De Gulden Passer. Jaargang 61-63
(1983-1985)– [tijdschrift] Gulden Passer, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 7]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Conservator Leon Voet: een bio-bibliografische schets
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 8]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
de kans gaf om reeds op 13 april 1943, nog binnen de twee jaar na het behalen van de licentiaatsgraad, te promoveren tot Doctor in de Wijsbegeerte en Letteren, groep Geschiedenis, met de grootste onderscheiding. De Gentse universiteit, toen onder Duits bestuur, kon niet onmiddellijk haar deuren openen voor de jonge doctor. Met een doctorale verhandeling, bekroond in december 1943 door de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België, belandde Leon Voet in het onderwijs als leraar aan het Koninklijk Atheneum te Gent vanaf september 1944 tot december 1946. Pas nadat de Gentse universiteit na de Tweede Wereldoorlog volop haar normale werking had hervat werd hij in januari 1947 terug in het universitaire milieu opgenomen en wel in de hoedanigheid van assistent voor de cursussen paleografie en diplomatiek bij de gezaghebbende Prof. E.I. Strubbe. Alles scheen er verder op te wijzen dat Leon Voet, als behorend tot de gevierde Gentse historische school met Pirenne als grondlegger, zich blijvend zou ten dienste stellen van de onmiddellijke opvolgers van Pirenne, de alom gerenommeerde historici Hans Van Werveke, François Louis Ganshof, Egide Strubbe en Charles Verlinden, en als lid van de tweede post-Pirenniaanse generatie zou bijdragen tot de verdere bestendiging van de luister en glans van de Gentse historische school. Antwerpen zou er echter anders over beslissen en in de persoon van burgemeester Lode Craeybeckx de overkomst van de jonge Gentse historicus bepleiten voor het bekleden van de oude zetel van Max Rooses aan het hoofd van het Plantijnse Huis. Als een waar historicus heeft Leon Voet zich op dit cruciale moment laten verleiden door het hier voorhanden, aanlokkelijke en op dat ogenblik nog nauwelijks onderzochte Plantijns archief, waarin hij naar hartelust zou kunnen grasduinen. Na zijn voorlopige benoeming als conservator op 3 oktober 1949 werd Antwerpen voortaan zijn nieuwe thuishaven. De geboren Gentenaar raakte reeds vlug in de ban van de Scheldestad en ontpopte zich tot een waar Sinjoor die meer nog dan zijn geboren stadsgenoten zich zou doen kennen als een uitzonderlijk cultuurdrager en -verspreider in dienst van een Metropool, die zich toen snel herstelde van de wonden uit de Tweede Wereldoorlog en in volle expansie verkeerde. In januari 1950 werd het Plantijnse Huis het definitieve werkterrein van de nauwelijks dertigjarige conservator. Leon Voet zag zich gesteld voor een reuzentaak: het gebouwencomplex was nog deerlijk gehavend ingevolge een bominslag op de Vrijdagmarkt (2 januari 1945) en de restaura- | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 9]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
tiewerken waren nog volop aan de gang. De collecties waren ongedeerd uit de Tweede Wereldoorlog gekomen, maar dienden thans opnieuw te worden opgediept uit de stadsmagazijnen en tentoongesteld. De instelling zelf was op de koop toe nog uiterst karig bedeeld met personeel. Bovendien kreeg het jonge diensthoofd tot op 10 juni 1953 vanwege het stadsbestuur ook nog de leiding toevertrouwd van Antwerpens tweede museale blikvanger, het Rubenshuis. Dergelijke heroïsche tijden konden slechts zonder slag of stoot doorstaan worden dank zij jeugdig enthousiasme, knap doorzicht, een meer dan normaal goede fysische conditie, totale toewijding, taai doorzettingsvermogen, uitzonderlijke werkijver en gedegen organisatietalent, topkwaliteiten die hem trouwens tot op zijn laatste werkdagen zouden blijven kenmerken. Ondanks al deze hoedanigheden bleef het conservatorschap geen sinecure: de rijk gediversifieerde collecties van het Museum Plantin-Moretus en het Stedelijk Prentenkabinet moesten op een optimale wijze worden geconserveerd, vervolledigd, geëxposeerd en bekend gemaakt. Van bij de aanvang luidde dan ook bestendig de regel: conserveren, etaleren, publiceren en bespreken. Conservator Voet zou met een laaiend enthousiasme en een nooit aflatende energie deze regel steeds in ere houden, getuige daarvan de verder besproken onoverzichtelijke reeks van aanwinsten door hem gerealiseerd voor het Plantijnse Huis en het Stedelijk Prentenkabinet, de degelijke behuizing die hij van het stadsbestuur kon bedingen voor een verantwoord opbergen van het verzamelde kunstbezit en vooral zijn frequente lezingen, de zeer talrijke tentoonstellingen door hem ingericht in binnen- en buitenland en zijn indrukwekkend lange lijst van publikaties. Een gedetailleerde analyse van Leon Voets uiterst intense, tweeëndertig jaar lange museale activiteit zou het bestek van deze bio-bibliografische schets ver te buiten gaan. Uit hoofde van de beperkingen opgelegd door deze synthese kunnen hier slechts enkele bijzondere aspecten van zijn uiterst vruchtbaar, succesvol en briljant conservatorsleven worden naar voren gebracht. In dienst getreden op 19 januari 1950 en bepaald benoemd als Conservator van het Museum Plantin-Moretus, het Stedelijk Prentenkabinet en het Rubenshuis op 12 januari 1951, genoot Leon Voet al onmiddellijk een eerste grote voldoening bij het beëindigen van de restauratiewerken aan de gebouwen van zijn instelling. Een eerste hoogtepunt in zijn conservatorsloopbaan vormde dan ook de officiële heropening van het Museum Plantin-Moretus en het Stedelijk Prentenkabinet op 28 juli 1951, | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 10]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
waarbij tegelijkertijd voor meer toelichting betreffende dit compleet gereorganiseerde geheel de door hem samengestelde verantwoorde museumgids aan het publiek kon worden voorgesteld, een leidraad die vervolgens nog vele edities en vertalingen zou krijgen en die verspreid zou worden in het Frans, Engels, Duits... en Russisch. Inderdaad moest Conservator Voet van het begin af en dit tot het einde van zijn loopbaan toe steeds opnieuw passende antwoorden vinden op de eisen gesteld door een immer stijgende belangstelling voor de musea in het algemeen en de daarmee bestendig groeiende inernationale bezoekersstroom, die trouwens memorabele uitschieters zou bereiken in het Rubens-jaar (1977) en het daaropvolgende Jordaens-jaar (1978). De museumgids was en bleef trouwens in dit opzicht een treffer. Tegelijk met de groeiende belangstelling van het publiek voor de musea werd Conservator Voet ook reeds vlug geconfronteerd met een intens toenemende vraag naar tentoonstellingen. Sterk bewust van het educatief belang van de musea zou hij reeds in 1954 zorgen voor de organisatie van zijn eerste belangrijke expositie, die meteen bijzondere internationale allures kreeg: zij vond, ingericht door het Antwerps stadsbestuur, plaats te Parijs. Deze tentoonstelling onder het motto Anvers, ville de Plantin et de Rubens, die in 1955 te Antwerpen zelf in de Stedelijke Feestzaal te zien was onder de titel De Gouden Eeuw van Antwerpen, zou bovendien voor hem persoonlijk de basis leggen voor zijn gehele verdere wetenschappelijk-historisch onderzoek, dat de gewezen mediëvist voortaan zou oriënteren op de geschiedenis van het zestiende- eeuwse Antwerpen, de activiteit van zijn beroemde drukker Christoffel Plantijn en zijn nazaten, de Moretussen, en de typografische en grafische kunsten voornamelijk te Antwerpen vanaf de 16de eeuw. Inderdaad, de geweldige produktie van historische werken en artikelen van Leon Voet, waarvan in Bijlage I een gedetailleerd overzicht van niet minder dan 242 titels wordt gebracht, zou precies 62 studies omvatten, gewijd aan Christoffel Plantin, zijn opvolgers en hun vriendenkring en daarbuiten 41 bijdragen betreffende de geschiedenis van het boekwezen en de drukkunst, 39 publikaties aangaande de tekenkunst en de grafische kunsten te Antwerpen vanaf de 16de eeuw tot nu, 19 verhandelingen over de geschiedenis van Antwerpen en 38 bijdragen betreffende het Museum Plantin-Moretus en het Stedelijk Prentenkabinet in het bijzonder. Verschillende van deze publikaties worden thans reeds beschouwd door de vakgenoten-specialisten in de geschiedenis, typografie en prentkunst als blijvende standaardwerken van formaat. We vermel- | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 11]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
den in dit opzicht zijn geschiedenis van het drukkersgeslacht Plantijn-Moretus en het bedrijf, de Officina Plantiniana, vervat in twee lijvige banden, The Golden Compasses. A History and Evaluation of the Printing and Publishing Activities of the Officina Plantiniana at Antwerp in two Volumes, verschenen in 1969 en 1975, die in 1975 werd bekroond met de Driejaarlijkse prijs van de Menno Hertzberger Stichting, Nederland. Daarnaast zag in 1973 bij het Mercatorfonds een fraai geïllustreerde en ook naar de inhoud zeer waardevolle synthese van Antwerpens zestiende-eeuwse en vroegzeventiende-eeuwse bloeitijd het licht: De Gouden Eeuw van Antwerpen. Bloei en uitstraling van de Metropool in de zestiende eeuw, een werk dat in 1973 en 1975 ook in een Franse en een Engelse editie op de markt kwam en dat in 1975 werd onderscheiden met de Prijs voor Geschiedenis van de Provincie Antwerpen. Leon Voets levenswerk zou echter gewijd zijn aan de boekenproduktie van de stichter van de Officina Plantiniana, Christoffel Plantijn. De realisatie van deze zesdelige The Plantin Press (1555-1589) heeft ook met de hulp van zijn echtgenote J. Voet-Grisolle meer dan vijftien jaar opzoekingen gevergd in de Plantijnse bibliotheek en archieven en in nagenoeg alle belangrijke bibliotheken in binnen- en buitenland. Dit magnum opus, om het met de Heer Liebaers te zeggen, verschenen vanaf 1980, behandelt dan ook niet minder dan nagenoeg 2400 Plantin-drukken en -edities. Conservator Voet zou zich evenwel niet alleen verdienstelijk maken als een uitzonderlijk vruchtbaar navorser en publicist. Bijzonder erudiet was hij als inrichter van tentoonstellingen in eigen huis en daarbuiten niet minder actief. Tijdens zijn ambtstermijn werd het indrukwekkende aantal van 78 tentoonstellingen gerealiseerdGa naar voetnoot1, waaronder tal van retrospectieven van moderne kunstenaars. Algemene bekendheid daaronder verwierven buiten de zeer gewaardeerde tentoonstellingen, georganiseerd in het Rubens-jaar en het Jordaens-jaar, P.P. Rubens als boekillustrator (1977) en Jacob Jordaens. Tekeningen en Grafiek (1978), de expositie Plantin-Rubens: arte grafica e tipografica ad Anversa nei secoli XVI e XVII, ingericht in 1965 te Bologna in de Biblioteca dell' Archiginnasio, en de tentoonstellingen Treasures from the Plantin-Moretus Museum (1963-1966), Antwerp's Golden Age (1973-1976) en Antwerp Drawings and Prints from the 16th and 17th Centuries (1976-1978), die evenals deze gewijd aan het grafisch oeuvre van Jacob Jordaens, Jacob Jordaens, Drawings and Prints (1979-1982) in samenwerking met SITES | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 12]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
