dattet oer behaegede, soe verblide si oer daerin, mer en behaechdet oer niet, soe pijnde sij oer sorchvoldichlike te waerenGa naar voetnoot6) dat si nergent giene callinge en maecte noch oer voelen uut en spreke, daer si enen anderen mede tot oer mochte treckenGa naar voetnoot7); mer si leet oer guedertierlick ende sweech. Mer | |
[pagina 42]
| |
als daer wat geschiede, dat tegen onse guede gewoenten of ynsettinge of thegen guede zeden was, dat vermaende siGa naar voetnoota). Ende wasset dat sijt niet vermaenen en dorste, soe segede sijt ondertijden dengenen wal, die dat verbeteren conde, of si bat enen anderen, die dat vermaende. Mer si en maecte daer giene woerde van tegen dengenen, daert niet en diende. Al oeren zusteren was si een exempel der doechden ende [18b] genck hem voer in gehorsomheit, in oetmodicheit, in schemelheit ende in mynnen totter armoede, als wi dicke ondervonden ende oeck verwondert hebben, ende si nu inder ewicheit wal vijnden sal. Si was gesaetGa naar voetnoot1) ende goddienstich van zeden, ende rijpe ende eersom in al oere wanderinge. Men en plach niet te hoeren, dat si oer ontschuldichde in buerten of in eernsten moedeGa naar voetnoot2). Op alle dijnck, wat dat si dede, hadde si een guet punte, daer si oer in oeffende. Ende dicwile plach si dit punte te seggen: ‘Een geestelick mensche solde alsoe ingekiert wesen tot onsen lieven Heren, dat hi niet een doere op of toe en solde luyken of ene keerse solde ontfengenGa naar voetnoot3) of uut doen, of een dijnck vander eenre hant in die ander solde leggen, ten soldeGa naar voetnoot4) altoes geschien mit eenrehande vuericheit ende goddienstiger [18c] andachtGa naar voetnootb). Sij plach oer sonderlinge te waeren voer callinge, die gien noet en scheen te wesen, als si ten heiligen Sacramente solde gaenGa naar voetnootc). Ende altoes plach si oer achte dage voer ende achte dage nae seer nouwe te hueden voer al dat oer consciëncie bevlecken of besmitten mochte. Ende gaf oer dan sonderlinge tot inwendiger oefninge; want het was een recht devoet, | |
[pagina 43]
| |
ingekiertGa naar voetnoot1) mensche tot Gode. Ende hieromme, wanneer dat si mercte dat onser sommige hem soe niet en waerden nae der ontfangenisse des heiligen Sacraments, oft daervoer, alst wal behoerlick hadde geweest, dat was oer inwendelick alsoe druckelick inGa naar voetnoot2), datment van buten mercken mochte. Want si waerde oerselven soe nouwe, als si gebijchtet hadde tegen die hoechtijdeGa naar voetnoota), datt scheen dat si niet een woert en sprac sonder orlof der ree[18d]denGa naar voetnoot3). Ende op die hoechtijdesavende nae der lexceGa naar voetnootb) plach si uuten bedehuys te gaen binae mit besloetenen ogen; ende genck dan hene duyckenGa naar voetnootc) ende schulenGa naar voetnoot4), opdat si joe nietGa naar voetnoot5) en sege noch en mercte, daer si des anderen dages verbeldyngeGa naar voetnoot6) of hynder of crigen mochte in oeren gebede. Seer gaf si oer tot sterven ende oer toeneygelicheitGa naar voetnoot7) weder te staen; want bij oere tijt waert dat bedehuys boven dat altaer vermaeltGa naar voetnoot8). Ende derwile datmen daerover doende was, soe plegen sommyge zusteren van devociënGa naar voetnoot9) te gaen ende sien dat maelsel, derwile dat die maelre hene eten was. Mer daer plach oer zuster Stijne dan omme Gods willen in te sterven, ende en woldes niet sien, eer dattet riede was. Ende hieromme, wanneer dattet gevyel dat si daer van noedeGa naar voetnoot10) bi moste hene gaen, soe loeck si oer [19a] ogen toe, ende en woldes nietGa naar voetnoot11) ansienGa naar voetnootd). Oer inwendige leven pijnde si dagelix mit sterven te vermeeren; ende hieromme, waer dat si oer | |
[pagina 44]
| |
quelkeGa naar voetnoot1) toe geneyget voelde ende mit synlicheiden an te hangen, dat pijnde si rechtevoert weder te staen. Het wasGa naar voetnoot2) soe godformigen mensche in oeren zeden ende in al oere wanderinghe, dat her Iohan Brinckerync, onse vader, van oer segede: het waer een exempel alre doechden ende een engelsGa naar voetnoot3) mensche. Het gheviel, doe men die sitteneGa naar voetnoot4) makede, die noch in den bedehuys sijn, welke sittene ons gaf ende maken lyet Hermen van Delden, zuster Mette van Deldens vader, daer hiernae van gescreven isGa naar voetnoota); ende want si dese guede man becostichdeGa naar voetnoot5), soe liet hi sie maken nae synen sijnne, soedat si al wat corioesGa naar voetnoot6) schenen te wesen nae der [19b] armoeden, de hier doe was, soedat hem onse vader her Iohan Brinckerinck eens toesegede: ‘Hermen, laet daer voert een danshuys van maken’. Ende want dan zuster Stijnen alle ondoechden myshaegeden, soe wast oer oeck contrary, dat wi dese corioese sittene solden hebbenGa naar voetnoot7); ende hieromme ghevielt eens, dat si daer wat tegen segede, daer onse vader bi was. Ende als hi dat hoerde, soe berichte hi sie al strackelickGa naar voetnoot8), dat si soe berichtelick weer, ende diergelijck, soedat si schemelick enwech genck. Ende doe siGa naar voetnoot9) henegegaen was, soedat sijs niet en hoerde, segede hi van oer tegen diegene, die daer bi weeren: ‘Ick hebbe Stijnen bestraffet, mer si heeft inder waerheit dat rechte voelen’. Si was seer behuet oers mondes ende sonderlinge voer achterspraeke, ofGa naar voetnoot10) daer yement in vermynretGa naar voetnoot11) [19c] mochte worden. Ende dicwile plach si dit of deserghelick te seggen: Alsoe nouwe solde hem een mensche, sonderlinge een geestelic mensche, hueden voer achterspraec, dat hi alsoe veel niet seggen en solde, dat aen eens anders gebreke schene te gaen, dat hi segede: ‘Het weer slechtes een guet mensche, en dede dat of dat’; of, ‘het weer een guet mensche, mer si en is niet strack’Ga naar voetnoot12); ende schene daer yoeGa naar voetnoot13) wat bi te brengen, daer men eens anders gebreke of crancheit uut mercken | |
[pagina 45]
| |
mochte. Ende als si dan aldus vol doechden was ende allen menschen een exempel alles guedes, soedat een ander guede zuster alsoe veel doechden van oer mercte, dat si anders gien boeck en behoefde dan oer hilige ende levendige exempel, als hiervoer geschreven isGa naar voetnoota), soe waert si in gehorsomheit uutgesant toe Collen [19d] omme daer ene nye vergaderinge te helpen begynnenGa naar voetnootb), ende daer bleef si endeGa naar voetnoot1) was moder, hent dat si starf. Ende die geest segede, dat sij rusten solde van oeren arbeide, want oer guede werkesolden oer volghenGa naar voetnootc). |
|