(Smithsonian Institution Traveling Exhibition Service) een jarenlange tournee maakten doorheen de Verenigde Staten. Internationaal succes boekten daarbij de tentoonstellingen opeenvolgend ingericht in diverse Europese steden door het Ministerie van Nationale Opvoeding en Nederlandse Cultuur, nl. Antwerpens Gouden Eeuw, Tekeningen en Prenten, 16de - 17de eeuw, uit de verzamelingen van het Stedelijk Prentenkabinet (half september 1977-1978) en Tekeningen en Grafiek uit de 16de - 17de eeuw (1979-1983). Op deze wijze en ook door middel van talrijke voordrachten en lezingen in binnen- en buitenland, onder meer gehouden in Frankrijk, Nederland, Engeland, de Verenigde Staten, Spanje, Israël en Italië, wist Conservator Voet tot ver buiten de Belgische grenzen niet alleen een ruime interesse voor het Museum Plantin-Moretus en het Stedelijk Prentenkabinet op gang te brengen, maar deze ook blijvend te activeren. Een en ander leidde mee door zijn impuls in 1963 in de Verenigde Staten tot de oprichting van een vereniging van sympathisanten van het museum, de ‘American Friends of the Museum Plantin-Moretus’. Met zijn innemend en vriendelijk karakter, steeds voorkomend, hoffelijk en taktvol, minzaam en behulpzaam, en zijn aangeboren zin voor ‘public relations’, kon Conservator Voet bovendien ook binnen de enge Belgische grenzen velen tot vrienden maken van zijn instelling. Uitstekende kanalen daartoe vormden het Bestendig Dotatiefonds voor de Stadsbibliotheek en het Museum Plantin-Moretus, dat sinds 1905 vele mecenassen groepeert en waarvan Leon Voet sedert 1963 de actieve secretaris is, en de Vereeniging der Antwerpsche Bibliophielen, die zich sedert 1877 inzet voor de bekendmaking van de typografische schatten van het Museum Plantin-Moretus en die sedert 1950 mee door Leon Voet werd bestuurd als redactiesecretaris van haar tijdschrift De Gulden Passer. Daarnaast waren er de talrijke functies en lidmaatschappen van diverse academische, wetenschappelijke, bibliofiele, museale en andere verenigingen, die Leon Voet allengs hebben gemaakt tot een der meest geziene en gezaghebbende figuren in de nationale en Antwerpse culturele en cultuurminnende kringen. Zijn permanente aanwezigheidspolitiek op diverse wetenschappelijke congressen en kunstmanifestaties kwam evenwel niet alleen de uitstraling van het Museum Plantin-Moretus en het Stedelijk Prentenkabinet ten goede, maar bezorgde deze instelling tevens een zuiver materieel apport: de verrijking van haar kunstpatrimonium via diverse schenkingen en legaten. Vanaf 1951, toen Graaf Charles Moretus Plantin zijn compleet archief toevoegde aan het in het Museum Plantin-Moretus bewaarde voorvader- | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 13]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
lijk Plantijns archief, tot bij het einde van de carrière van Conservator Voet zou een serie van elkaar snel opvolgende dotaties zorgen voor de haast doorlopende aanvulling van de verzamelingen. Conservator Voet kon immers vele vrienden en bekenden ertoe bewegen om hun kostbaarheden voor eeuwig veilig onder te brengen in het Plantijnse Huis en zijn zusterinstelling het Stedelijk Prentenkabinet. Op deze wijze, en vaak zonder enige extra financiële inspanning van stadswege, konden prachtige verzamelingen in hun geheel worden verworven en opgenomen in de collecties, waar ze sedertdien het hier reeds voorhanden schitterende kunstpatrimonium nog meer glans hebben bijgezet. We vermelden hier in het bijzonder de fabelachtige bibliofiele collectie met al wat de Franse letterkunde vanaf de 16de tot en met de 18de eeuw heeft voortgebracht, die in 1953 door de bibliofiele Antwerpenaar Max Horn voor altijd aan het Museum Plantin-Moretus werd overgemaakt. Een niet minder prestigieuze aanwinst vormde het Ensemble Emile Verhaeren - René Vandevoir, dat met haar prachtig ingebonden manuscripten, drukproeven en bibliofiele uitgaven van werken van de grote Franstalige Vlaamse dichter Emile Verhaeren in 1965 vanwege de Franse jurist René Vandevoir kon worden in ontvangst genomen. Buiten deze spectaculaire verwervingen hebben ook tal van kleinere, maar daarom kwalitatief niet minder belangrijke schenkingen de verzamelingen verrijkt en vooral dan deze van het Stedelijk Prentenkabinet, dat op deze wijze werk kon verwerven van de kunstenaars Jos Léonard (1973), Raphaël Ghislain (1975), Antoon Herckenrath (1976), Valentijn Van Uytvanck (1977), Jos Hendrickx (1978), Oscar Bronckaers (1979), Frans Masereel (1980), Jules Guiette (1980), Maurice Haccuria (1980), E. Van der Spiet (1980), Paul Van Hoeydonck (1980), René de Coninck (1981), Karel Roelants (1981), Leon Smets (1981), May Néama (1982) en nog vele anderen. Ondanks de menigvuldige schenkingen en légaten liet Conservator Voet zich echter geenszins ervan weerhouden bestendig een verantwoorde aankooppolitiek te voeren: oude, tot dusver ontbrekende drukken van de Officina Plantiniana werden stelselmatig aangekocht. Daarnaast werden de verzamelingen van het Stedelijk Prentenkabinet verder vervolledigd met kunstwerken die voor Antwerpen van een bijzondere betekenis konden zijn, hetzij als iconografisch belangrijk, hetzij als representatief voor het werk van een geboren Antwerps of een hier verblijvend kunstenaar. Beurtelings door schenking en aankoop heeft Conservator Voet aldus gedurende meer dan tweeëndertig jaar met ernst en doorzicht de gedu- | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 14]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
rige aangroei van het patrimonium van zijn instelling behartigd en wel met een overtuigend succes: ten eerste konden sedert 1950 niet minder dan 2.128 werken in de museumbibliotheek worden opgenomen, waaronder 6 handschriften, 4 incunabelen, 75 postincunabelen en 2.043 drukken uit de tijdspanne 1540-1865, inclusief de 228 publikaties verzorgd door Christoffel Plantijn en zijn opvolgers. Daarnaast betekende de verwerving van het Ensemble Emile Verhaeren - René Vandevoir meteen de aanwinst van precies 47 handschriften van Verhaeren, 836 gedrukte boeken, meerdere bundels correspondentie, diverse archivalia, foto's en souvenirs, 105 tekeningen, prenten en schilderijen en tenslotte 6 sculpturen en medailles. Verder completeerde het archieffonds Graaf Charles Moretus Plantin, opklimmend tot de 15de eeuw, het oude Plantijns archief met meer dan 1.200 documenten in totaal, waaronder 1.050 losse manuscripten, 7 registers, meer dan 76 bundels, 75 plannen en 6 losse druksels. Bovendien betekende het conservatorschap van Leon Voet voor het Stedelijk Prentenkabinet in het bijzonder de verwerving van niet minder dan 14.293 kunstvoorwerpen, waaronder 1.272 oude en 5.235 moderne tekeningen, 2 oude en 96 moderne tekenalbums, 657 oude en 4.490 moderne prenten, 8 oude prentboeken en 75 moderne kunstmappen, 18 oude en 130 moderne koperplaten, 612 moderne etsplaten, 4 moderne zinkplaten, 1.553 moderne houtblokken, 104 moderne linoblokken en 37 ex-librissen. De nooit aflatende energie en het uitzonderlijke werkvermogen van Conservator Voet hebben hun vruchten afgeworpen. Blijvende getuigenissen daarvan vormen het hier gedetailleerde, indrukwekkende aantal aanwinsten en zijn lange lijst van publikaties, beide bestemd tot meer luister van het oude Plantijnse Huis en van het geliefde Antwerpen, Leon Voets stad van adoptie, die hem even na aan het hart ligt als ieder rasecht sinjoor. Met Leon Voet, de zeer gewaardeerde wetenschapsmens, de uiterst toegewijde stadsambtenaar en de alom geprezen Conservator, die omwille van zijn bijzondere verdiensten werd onderscheiden als Officier in de Leopoldsorde, Officier in de Kroonorde (België), Ridder in de Orde van Oranje-Nassau (Nederland), Officier in de Orde van Hendrik de Zeevaarder (Portugal), Ridder in de Orde van Verdienste (Italië), Member of the Victorian Order (Groot-Brittannië) en Ridder in de orde Arts et Lettres (Frankrijk, 1976) en die zich bovendien ook in zijn werkmilieu blijvend heeft laten appreciëren als een steeds begrijpend en warm menselijk directeur, verdwijnt van het toneel van de Antwerpse Museumwereld een van de allergrootsten. Zijn afscheid, zelf gewild in een hunkering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 15]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
naar meer mogelijkheden voor zuiver wetenschappelijk onderzoek op een nieuw eigen gekozen werkveld, impliceert echter een nieuw begin. Ereconservator Voet verlangt nog lang niet de beate rust van de gepensioneerde ondanks tweeëndertig overvolle jaren stadsdienst. Zijn nog steeds vitale werklust, zijn verbazingwekkend dynamisme, zijn gloeiende hartstocht voor de historische wetenschap en zijn dwingende behoefte aan creativiteit waarborgen immers nog vele jaren van intense produktiviteit. Als een waardig opvolger van Christoffel Plantijn, wiens devies Labore et Constantia hij op een passende wijze tot het zijne heeft gemaakt, wensen wij de Ereconservator van het Plantijnse Huis, de expert in de geschiedenis van tekening, prent en boek, de Professor in de geschiedenis aan het Hoger Instituut voor Vertalers en Tolken (Rijksuniversitair Centrum Antwerpen, 1962-1982), de Redactiesecretaris van De Gulden Passer (1950-1983), de Secretaris van het Bestendig Dotatiefonds voor het Museum Plantin-Moretus en de Stadsbibliotheek (sedert 1963), de Voorzitter van het Comité Geschiedenis van Pro Civitate, Gemeentekrediet van België (sedert 1982), de Voorzitter van het Kunsthistorisch Instituut van Antwerpen (sedert 1979) en het lid van de Raad van Advies voor de Musea (1981-1982) nog vele jaren van bruisende activiteit en nog zeer vele gedegen publikaties! | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 16]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SummaryProf. Dr. Leon Voet, born in Gentbrugge on 14th September 1919, finished in 1943 (13th April) his studies in history at the university of Ghent with a doctoral thesis on The Domain of the Counts of Flanders: 864-1191, that received highest honours and was awarded a prize by the Royal Flemish Academy of Sciences and Letters (December 1943). From September 1944 until December 1946 Dr. Voet taught history at the Royal Atheneum of Ghent. Afterwards, in January 1947, he became an assistant to Prof. E.I. Strubbe at the university of Ghent for palaeography and allied subjects. Finally on 3th October 1949 he succeeded Dr. Herman Bouchery as the Director of the Plantin-Moretus Museum and the Municipal Print Room at Antwerp. For thirty years the direction of the most important museum concerning printing history, famous all over the world, was in his hands and in this way Dr. L. Voet became until he retired on 31th March 1982 one of the best specialists on printing history. Consequently his most important work is a full bibliography of all Plantin-Moretus imprints, The Plantin Press at Antwerp (1555-1589). A Bibliography of the Works printed and published by Christopher Plantin, a complete bibliography of Plantin's works with references to his archives, that Prof. Dr. Voet realised for some fifteen years in collaboration with his wife Jenny Voet - Grisolle and that was published in Amsterdam in 6 bound volumes of together 2870 pages from 1981 until 1983. The Plantin Press has been the crowning of the career of Prof. Dr. Voet. Beside this bibliography he published many articles on social and general history and has written dozens of studies on Antwerp art history and typography in general, and Plantin and his successors, the Moretus, in particular, culminating in the highly appreciated study The Golden Compasses. A History and Evaluation of the Printing and Publishing Activities of the Officina Plantiniana at Antwerp (Amsterdam-London-New York, 1969, 1975), which was awarded the Menno Hertzberger Price. In 1973 he published another monumental study Antwerp, The Golden Age, in which he outlined the political, relgious, economical, artistic, cultural and intellectual life in Antwerp at the time of Christopher Plantin. A complete bibliography of all the publications of Prof. Dr. L. Voet, published until 31th March 1982 (together 242 publications), is added here to his biography together with a list of the exhibitions he organised from 1952 until 1981. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 17]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bijlage I:
|
1942: | 1. | De graven van Vlaanderen en hun domein (864-1191), in: Wetenschappelijke Tijdingen, 7de jg., 2 (1942), p. 25-31; |
1943: | 2. | Het domein van de graven van Vlaanderen (864-1191) [ongepubliceerde doctoraatsthesis, RU-Gent, 1943]; |
3. | Vlaanderen in de vroege Middeleeuwen, in: Wetenschappelijke Tijdingen, 8e jg., 6 (1943), p. 121-129; | |
1944: | 4. | Over de stichting en de vroegste geschiedenis der Sint-Pieters- en Sint-Baafsabdijen te Gent, in: Handelingen der Maatschappij van Geschiedenis en Oudheidkunde te Gent, Nieuwe reeks, dl. 1, 1944, p. 81-125; |
1945: | 5. | Castrum Valentianae, in: F.L. Ganshof, Les origines de la Flandre impériale. Contribution à l'histoire de l' ancien Brabant, Bruxelles, [1945], p. 58-62 (Extrait des Annales de la Société royale d' Archéologie de Bruxelles, 46, 1942-1943, p. 99-173); |
6. | Etude sur deux bulles de Benoît VIII pour Saint-Vaast d' Arras, Bruxelles, Palais des académies, 1945, [58] p. (uit: Bulletin de la Commission roy. d'histoire, CIX, 1944, p. 175-186); | |
1946: | 7. | De sociale toestanden in het Middeleeuwse Vlaanderen (Ve-VIIIe eeuw), Gent, Het Licht, 1946, 40 p. (Germinal-reeks, XIII, 5); |
1947: | 8. | Sociale en politieke conflicten in het veertiendeeuwsche Vlaanderen: van den Guldensporenslag tot Filips van Artevelde, Gent, De Vlam, 1947, 39 p. (Germinal-reeks, XIV, 4); |
1948: | 9. | Vrijheid-gebondenheid in de West-Europeesche maatschappij, in: Morgen. Tijdschrift voor politieke, sociale en economische Vorsching, 2de jg. (1947-1948), 1, p. 6-10; |
10. | Hoe Belgisch Congo tot stand is gekomen, Gent, Het Licht, 1948, 40 p. (Germinalreeks, XV, 7); | |
11. | Zeden en gewoonten in de Middeleeuwen, Gent, Het Licht, 1948, 47 p. (Germinalreeks, XV, 3); | |
1949: | 12. | Brief van abt Othelbold aan gravin Otgiva over de relikwieën en het domein van de Sint-Baafsabdij te Gent (1019-1030), Brussel, Paleis der Academiën, 1949, 282 p. (Publications de la Commission royale d'histoire, B, [55]); |
1950: | 13. | Bodium - redecima, Bruxelles, Secrétariat administratif de l' U.A.I., 1950, 38 p. (in: Archivum latinitatis medii aevi, XX, 1950, p. 207-244) [gerecenseerd door M.M. in: Revue du Nord, XXXV, 138 (apr.-juni 1953), p. 196]; |
14. | Geheime genootschappen, Gent, De Vlam, s.d. [1950], 80 p. (Germinal-reeks, [XVI, 3]); | |
1951: | 15. | Amberes y España, in: La huella de España en Belgica y Luxemburgo, Madrid, Revista Geografica Española, s.d. [1951], p. 95-111 [met Franse samenvatting: p. XXXIV-XXXVIII]; |
16. | Le musée Plantin-Moretus, ville d' Anvers, Anvers, Musée Plantin-Moretus, 1951, 47 p., pltn. [museumgids, waarvan een 2de herziene uitgave verscheen in 1952, een 3de in 1955, een 4de in 1959, een 5de in 1961, een 6de in 1965 en een 7de in 1976]; | |
17. | Het Museum Plantin-Moretus, Antwerpen, 1951, 47 p. [1e uitgave van de gids van het Museum Plantin-Moretus, waarvan een 2de herziene uitgave verscheen in 1959, een 3de in 1959, een 4de in 1961, een 6de [sic] in 1965, welke laatste onder datum 1965 werd herdrukt in 1975 en a.d. 1977 verscheen in 1977]; | |
18. | Het platteland, maatschappelijk en economisch, in: Algemene Geschiedenis der Nederlanden. II De volle middeleeuwen. 925-1305, Utrecht, Uitgeversmij. W. De Haan N.V., Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven, N.V. Standaard Boekhandel, 1951, p. 450-486; | |
1952: | 19. | Boeken en drukkers, in: Antwerpen in de XVIIIde eeuw, Antwerpen, De Sikkel, 1952, p. 314-350 (Genootschap voor Antwerpse Geschiedenis, III); |
20. | Het Museum Plantin-Moretus heropend, in: De Gulden Passer, 30e jg. (1952), p. 17-23 [met een Engelse samenvatting, p. 135]; | |
21. | The Plantin-Moretus Museum. City of Antwerp. With an introduction by L. Somers, Antwerp, Museum Plantin-Moretus, 1952, 47 p., pltn. [museumgids in het Engels; een 2de herziene uitgave verscheen in 1976]; | |
1953: | 22. | Geschiedenis van het papier, s.l.n.d. [1953], 9 p. [cursus gedoceerd aan het Plantin-Genootschap]; |
23. | In memoriam Max Horn. Huldeadres ter gelegenheid van de plechtige overdracht van de bibliotheek van wijlen de heer Max Horn aan het Museum Plantin-Moretus, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 1953, 15 p., portr.; | |
24. | Das Museum Plantin-Moretus. Stadt Antwerpen, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 1953, 52 p., pltn. [museumgids in het Duits, waarvan een 2de herziene uitgave verscheen in 1959 en een 3de herziene in 1965]; | |
25. | The Plantin-Moretus Museum as Study Center, in: Notes on Printing and Graphic Arts, Stinehour Press, Luxemburg, Vermont, I, 1953, p. 80-82; | |
26. | Abraham Verhoeven en de Antwerpse pers. Beschouwingen rond een recente tentoonstelling, in: De Gulden Passer, 31e jg. (1953), p. 1-37 [met een samenvatting in het Frans, p. 106-108]; | |
27. | Abraham Verhoeven, de eerste Belgische courantier, in: Arbeid-travail, III (1953), 1, p. 5-11; | |
28. | H.A. Warmelink, De notarissen, de calligraphie en de drukkunst. De Bibliographie van het notariaat (Ars notariatus, I, Wageningen, N.V. Gebr. Zomer en Keunings, uitgeversmaatschappij, 1952, 48 blz., 4 afb.), in: De Gulden Passer, 31e jg. (1953), p. 248-249 [recensie]; | |
1954: | 29. | Les Moretus, in: Anvers, ville de Plantin et de Rubens. Catalogue de l' Exposition organisée à la Galerie Mazarine (Mars-Avril 1954), Paris, 1954, p. 205-215; |
30. | Plantin et les Moretus. Christophe Plantin, in: Anvers, ville de Plantin et de Rubens..., op. cit., p. 151-204; | |
31. | F. Prims, Antwerpen door de eeuwen heen (De Sikkel, Antwerpen, 1951), in: Bijdragen voor de Geschiedenis der Nederlanden, IX (1954), 1-2, p. 125-127 [recensie]; |
32. | Rubens et l'illustration des livres plantiniennes, in: Anvers, ville de Plantin et de Rubens..., op. cit., p. 219-238; | |
33. | La typographie arversoise, in: Anvers, ville de Plantin et de Rubens..., op. cit., p. 95-120; | |
1955: | 34. | Antwerpens Gouden Eeuw, Kunst en kultuur ten tijde van Rubens. Stad Antwerpen. Stedelijke Feestzaal, 13 augustus - 2 october [1955]. Catalogus met 16 afbeeldingen, Antwerpen, 1955, 248 p. [tentoonstellingscatalogus]; |
35. | Het eerste boek van Christoffel Plantin, een fac-similé-uitgave, in: Antwerpen, tijdschrift der stad Antwerpen, I (1955), 4, p. 178; | |
36. | Robert Brun, Le livre français (Collection ‘Arts, styles et techniques’, Parijs, Librairie Larousse, 1948, 183 blz., 64 pl.), in: De Gulden Passer, 33e jg. (1955), p. 134-135 [recensie]; | |
37. | Kroniek der tijdschriften, in: De Gulden Passer, 33e jg. (1955), p. 111-125; | |
38. | L.-M. Michon, La reliure française (Collection ‘Arts, styles et techniques’, Parijs, Librairie Larousse, 1951, 145 blz., 64 pl.), in: De Gulden Passer, 33e jg. (1955), p. 135-136 [recensie]; | |
39. | De Middeleeuwen, in: Prof. Dr. S.J. De Laet, Dr. L. Voet, Dr. J. Craeybeckx, Prof. Dr. J. Dhondt, Geschiedenis van België, Gent, De Vlam, 1955, p. 57-162 [2de uitg., 1959, blz. 57-190] (Handboeken in geschiedenis onder leiding van Prof. Dr. J. Dhondt); | |
40. | Roger Moretus Plantin de Bouchout, Demeures familiales. Notices historiques sur la maison Plantin à Anvers et quelques propriétés urbaines et rurales ayant appartenu à la famille Moretus principalement dans l' ancien Pays de Ryen (Antwerpen, De Sikkel, 1950, 391 blz., 277 ill.; Prijs: 480 Fr.), in: De Gulden Passer, 33e jg. (1955), p. 104-110 [recensie]; | |
41. | Ray Nash, Dürer 's 1511 drawing of a press and printer (Cambridge (U.S.A.), Harvard College Library, Department of printing and graphic arts, 1947, obl., 4 blz., 1 ill., 2,50$), in: De Gulden Passer, 33e jg. (1955), p. 134 [recensie]; | |
42. | Het Plantijnse huis als toeristisch centrum, in: Antwerpen..., I, 1955, p. 12-17; | |
43. | Slotwoord, in: A. de Mol, Restauratie van het Museum Plantin-Moretus, in: Bulletin van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen, 1955, p. 32-33; | |
44. | Voorwoord, in: M. Van Durme, Supplément à la correspondance de Christophe Plantin, Anvers, De Nederlandsche Boekhandel, 1955, p. 5-6; | |
1956: | 45. | De boekdrukkunst te Antwerpen, in: Scaldis. Tentoonstelling: oude kunst en cultuur, hedendaagse kunst, economie. Catalogus, Antwerpen, 1956, p. 104-106 [bijdrage tot de catalogus van de tentoonstelling georganiseerd te Antwerpen van 20 juli tot 9 september 1956 in de Stedelijke Feestzaal en het Provinciaal Veiligheidsinstituut]; |
46. | The personality of Plantin, in: Gedenkboek der Plantindagen 1555-1955. Internationaal Congres voor Boekdrukkunst en humanisme 4-10 september 1955, Antwerpen, Vereeniging der Antwerpsche Bibliophielen, 1956, p. 198-213; eveneens in: De Gulden Passer, 34e jg. (1956), p. 72-87; | |
1957: | 47. | Asociación de bibliófilos de Barcelona, in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 234-235; |
48. | Bibliografische sprokkelingen, in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 232-234; |
49. | Bibliotheca van der Linde-Niemeijeriana. A catalogue of the chess collection in the Royal Library (The Hague, Royal Library, 1955, XI + 342 blz.), in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 243-244 [recensie]; | |
50. | Mirjam Dankova, Bratrské Tisky Ivancické a Kralické. The prints of Ivancice and Kralice of the union of Czech Brethren (1564-1619) (Sbornik Narodniko Musea v Praze, Svazek V-A. Historicky C.1, Praha, 1951, 183 blz., ill.), in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 245-246 (recensie]; | |
51. | L. Debaene, De Nederlandse volksboeken. Ontstaan en geschiedenis van de Nederlandse prozaromans gedrukt tussen 1475 en 1540 (Antwerpen, Uitgeverij De Vlijt, 1951, 358 blz., ill.), in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 239-241 [recensie]; | |
52. | Antwerpse drukken die ophef maakten. Uit de schatten van het Museum Plantin-Moretus, in: Antwerpen..., III (1957), p. 167-172; | |
53. | G.H. Dumont, La vie aventurieuse d' Antoine van Bomberghen, compagnon de lutte de Guillaume le taciturne (Antwerpen, Le Papegay-Publiservice, 1952, 145 blz., ill.), in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 238-239 [recensie]; | |
54. | De geschiedschrijving in de Nederlanden in de 16e en 17e eeuw, in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 228-229; | |
55. | H. Hermans, Meester Plantin (Antwerpen, De Sikkel, 1952, 139 blz., ill.), in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 237-238 [recensie]; | |
56. | G.I. Lieftinck, De librijen en scriptoria der Westvlaamse Cisterciënserabdijen Ter Duinen en Ter Doest in de 12e en 13e eeuw en de betrekkingen tot het atelier van de kapittelschool van Sint-Donatiaan te Brugge (Mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België. Klasse der Letteren, XV, 1953, nr. 2, 96 blz., ill.), in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 236-237 [recensie]; | |
57. | Livres anciens de droit d' origine étrangère imprimés aux Pays-Bas. Essai de bibliographie et catalogue de l' exposition organisée à l' occasion des Journées d'Histoire du Droit de la Société d'Histoire du Droit des Pays Flamands, Picards et Wallons du 21 au 23 mai 1953 à l'hôtel de ville de Breda (Amsterdam, Stadsdrukkerij, 1953, VIII + 72 blz.), in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 242-243 [recensie]; | |
58. | Luis de Matos, Les Portugais à l' université de Paris entre 1500 et 1550 (Universitatis Conimbrigensis studia ac regesta, Coimbre, 1950, XII + 245 blz., ills.), in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 245 [recensie]; | |
59. | Het Museum Plantin-Moretus te Antwerpen; luxe - uitgave, [Deurne], C. Govaerts, [1957], 44 p., pltn.; | |
60. | Jonker Jan van der Noot, ‘Patritius’ van Antwerpen, in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 226-228; | |
61. | R. Penninck, Catalogus der niet-Nederlandse drukken: 1500-1540, aanwezig in de Koninklijke Bibliotheek 's-Gravenhage ('s-Gravenhage, Koninklijke Bibliotheek, 1955, XVIII + 267 blz.), in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 241-242 [recensie]; | |
62. | Christophe Plantin i tipografija u Belgiji u XVII veku, in: Flamanska umetnost XVII veka. Umetnost i kultura epohe Rubensa. Beograd. 15 oktobra do 30 novembra 1957, Belgrado, Narodni Muzej, 1957, p. 69-87; | |
63. | Nieuwe repertoria voor de incunabelperiode, in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 223-225; |
64. | E.I. Strubbe, Inleiding tot de historische critiek (Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven, Uitgeversmij N.V. De Standaard-Boekhandel, 1954, 194 blz.), in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 236 [recensie]; | |
65. | Uit de wereld van de boekband, in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 225-226; | |
66. | Uit de wereld van de periodieke pers, in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 229-232; | |
67. | Hans Georg Wackernagel, Die Matrikel der Universität Basel, I. 1460-1529 (Basel, Verlag der Universitätsbibliothek, 1951, XIV + 467 blz.), in: De Gulden Passer, 35e jg. (1957), p. 244-245 [recensie]; | |
1958: | 68. | Dr. L. Brummel, Miscellanea Libraria. Opstellen over boek- en bibliotheekwezen ter gelegenheid van zijn 60e verjaardag aan de schrijver aangeboden door vakgenoten en vrienden ('s-Gravenhage, Martinus Nijhoff, 1957, X-233 blz., ill.; Prijs: fl. 16), in: De Gulden Passer, 36e jg. (1958), p. 140 [recensie]; |
69. | A.J.J. Delen, De grafische kunsten door de eeuwen heen (Antwerpen-Amsterdam, N.V. Standaard-Boekhandel, 1956, 279 blz., 187 afbeeldingen; Prijs: 350 F.), in: De Gulden Passer, 36e jg. (1958), p. 139 [recensie]; | |
70. | The House of Plantin, touristic centre, in: Antwerp; collection ‘Belgique exposition 1958’ 1 (1958), p. 114-117; | |
71 | Ad lectorem, in: Index of the Plantin-Moretus Museum Punches and Matrices, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 1958, p. [3]; | |
72. | La maison de Plantin, centre touristique, in: Anvers; collection ‘Exposition Belgique 1958’, 1 (1958), p. 114-122; | |
73. | Middeleeuwse geschiedenis (843-1492), in: Dr. L. Voet, Dr. J. Craeybeckx, Middeleeuwse en Moderne geschiedenis, Gent, De Vlam, 1958, p. 8-219 (Handboeken in geschiedenis onder leiding van Prof. Dr. J. Dhondt); | |
74. | Nieuws over Gutenberg, in: Belgisch Tijdschrift voor Filologie en Geschiedenis, XXXVI, 3 (1958), p. 1108-1109 [recensie van A. Kirnberger, Neues über Gutenberg und die Gutenberghaüser im Mainz, Mainz, 1 dl. in-4o, 21 p., 12 afb.]; | |
75. | De opstand van de Nederlanden tegen Filips II, in: A. Gabriël-M. Sommels-L. Voet, Ons groots verleden, Antwerpen, De Nederlandsche Boekhandel, 1958, p. 101-150; | |
76. | Opstellen door vrienden en collega's aangeboden aan Dr. F.K.H. Kossmann ter gelegenheid van zijn vijf en zestigste verjaardag en van zijn afscheid als Bibliothecaris der Gemeente Rotterdam ('s-Gravenhage, Martinus Nijhoff, 1958, VIII-264 blz., portr., ill.; Prijs: fl. 12,50), in: De Gulden Passer, 36e jg. (1958), p. 140-141 [recensie]; | |
77. | Plantiniana 1943-1958. Bibliografie betreffende Plantin, de Moretussen en het Museum Plantin-Moretus verschenen tussen 1943-1958, in: De Gulden Passer, 36e jg. (1958), p. 19-42 en 37e jg. (1959), p. 21-73; | |
1959: | 78. | Abraham Ortelius, ‘afsetter van carten’, te Antwerpen, in: Antwerpen..., 5de jg. (1959), p. 46-52; |
79. | Plantin en de kring van Granvelle, enkele nog onuitgegeven brieven en documenten, in: De Gulden Passer, 37e jg. (1959), p. 142-169; | |
80. | B. Van Regemorter, Some early bindings from Egypt in the Chester Beatty Library (Chester Beatty Monographs no. 7; Dublin, Hodges Figgis & Co. Ltd., 1958, 26 blz., 12 ills.; Prijs: 15sh.), in: De Gulden Passer, 37e jg. (1959), p. 181-182 [recensie]; |
81. | Verdussen, in: Biographie Nationale publiée par l' Académie Royale des Sciences, des Lettres et des Beaux-Arts de Belgique, XXX (1959), 2, col. 798-805; | |
82. | ‘In de Vier Winden’. Pieter Bruegel de Oude als ontwerper van gravures-Pieter Bruegel der Aeltere als Entwerfer von Kupferstichen, in: Reeks der zeeschepen, naar Pieter Bruegel d. O., door het College van Burgemeester en Schepenen der Stad Antwerpen aan de deelnemers der Duits-Belgische havendagen 1959 vriendelijk aangeboden. Folge der Meeresschiffe nach Pieter Bruegel d. Ä. vom Kollegium von Bürgermeister und Beigeordneten der Stadt Antwerpen den Teilnehmern der deutsch-belgischen Hafentagung 1959 ergebenst überreicht, Antwerpen, 1959, p. [4]; | |
1960: | 83. | In samenwerking met Prof. E.I. Strubbe, De chronologie van de Middeleeuwen en de Moderne Tijden in de Nederlanden, Antwerpen, N.V. Standaard-Boekhandel, 1960, VIII + 551 p.; |
84. | Inleiding, in: Colin Clair, Christopher Plantin. With an introduction by Dr. L. Voet, London, Cassell & Company Ltd., 1960, XV + 302 p., ill.; | |
85. | De drukkunst in België tot de XVIIIe eeuw, in: Roem der Belgische Gemeenten. [Catalogus van de tentoonstelling in het] Paleis voor Schone Kunsten, Brussel, 15 oktober-15 december 1960, [Brussel], 1960, p. 63-67; | |
86. | Hendrik de Zeevaarder. Tentoonstelling gewijd aan de Portugees-Vlaamse betrekkingen in het huis Osterrieth, in: Antwerpen..., 6de jg. (1960), p. 71-74; | |
87. | Het Plantijnse huis te Leiden. De bedrijvigheid van het drukkersgeslacht Raphelengius en zijn betrekkingen met Antwerpen, in: Verslag van de Algemene Vergadering van het Historisch Genootschap gehouden te Utrecht op 31 oktober 1960, p. 10-36; | |
88. | L' imprimerie en Belgique des origines au XVIIIe siècle, [s.l., 1960], p. 63-67 [Franse editie van bovengemelde catalogus]; | |
89. | Ad lectorem, in: Parker, M.-Melis, K., Inventaris van de stempels en matrijzen van het Museum Plantin-Moretus. Inventory of the Plantin-Moretus Museum punches and matrices, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 1960, p. II-III; | |
90. | La personnalité et l' oeuvre de Christophe Plantin, in: Graphie, 2 (janvier 1960), p. 3-28; | |
91. | De vorsten. I. De middeleeuwse vorst., in: Flandria nostra. Ons land en ons volk; zijn standen en beroepen door de tijden heen, V, Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven, N.V. Standaard-Boekhandel, 1960, p. 33-98; | |
1961: | 92. | Colin Clair, Christopher Plantin. With an introduction by Dr. L. Voet (London, Cassell & Company Ltd., 1960, XV-302 blz., ill.), in: De Gulden Passer, 39e jg. (1961), p. 246-248 [recensie]; |
93. | H. de la Fontaine Verwey en W. Gs. Hellinga, In Officina Ioannis Blaev. Twee inleidende studies bij een kleine inleidende tentoonstelling van de Dr. P.A. Tiele-Stichting (Amsterdam, N.V. Noord-Hollandsche Uitgevers Maatschappij, 1961, 51 blz., ills.), in: De Gulden Passer, 39e jg. (1961), p. 253-254 [recensie]; | |
94. | Lexicon der boekdrukkers en -verkopers in België (15e - 16e eeuw), in: De Gulden Passer, 39e jg. (1961), p. 358-366 [publikatie van het referaat gehouden in april 1961 op het 24ste Vlaamse Filologencongres betreffende het hier genoemde lexicon, ondernomen met medewerking van L. Voet door het Nationaal Centrum voor de Archeologie en de Geschiedenis van het Boek]; |
95. | Het Museum Plantin-Moretus als centrum van bibliofilie, in: Antwerpen..., 7 (1961), p. 154-160; | |
96. | The Printer's Chapel in the Plantinian House, in: The Transactions of the Bibliographical Society. The Library, 5th. ser., XVI, 1 (March 1961), p. 1-14; | |
1962: | 97. | Antwerpen, centrum van humanisme, in: Geschiedenis in het onderwijs, Antwerpen, 1962, p. 761-768; |
98. | De cartograaf Gerard Mercator 1512-1594, Brussel, Ministerie van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel, 1962, 9 p., pltn. (Teksten en Documenten, 156, september 1962); | |
99. | Voor Europa: de onthulling van het ongelooflijke; voor de Inca's: de Vlaamse kunst, in: BP-Review, juli 1962, p. 39-43; | |
100. | El geógrafo Gerard Mercator 1512-1594; 450 aniversario de su nacimiento, Bruselas, Servicio de Información del Ministerio de Asuntos Extranjeros y del Comercio Exterior, 1962, 9 p., pltn. (Noticias de Bélgica, 13, septiembre de 1962); | |
101. | Le géographe Gérard Mercator 1512-1594; 450e anniversaire de sa naissance, Bruxelles, Services d' Information du Ministère des Affaires Etrangères et du Commerce Extérieur, 1962, 9 p., pltn. (Textes et Documents, 156, septembre 1962); | |
102. | The geographer Gerard Mercator 1512-1594; 450th anniversary of his birth, Brussels, Information Services. Ministry of Foreign Affairs and External Trade, 1962, 9 p., pltn. (Memo from Belgium, 21, September 1962); | |
103. | In Memoriam Frank Van den Wyngaert (1901-1962), in: De Gulden Passer, 40e jg. (1962), p. 1-18; | |
104. | Gerhard Mercator in Flandern und Brabant. Gerard Mercator in de Nederlanden, in: Stadt und Hafen. Amtliches Verkundungsblatt der Stadt Duisburg, XIII (1962), 7, p. 307-310; | |
105. | Gerhard Mercator in der Geschichte der Kartographie. Gerard Mercator in de geschiedenis der cartografie, in: Stadt und Hafen. Amtliches Verkundungsblatt der Stadt Duisburg, XIII (1962), 7, p. 321-330; | |
106. | Gerard Mercator, 1512-1594, in: Antwerpen..., 8 (1962), p. 6-15; | |
107. | Les relations commerciales entre Gérard Mercator et la maison plantinienne à Anvers, in: Duisburger Forschungen, VI (1962), p. 171-232; | |
108. | Tentoonstelling Gerard Mercator en zijn tijdgenoten. Museum Plantin-Moretus, 14 april-16 september 1962, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 1962, 36 p., pltn. [catalogus]; | |
109. | Tentoonstelling ‘Schrift- en Drukkunst van Herman Zapf (Duitsland). Stad Antwerpen, Museum Plantin-Moretus [18 april-27 mei 1962]’, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 1962, [21]p., ills. [catalogus]; | |
110. | De universiteit en de boekdrukkunst in het XVde-eeuwse Bologna, in: Belgisch Tijdschrift voor Filologie en Geschiedenis, XL (1962), 2, p. 647-648 [recensie van: C.F. Bühler, The university and the press in fifteenth-century Bologna, Notre Dame, Indiana, U.S.A., 1958, 1 dl. in-8o, 109 p., 1 uitslaande plaat (Texts and Studies in the History of Mediaeval Education, ed. by A.L. Gabriel and J.N. Garvin, vii)]; | |
1963: | 111. | Hedendaagse Duitse Boekkunst. Een tentoonstelling in het Museum Plantin-Moretus van 7 tot 22 september, in: Antwerpen, 8 (1963), p. 92-93; |
112. | Le Musée Plantin-Moretus, centre de bibliophilie, in: Deuxième Congrès internationale de Bibliophilie. Actes et Communications. Paris, 28 septembre - 3 octobre 1961, Paris, 1963, p. 57-62; | |
113. | Plantijn en de drukkunst, Antwerpen, V.T.B., 1963, co., ill., facsim., 16 p. (Vlaamse Toeristische Bibliotheek, 24); | |
114. | Treasures from the Plantin-Moretus Museum. 21 April-19 May 1963. The Hopkins Center, Dartmouth College, Hanover, New Hampshire, Hanover (N.H.), Dartmouth College, 1963, ill., 12 fnc.; | |
1964: | 115. | Christobal Plantin, Madrid, Ediciones Rialp, 1964, 327 p. (Forjadoresde historia; collecion dirigida por Pablo Tijau, 1); |
116. | Max Rooses, 1839-1914. Bij een verjaardag, in: Antwerpen..., 9 (1964), p. 75-81; ook in: De Autotoerist, orgaan van de Vlaamse Automobilistenbond, XVII (1964), 24, p. 1157-1159; | |
1965: | 117. | Antwerpen en Italië. Een tentoonstelling gewijd aan Plantin en Rubens te Bologna, in: Antwerpen..., 11 (1965), p. 122-127; |
118. | De citadel van Antwerpen, in: Belgische steden in reliëf, plannen opgenomen door Franse militaire ingenieurs, XVIIe-XIXe eeuw, Brussel, Pro Civitate, 1965, p. 1-20, 335-350 (Historische Uitgaven in-4o, 1); | |
119. | La citadelle d' Anvers, in: Plans et reliëfs des villes belges levés par des ingénieurs militaires français, XVIIe-XIXe siècle, Bruxelles, Pro Civitate, 1965, p. 1-20, 335-350 (idem); | |
120. | The making of books in the Renaissance as told by the Archives of the Plantin-Moretus Museum, in: Printing and Graphic Arts, December 1965, p. 33-62 [ook afzonderlijk gepubliceerd: Lunenburg/Vermont, The Stinehour Press, 1965, 28 p., ills., uitsl. plt.]; | |
121. | I Moretus, in: Plantin-Rubens. Arte grafica e tipografica ad Anversa nei secoli XVI eXVII. Catalogo della Mostra allestita nella Biblioteca dell' Archiginnasio, 9-23 maggio 1965, Bologna, p. 142-164; | |
122. | Christophe Plantin, in: Plantin-Rubens..., op. cit., p. 94-141; | |
123. | La tipografia ad Anversa, in: Plantin-Rubens..., op. cit., p. 69-93; | |
1966: | 124. | Een aantekenboek van Franciscus Joannes Moretus nopens technische aspecten van het drukkersbedrijf, opgesteld omstreeks 1760, in: De Gulden Passer, 44e jg. (1966), p. 229-244 [met Franse samenvatting]; |
125. | Christoffel Plantin in het beeld van de 16de eeuw. Tentoonstelling Hilvarenbeek, Raadhuis, 9 juli - 16 augustus 1966, [Tilburg, Grafische Kunstinrichting Van der Wee], 1966, [1]- 36 p., pltn. [catalogus]; | |
126. | Christoffel Plantin en zijn betekenis in het cultuurleven van zijn tijd. Toespraak gehouden op de opening van de tentoonstelling Christoffel Plantin in het beeld van de 16e eeuw in het Raadhuis te Hilvarenbeek op 9 juli 1966, in: Antwerpen..., 12 (1966), p. 146-153; | |
127. | Production and sales figures of the Plantin Press in 1566, in: Studia Bibliographica in honorem Herman de La Fontaine Verwey, Amsterdam, 1966, p. 418-436; | |
1967: | 128. | De drukkerij en uitgeverij J.-E. Buschmann te Antwerpen, 1842-1967, historische schets van de firma en catalogus van de tentoonstelling in het Museum Plantin-Moretus van 10 tot 22 november 1967, [Antwerpen], J.E. Buschmann, 1967, 32 p.; |
129. | Inleiding in samenwerking met C. Reedijk en H. Hebaers tot: Jan Van Krimpen, 1892-1958. Tentoonstelling van zijn ontwerpen, letters en boeken, Rijksmuseum Meermanno-Westreeniamum (Museum van het boek)- Museum Plantin-Moretus - Koninklijke Bibliotheek van België, 's-Gravenhage-Antwerpen-Brussel, [Haarlem, Enschedé], 1967, p. 5 [catalogus]; | |
1968: | 130. | Joris Minne, tekeningen, in: Antwerpen..., 14 (1968), p. 14-17; |
131. | Joris Minne, tekeningen. Catalogus van de tentoonstelling 11-24 april 1968, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 1968, 23 p., ills.; | |
1969: | 132. | La cartographie, in: Les travaux d'histoire locale. Conseils aux auteurs-Compléments. I, [Bruxelles], Pro Civitate, 1969, [6] p. (Pro Civitate, Collection Histoire, Série in-8o nr. 22); |
133. | The Golden Compasses. A history and evaluation of the printing and publishing activities of the Officina Plantiniana at Antwerp in two volumes. I. Christopher Plantin and the Moretuses, their lives and their world. II. The management of a printing and publishing House in Renaissance and Baroque, Amsterdam, Vangendt & Co - London, Routledge & Kegan Paul - New York, Abner Schram, 1969-1972, XXII-501 en XII-632 p., ills. [gerecenseerd in Quaerendo, 1976, p. 84-86 en door L. Van den Branden, in: Belgisch tijdschrift voor Filologie en Geschiedenis, LIII (1975), 3, p. 957-959]; | |
134. | Het geestesleven in de Zuidelijke Nederlanden ten tijde van Plantin en Rubens. Het Belgische humanisme na Erasmus, in: Antwerpen..., 15 (1969), p. 90-104; | |
135. | Het Belgische humanisme na Erasmus. Het geestesleven in de Zuidelijke Nederlanden ten tijde van Plantin en Rubens. Tentoonstelling ingericht ter gelegenheid van de Nationale Erasmus-herdenking. Antwerpen, 6 juni - 29 juni 1969, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 1969, 48 p., ills. [catalogus]; | |
136. | L' iconographie, in: Les travaux d'histoire locale. Conseils aux auteurs-Compléments I, [Bruxelles], Pro Civitate, 1969, [6] p. (Pro Civitate, Collecton Histoire, Série in-8o, nr. 22); | |
137. | Frans Masereel 80. Antwerpen, Stedelijke Feestzaal Meir, 15 augustus - 7 september 1969, Antwerpen, 1969, n.g., [48 p.], ills. [catalogus]; | |
138. | Frans Masereel 80, in: Antwerpen..., 15 (1969), p. 149-157; | |
139. | Het Museum Plantin-Moretus-Het Stedelijk Prentenkabinet, in: Openingsmanifestatie. Het Antwerps Kunstpatrimonium. Uit onze kunsthistorische en volkskundige musea, alsook uit het Prentenkabinet en het Museum Plantin. Vanaf 12 december 1969, alle dagen van 11 tot 21 uur, De Keyserlei 68 te Antwerpen, Marcel Peeters-Centrum, Antwerpen, 1969, p. 6-8, ills.; | |
1970: | 140. | Het Bestendig Dotatiefonds voor Stadsbibliotheek en Museum Plantin-Moretus. Kanttekeningen bij een tentoonstelling in het Stedelijk Prentenkabinet, 7 september-1 oktober 1970, [Antwerpen, Museum Plantin-Moretus], 1970, 16 p., ills. [catalogus]; |
141. | Het Bestendig Dotatiefonds voor Stadsbibliotheek en Museum Plantin-Moretus, Kanttekeningen bij een tentoonstelling in het Stedelijk Prentenkabinet. 7 september-1 oktober 1970, in: Antwerpen..., 16 (1970), p. 97-103; | |
142. | Ludovico Guicciardini, de Antwerpse Florentijn, in: Antwerpen..., 16 (1970), nr. 2, p. 72-75; |
143. | Joris Minne, een veelzijdig kunstenaar, in: Retrospectieve tentoonstelling Joris Minne. Casino-Kursaal, Oostende, 1 tot 30 augustus 1970, Oostende, Huldekomitee Joris Minne, 1970, p. 7-11; | |
1971: | 144. | Mansion, Colard, in: Grote Winkler Prins Encyclopedie in twintig delen, XII, Elsevier, Amsterdam-Brussel, 1971, p. 572 (De Grote Winkler Prins Encyclopedieën. Zevende geheel nieuwe druk); |
145. | Martens (van Aelst), Dirk, in: Grote Winkler Prins..., op. cit., XII, p. 678; | |
146. | Menapiërs (Lat.: Menapii), in: Grote Winkler Prins..., op. cit., XIII, Elsevier, Amsterdam-Brussel, 1971, p. 37 (De Grote Winkler Prins Encyclopedieën. Zevende geheel nieuwe druk); | |
147. | Mercator, Gerard, in: Grote Winkler Prins..., op. cit., XIII, p. 67-68; | |
148. | Moretus (latinisering van Moerentorf), in: Grote Winkler Prins..., op. cit., XIII, p. 457; | |
149. | Morini (Lat.) of Moriniërs, in: Grote Winkler Prins..., op. cit., XIII, p. 462; | |
150. | H.D.L. Vervliet, Sixteenth-Century Printing Types of the Low Countries. With aforeword by Harry Carter (Amsterdam, Menno Hertzberger & Co., 1968), in: De Gulden Passer, 49e jg. (1971), p. 230-231 [recensie]; | |
1972: | 151. | Bij de herdenking van de vierhonderdste verjaardag van Plantins Polyglot-Bijbel (1572-1972). De Polyglot-Bijbel: de geschiedenis van een reuzenonderneming, in: Antwerpen..., 18 (1972), 2, p. 74-85 [met samenvattingen in het Frans, Engels en Duits]; |
152. | De Franse kopergravure en haar Antwerpse oorsprong (XVIde-XVIIde eeuw). Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, tentoonstelling, 10 oktober-12 november 1972, Antwerpen, J.E. Buschmann, 1972, 32 p., ills. [catalogus]; | |
153. | Moretus, Balthasar, drukker en uitgever, in: Nationaal biografisch woordenboek, V, Brussel, Paleis der Academiën, 1972, col. 620-621; | |
154. | Nervii (Lat.) of Nerviërs, in: Grote Winkler Prins..., op. cit., XIV, Elsevier, Amsterdam-Brussel, 1972, p. 74; | |
155. | Ortelius, Abraham, in: Grote Winkler Prins..., op. cit., XIV, p. 712; | |
156. | Plantijn, Christoffel, in: Grote Winkler Prins..., op. cit., XV, Elsevier, Amsterdam Brussel, 1972, p. 446; | |
157. | Plantijn, Christoffel, drukker, in: Nationaal biografisch woordenboek, V, Brussel, Paleis der Academiën, 1972, col. 689-696; | |
158. | De Polyglot-Bijbel: de geschiedenis van een reuzenonderneming. Bij de herdenking van de vierhonderdste verjaardag van Plantins Polyglot-Bijbel (1572-1972), [tentoonstelling Museum Plantin-Moretus], 14 juli-30 september 1972, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 1972, 32 p., ills. [catalogus]; | |
1973: | 159. | Agfa-Gevaert ønsker Dem et godt og fremgangsrikt år. Illustrasjonene i denne kalenderen viser gjenstander og interiører, slik det finnes i Plantin-Moretus Museum, Vrijdagmarkt, i Antwerpen. Det var på dette stedet berømte trykker-slekten levde og arbeidet fra 1576 til 1876. Tekstene til bildene er ved Dr. L. Voet..., Oslo, Agfa-Gevaert, 1973, [14 p., ills.; |
160. | Agfa-Gevaert önskar Er Ett Gott Nytt År 1973. Bilderna visar foremål etter detaljer därav, som finns i Plantin-Moretusmuseet, ‘Vrijdagmarkt’ i Antwerpen, den byggnad i vilken den berömda tryckarfamiljen levde och verkade från 1576 till 1876. Texterna |
till illustrationerna har fȯrfattats av Dr. L. Voet, intendent vid Plantin-Moretusmuseet och Bildkabinettet..., Stockholm, Agfa-Gevaert AB, 1973, [14] p., ills.; | ||
161. | Agva-Gevaert wishes you a very happy and prosperous 1973 and has pleasure in presenting you with this calendar. The illustrations show exhibits or details thereof to be found in the Plantin-Moretus Museum, Vrijdagmarkt in Antwerp - the building were this famous printing family lived and worked from 1576 to 1876. The captions to the pictures are by Dr. L. Voet, Curator of the Plantin-Moretus Museum and the Print Room, [Mortsel], 1973, [14] p., ills.; | |
162. | Antwerp, the Golden Age. The rise and glory of the Metropolis in the 16th Century, Mercatorfonds, Antwerp, 1973, 488 p., ills.; | |
163. | In samenwerking met F. Baudouin en J. Lambrechts-Douillez: Antwerp's Golden Age. The Metropolis of the West in the 16th and 17th Centuries. An Exhibition organized by the City of Antwerp, in collaboration with the Belgian Ministry of Flemish Culture, sponsored by the Belgian Embassy, circulated by the Smithsonian Institution 1973-1975, Antwerpen, [1973], 223 p., ills. [catalogus]; | |
164. | La Bible Polyglotte d' Anvers et Benedictus Arias Montanus. L'Histoire de la plus grande entreprise scripturaire et typographique du XVIe siècle, in: F. Perez Castro-L. Voet, La Biblia poliglota de Amberes. Conferencias pronunciadas en la Fundacion Universitaria Española el 2 de marzo de 1973, con motivo del IV centenario de la Biblia Regia, Madrid, Fundacion Universitaria Española, 1973, p. 35-53, ills. (Publicaciones de la Fundacion Universitaria Española; conferencias, 12); | |
165. | Con este calendario artítico, Agfa-Gevaert le ruega que acepte sus más sinceros deseos para 1973. Los objetos y partes de objetos que ilustran este calendario forman parte de las riquezas artíticas del Museo Plantin-Moretus, ‘Vrijdagmarkt’, Amberes, de 1576 a 1976, fue el primer domicilio y lugar de trabajo del célebre linaje de impresores. Los comentarios a las reproducciones son de L. Voet, conservador del Museo Plantin-Moretus y del Gabinete de Grabados..., Mortsel, Agfa-Gevaert, 1973, [14] p., ills.; | |
166. | De Gouden Eeuw van Antwerpen. Bloei en uitstraling van de Metropool in de zestiende eeuw, Antwerpen, Mercatorfonds, 1973, 487 p., ills.; | |
167. | Med denne kalender ønsker Agfa-Gevaert Dem held og fremgang i 1973. Illustrationerne viser interiører eller dele heraf fra Plantin-Moretus Museet i Antwerpen, Vrijdagmarkt-bygningen hvor den berømte bogtrykker-slaegt levede og arbejdede fra 1576 til 1876. Billedteksterne er skrevet af Dr. L. Voet, direktørenfor Plantin-Moretus Museet og Billedkabinettet..., Kopenhagen, 1973, [14] p., ills.; | |
168. | Leo Belgicus, in: Openbaar Kunstbezit 1973, Deurne, Openbaar Kunstbezit, 1973, p. 41-43; | |
169. | Joris Minne. De dienende kunst in het oeuvre van Joris Minne, in: Joris Minne, [Antwerpen], Mercatorfonds, [1973], n.g.; | |
170. | [Mevrouw Voorkeus], in: [huldeboek ter ere van] Cécile Voorkens, 1934-1972, Mercatorfonds, Antwerpen, 1973, p. 94-96; | |
171. | O museo Plantin-Moretus. I-II, in: Prelo, revista nacional de artes graficas, II (1973), 6, p. 7-12 en III (1974), 1, p. 4-8; | |
172. | De Antwerpse Polyglot-Bijbel, in: Noordgouw, XIII (1973), 1-2, p. 33-52, ills.; | |
173. | Bibliografische sprokkelingen, in: De Gulden Passer, 51e jg. (1973), p. 106-111; |
1974; | 174. | Geschiedenis van de boekdrukkunst en de ‘Officina Plantiniana’ in: Sidmar-Nieuws, nr. 12 (1974), p. 247-249; |
175. | Les arts à Anvers au 16e siècle, in: Gazette nationale l' Antiquaire, Bruxelles, Chambre des Antiquaires de Belgique et de la Chambre belge des experts en oeuvres d' art, 16, octobre 1974, p. III-VIII; | |
176. | Sociale aspecten van de Officina Plantiniana, in: Reprorama, 41, Mortsel, Agfa-Gevaert, 1974, p. 1-8, ills.; | |
177. | Aspectos sociales de la Officina Plantiniana, in: Reprorama, 41, Mortsel, Agfa-Gevaert, 1974, p. 1-8, ills.; | |
178. | Social aspects of the Officina Plantiniana, in: Reprorama, 41, Mortsel, Agfa-Gevaert, 1974, p. 1-8, ills.; | |
179. | Aspects sociaux de l' Officine Plantinienne, in: Reprorama, 41, Mortsel, Agfa-Gevaert, 1974, p. 1-8, ills.; | |
180. | Soziale Aspekte der Officina Plantiniana, in: Reprorama, 41, Morstel, Agfa-Gevaert, 1974, p. 1-8, ills.; | |
181. | Sociale aspekten van de Officina Plantiniana, in: Grafiek, 1974, p. 8-11 [voordracht gehouden bij het uitreiken van de Internationale Onderscheiding, de Gouden Griffoen, door het H.G.S.O. aan de gebroeders De Schutter in de aula van de Rijksuniversiteit te Gent op 11 mei 1974]; | |
182. | Sociale aspekter på Officina Plantiniana, in: Reprorama, 41, Mortsel, Agfa-Gevaert, 1974, p. 1-8, ills.; | |
183. | Aspetti sociali dell' Officina Plantiniana, in: Reprorama, 41, Mortsel, Agfa-Gevaert, 1974, p. 1-8, ills.; | |
184. | [Franse Dille], in: Franse Dille, [catalogus van de tentoonstelling], Antwerpen, Provinciaal Centrum Arenberg 19 oktober-1 december 1974, Antwerpen, 1974, p. [10]; | |
185. | Franse Dille, de tekenaar, in: Levenslijnen. Vriendenboek voor Frans Dille, Brugge-Den Haag, 1974, p. 106-107; | |
186. | l00 jaar Zuid. Catalogus, [Tentoonstelling] Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 28 september-25 oktober 1974, Antwerpen, 1974, 39 p.; | |
187. | De kunsten te Antwerpen in de zestiende eeuw, in: Nationale gazet De Antiquair, Brussel, Kamer van de Antiquairs van België en de Belgische Kamer van deskundigen in kunstwerken, 16, oktober 1974, p. III-VIII (herdrukt in: XIIIde Antiekbeurs Antwerpen-XIIIe foire des antiquaires, [Antwerpen, 1981], p. [4-7] [catalogus]; | |
188. | Officina Plantiniana, sociale aspekter, in: Reprorama, 41, Mortsel, Agfa-Gevaert, 1974, p. 1-8, ills.; | |
189. | Verhoeven, Abraham, in: Grote Winkler Prins..., op. cit., XIX, Elsevier, Amsterdam-Brussel, 1974, p. 260; | |
190. | Voorwoord, in: St. Harvard, Ornamental initials. The woodcut initials of Christopher Plantin, a complete catalogue, New York, The American Friends of the Plantin-Moretus Museum, 1974, [p. IX]; | |
1975: | 191. | De typografische bedrijvigheid te Antwerpen tn de lff eeuw, in: Genootschap voor Antwerpse geschiedenis, Antwerpen in de XVIe eeuw, Antwerpen, 1975, p. 233-255; |
192. | Kopergravure en houtsnede in de boekillustratie van het Plantijnse Huis in de tweede helft van de XVIe eeuw, in: De Gulden Passer, 53 jg. (1975), p. 380-390 [met Franse samenvatting]; | |
1976: | 193. | L' Age d' or d' Anvers, Antwerpen, Mercatorfonds, 1976, 248 p., ills.; |
194. | Le Centenaire du Musée Plantin-Moretus, in: Septentrion, Revue de Culture néerlandaise, V (1976), 3, p. 46-52; | |
195. | Antwerp Drawings and Prints. 16th-l7th centuries. An exhibition organized by the City of Antwerp in collaboration with the Belgian Ministries of Foreign Affaires and of Flemish Culture sponsored by the Belgian Embassy. An Exhibit circulated by the Smithsonian Institution 1976-1978, Antwerpen, J.E. Buschmann, [1976), 209 p., ills. [catalogus]; | |
196. | De Vlaamse grafische kunst tussen de twee wereldoorlogen, 1918-1939. Werken uit de verzamelingen van het Stedelijk Prentenkabinet. Stad Antwerpen/tentoonstelling/Hessenhuis/ 31 januari-30 april 1976, [Antwerpen], 1976, 80 p., ills. [catalogus samengesteld met medewerking van H. Van den Bergh] (herdrukt in: Kunstnieuws. Tweemaandelijks tijdschrift ter verspreiding van kunst, Aalst, 1977); | |
197. | Leven langs de Schelde. Antwerpen in de 16e en 17e eeuw. Stad Antwerpen/Tentoonstelling 10 juli-26 augustus 1976, Stedelijke Feestzaal, Meir 78, Antwerpen, 1976, XII-163 p., ills. [catalogus]; | |
198. | Jan Moretus, in: Twintig eeuwen Vlaanderen. 13: Vlaamse figuren, Hasselt, Heideland - Orbis N.V., 1976, p. 173-176; | |
199. | Leven langs de Schelde. Randbemerkingen bij de tentoonsteling in de Stedelijke Feestzaal, in: Antwerpen..., 22 (1976), p. 92-94; | |
200. | Het Museum Plantin-Moretus honderd jaar, 1876-1976, Antwerpen, 1976, 32 p., ills. [catalogus]; | |
201. | Het Museum Plantin-Moretus honderd jaar, in: Antwerpen..., 22 (1976), p. 1-6; | |
202. | Het Museum Plantin-Moretus honderd jaar, in: Sodipa, 1976, 4, p. 130-131; | |
203. | Het Museum Plantin-Moretus te Antwerpen, in: Esso Magazine, 1976, 1, p. 16-26; | |
204. | Un grand typographe: Christophe Plantin, in: Club fiançais de la médaille, 1976, p. 60-63, ills.; | |
205. | Walter Vaes (1882-1958), in: Antwerpen..., 22 (1976), 4, p. 201-203; | |
206. | Vierhonderd jaar geleden was er al een ziekenkas. Drukker Plantin betaalde de beste lonen van Antwerpen, in: Vezelpraat, maandblad van de Koninklijke Nederlandse Papierfabriek, Maastricht, 1976, sept.-okt., p. 9-13, ills.; | |
1977: | 207. | The first centennial of the Plantin-Moretus Museum in Antwerp, in: Belgian-American trade review, XXXII (1977), 1-2, p. 16-17; |
208. | Frans Hogenberg. De 80-jarige oorlog in prenten. Met een inleiding van Dr. L. Voet, Den Haag, Van Goor Zonen, 1977, 9 p., 120 ills.; | |
209. | Plantin, Christopher, in: Encyclopaedia of Library and Information Science, 22, Marcel Dekker Inc., New York, 1977; | |
210. | The Plantin-Moretus Museum, in: Apollo, 105 (1977), p. 195-202; | |
211. | Rubens als boekillustrator, in: Autotouring, LXXXIII (1977), 4, Brussel, Touring Club van België, p. 36-39, ills.; | |
212. | Rubens als boekillustrator, in: U en Ebes-Oost, jg. 1977, 16, p. 16-19, ills.; | |
213. | Frans Smekens (1910-1977), in: Antwerpen..., 23 (1977), 2, p. 87-92; |
214. | Rond de tentoonstelling in het Museum Plantin-Moretus (7 mei-4 juni 1977) Rubens als boekillustrator, in: Antwerpen..., 23 (1977), 2, p. 73-76; | |
215. | Voorwoord, in: J.R. Judson, P.P. Rubens als boekillustator. Tentoonstelling 7 mei 4 juli 1977, Stad Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 1977, p. 7-8 [catalogus]; | |
1978: | 216. | Antwerpen als stedelijk verschijnsel van de aanvang tot de 17de eeuw, in: L. Voet, A. Verhulst, G. Asaert, F. de Nave, H. Soly, J. Van Roey, De Stad Antwerpen van de Romeinse tijd tot de 17de eeuw. Topografische studie rond het plan van Virgilius Bononiensis, 1565, Brussel, Gemeentekrediet van België, 1978, p. 9-12, ills. (Historische Uitgaven Pro Civitate, Reeks in-4o, nr. 7); |
217. | Oud Antwerpen, naar de natuur getekend en geëtst door J. Linnig, bewerkt door G. Van Cauwenbergh en Prof. Dr. L. Voet, Antwerpen, Esco Books, 1978, n.g., 60 ills.; | |
218. | Jacob Jordaens. Tekeningen en grafiek. Rond een tentoonstelling in het Museum Plantin-Moretus, in: Antwerpen..., 24 (1978), 2, p. 49-54; | |
219. | In samenwerking met H. Soly: De kaart van Virgilius Bononiensis. 1. Het plan en zijn auteur, in: De Stad Antwerpen..., op. cit., p. 133-136 [gerecenseerd door W. Steurs, in: Belgisch Tijdschrift voor Filologie en Geschiedenis, LVIII (1980), 1, p. 241-246]; | |
220. | De kunst van Jons Minne, in: Joris Minne, gravures en tekeningen, Ministerie van Nederlandse Cultuur-Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen, 14 april tot 24 juni 1978, [Antwerpen, Drukk. de Cocker], 1978, p. 7-11 [catalogus]; | |
221. | Le siècle d' or d' Anvers, in: Anvers: Au rendez-vous de l' Europe et du Monde, Cahiers Toison d' Or, 10de jg., 49 (mei-juni, 1978), p. 6-7; | |
222. | El Siglo de Oro en Amberes. Exposicion dibujos y grabados de los siglos XVI y XVII procedentes de las colecciones del Gabinete de Estampas (Museo Plantin-Moretus de Amberes). Biblioteca Nacional, Paseo de Calvo Soleto 22, 19 septiembre-4 octubre 1978..., Madrid, Ministerio de asuntos exteriores, Ministerio de cultura, Embajada de Belgica, 1978, 110 p., ills. [catalogus]; | |
223. | De ‘Vereeniging der Antwerpsche Bibliophielen’ Honderd Jaar, 1877-1977, in: De Gulden Passer, 56e jg. (1978), p. 8-19 (ook afzonderlijk gepubliceerd: [Antwerpen, Museum Plantin-Moretus], 1978, 15 p.); | |
224. | Woord vooraf in: Prof. Dr. Ir. R.-A. d' Hulst, Jacob Jordaens, tekeningen en grafiek. Tentoonstelling 17 juni-17 september 1978, Stad Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 1978, p. 1-9 [catalogus]; | |
225. | Woord vooraf, in: Tentoonstelling Jacob Smits (1855-1928). Tekeningen en gravures. Stad Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, Vrijdagmarkt 23, 31 oktober-17 december 1978, Antwerpen, 1978, p. 6 [catalogus samengesteld door F. de Nave]; | |
1979: | 226. | Frans Dille zeventig jaar. Catalogus van de tentoonstelling 17 mei-1 juli 1979, Stad Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, Antwerpen, 1979, 24 p., ills.; |
227. | Jacob Jordaens 1593-1678, Tentoonstelling van tekeningen en prenten in het Museum Plantin-Moretus en het Stedelijk Prentenkabinet, in: Sodipa, maandblad Stad Antwerpen, 26e jg., 9 (september 1979), p. 347-349; | |
228. | [In samenwerking m.a.] Kunst in Vlaanderen, N.V. Elsevier Sequoia, Brussel, 1979, 318 p.; | |
229. | Het Museum Plantin-Moretus, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 1979, 47 p., ills. [museumgids in het Russisch]; |
1980: | 230. | In samenwerking met echtgenote J. Voet-Grisolle: The Plantin Press (1555-1589). A Bibliography of the Works printed and published by Christopher Plantin at Antwerp and Leiden. I-IV: A-P, Amsterdam, W. Van Hoeve, 1980-1982, XL-1965 p., ills. [deel I gerecenseerd door A. Labarre in: Revue française d' histoire du livre, 31 (avril-mai-juin '81), p. 295-297]; |
231. | Inleiding, in: Tekeningen en prenten uit Antwerpens Gouden Eeuw. [Tentoonstelling] van 22 december 1979 tot 27 januari 1980: Commanderie van Sint-Jan, Nijmegen; van 8 februari tot 30 maart 1980: Dordrechts Museum; van 18 april tot 1 juni 1980: Frans Halsmuseum, Haarlem; van 1 juli tot 31 augustus 1980: Het Markiezenhof Bergen op Zoom, Brussel, 1980, p. 5-58, ills. [catalogus]; | |
232. | Paul Van Hoeydonck, tekeningen. Catalogus van de tentoonstelling 29 april-22 juni 1980, Stad Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, Antwerpen, 1980, 23 p., ills.; | |
233. | Paul Van Hoeydonck als tekenaar, in: Antwerpen..., 26 (1980), p. 81-86; | |
234. | [Inleiding, in]: Zloty Wiek Antwerpii wystawa zeZbiorów Cabinetu Rysunków i Rycin Miasta Antwerpii. Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa, październik 1980, s.l., 1980, p. 5-23 [catalogus]; | |
1981: | 235. | Een Vlaams auteur aan de eer. Ward Ruyslinck ontvangt de Europalia-prijs voor literatuur, in: Antwerpen, 27 (1981), p. 155-156; |
236. | Beschouwingen rond een tentoonstelling in het Stedelijk Prentenkabinet [Karel Roelants], in: Antwerpen..., 27 (1981), p. 63-68; | |
237. | Een herwerkt artikel, getiteld Plantijn, Christoffel, voor de Winkler Prins Redactie (overgemaakt op 23 juni 1981); | |
238. | Inleiding, in: Plantin of Antwerp. Books & Prints from the Collection of the Plantin-Moretus Museum, Antwerp. February-April 1981, The Israel Museum, Jerusalem, Jerusalem, 1981, p. 91-119 [catalogus]; | |
239. | Karel Roelants, tekeningen. Catalogus van de tentoonstelling 26 mei-1 augustus 1981, Stad Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, Antwerpen, 1981, 24 p., ills.; | |
s.d.: | 240. | Hedendaagse economische en sociale geschiedenis, s.l.n.d., 56 p., gest.; |
241. | Kunst van het boek. Letterstudies en typographisch werk van beeldhouwer Charles Conrad, in: G. de Bosschère, Art du livre, s.l.n.d., p. [5-8]; | |
242. | Voorwoord, in: H. Jacobs, Drukinkten, Antwerpen, Drukinkten, Farbianca, z.j., [p. 7-8], ills.;
Medewerking aan de Oosthoek encyclopedie en Chambers' Encyclopaedia. |
Bijlage II:
Tentoonstellingen georganiseerd door Conservator Leon Voet (1950-1981):
1952: | 1. | Abraham Verhoeven en de Antwerpse Pers, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 18 oktober - 16 november 1952; |
1953: | 2. | Het Moderne Amerikaanse Boek, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 28 juni - 7 juli 1953 (in samenwerking met het Plantin-Genootschap); |
3. | Het Huis Enschedé, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 12-16 september 1953 (in samenwerking met het Plantin-Genootschap); | |
4. | Luigi Bartolini, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 7-22 november 1953 (in samenwerking met het Ministerie van Openbaar Onderwijs); | |
5. | Portugal en Antwerpen, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 9-22 november 1953; | |
1954: | 6. | Anvers, ville de Plantin et de Rubens, Parijs, Bibliothèque Nationale, 16 maart 28 april 1954; |
7. | Officina Bodoni Verona, Antwerpen, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 9-6 april 1954; | |
8. | Antwerpse grafische kunstenaars der 16e eeuw en 17e eeuw, Gent, Hotel Vanderhaegen, 17 juli - 7 augustus 1954; | |
1955: | 9. | Antwerpens Gouden Eeuw. Kunst en kultuur ten tijde van Plantin, Antwerpen, Stedelijke Feestzaal, 13 augustus - 2 oktober 1955; |
1956: | 10. | Henri De Braekeleer, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 24 maart - 17 juni 1956 (in samenwering met het Museum voor Schone Kunsten); |
1958: | 11. | Tekeningen van de 16e en 17e eeuw, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 4-18 mei 1958; |
12. | Tekeningen van de 18e en 19e eeuw, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 24 mei - 8 juni 1958; | |
13. | Tekeningen van de 20e eeuw (ouderen), Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 14-29 juni 1958; | |
14. | Tekeningen van de 20e eeuw (jongeren), Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 5-20 juli 1958; | |
15. | 16e-eeuwse prenten, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 26 juli - 10 augustus 1958; | |
16. | 17e-eeuwse prenten, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 16-31 augustus 1958; | |
17. | 18e-eeuwse prenten, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 6-21 september 1958; | |
18. | 19e-eeuwse prenten, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 6-21 september 1958; | |
19. | 20e-eeuwse prenten, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 27 september - 12 oktober 1958; | |
20. | William Morris, Antwerpen, Stedelijk Kunstsalon, 1958 (in samenwerking met het Plantin-Genootschap en de William Morris Society van London); |
1959: | 21. | Musée historique de papier Richard de Bas. Grafisch werk van Rouault, Picasso, Salvador Dali, Lurçat, Cocteau, Buffet, Braque, enz. op Auvergne - papier, blad voor blad handgeschept naar oud gebruik, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 24 mei - 28 juni 1959 (in samenwerking met de oude papiermolen Richard de Bas te Ambert in Auvergne, thans Musée historique du Papier); |
1960: | 22. | [Tentoonstelling van een overzicht van de Antwerpse drukken in de Spaanse taal, ter gelegenheid van de Jornadas Hispanicas], Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 28-29 mei 1960; |
23. | [Tentoonstelling van een overzicht van de Oosterse lettersoorten in de Nederlanden (16ee eeuw)], Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 8 oktober 1960; | |
24. | Het Kerstgebeuren in de Vlaamse Prentkunst van de 16e eeuw, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 6-20 december 1960; | |
1961: | 25. | De mooiste Zwitserse boeken van 1958 en 1959, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 7-23 juli 1961; |
26. | De 50 mooiste Amerikaanse boeken in 1960, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 28 juli - 15 augustus 1961; | |
27 | Deense Boekkunst 1940-1960, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 8 september - 1 oktober 1961; | |
1962: | 28. | Gérard Mercator en zijn tijd, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 14 april - 16 september 1962; |
29. | Tentoonstelling Hermann Zapf, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 19 april - 27 mei 1962; | |
1963: | 30. | Treasures from the Plantin-Moretus Museum, rondreizende tentoonstelling in de Verenigde Staten (1963-1966), georganiseerd door de Travelling Exhibition Service van de Smithsonian Institution (SITES) met de medewerking van het Ministerie van Nationale Opvoeding en Cultuur; |
31. | Nederlandse Muziekdrukken der 16de eeuw, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 11-30 april 1963 (in samenwerking met de Heren G. Persoons en H.D.L. Vervliet); | |
32. | Hedendaagse Duitse Boekkunst, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 6-22 september 1963 (in samenwerking met het Consultaat - Generaal van de Duitse Bondsrepubliek en de kunstenaar Hans Orlowski); | |
1964: | 33. | Tekeningen van Vlaamse en Hollandse meesters, 16e - 18e eeuw, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, september 1964; |
1965: | 34. | Plantin - Rubens. Arte grafica e tipografica ad Anversa nei secoli XVI e XVII, Bologna, Biblioteca dell' Archiginnasio, 9-23 mei 1965; |
35. | Typography in Britain Today, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 6-22 augustus 1965; | |
36. | Het Poolse Boek door de Eeuwen heen, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 3-26 september 1965; | |
1966: | 37. | De Zuidelijke Nederlanden en Italië in de zestiende-eeuwse graveerkunst, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 7-31 juli 1966 (georganiseerd in samenwerking met het Prentenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek van Brussel); |
38. | 50 Amerikaanse boeken van het Jaar 1965, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 6-31 augustus 1966 (georganiseerd in samenwerking met het Amerikaanse Cultureel Centrum te Brussel); | |
1967: | 39. | Formae Antiquae. De oudheid in codex en druk, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 1 september - 1 oktober 1967; |
40. | [De drukkerij Buschmann, ter gelegenheid van haar 125e verjaardag], Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 10-22 november 1967; | |
1968: | 41 [Tekeningen van Joris Minne], Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 10-24 april 1968; | |
1969: | 42. | Het Belgische humanisme na Erasmus. Het geestesleven in de Zuidelijke Nederlanden ten tijde van Plantin en Rubens, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 6-30 juni 1969; |
43. | Frans Masereel 80, Antwerpen, Stedelijke Feestzaal, 14 augustus - 7 september 1969; | |
1970: | 44. | [Tentoonstelling], Belgisch paviljoen, Wereldtentoonstelling Terre des Hommes, Montréal, Canada, 1 juni - 5 september 1970; |
45. | [Het Bestendig Dotatiefonds voor Stadsbibliotheek, Museum Plantin-Moretus en Prentenkabinet, 65 jaar], Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 7 september - 1 oktober 1970; | |
46. | Alte Drucke aus dem Plantin-Moretus Museum, Stuttgart, 5-31 oktober 1970 (in samenwerking met de Württembergische Landesbibliothek); | |
1971: | 47. | Nieuwe aanwinsten van het Prentenkabinet, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 23 juni - 3 december 1971; |
48. | De mooiste Amerikaanse boeken van 1970, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 8 juli - 1 augustus 1971 (in samenwerking met het Amerikaans Cultureel Centrum te Brussel); | |
49. | 3 thematische tentoonstellingen:
1. Boekdrukkunst en boekillustratie ten tijde van Plantin; 2. Oude hoekjes van Antwerpen; 3. Etsen en drogenaaldgravures van Rik Wouters, Antwerpen, Stedelijke Feestzaal, 14 oktober 1971; |
|
1972: | 50. | De Polyglot - Bijbel; de geschiedenis van een reuzenonderneming, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 15 juli - 30 september 1972; |
51. | De Franse kopergravure en haar Antwerpse oorsprong (XVIde - XVIIde eeuw), Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 10 oktober - 12 november 1972 (ingericht bij toepassing van het Belgisch-Frans Cultureel akkoord door het Ministerie van Nationale Opvoeding en Nederlandse Cultuur - Dienst voor Kunstpropaganda, in samenwerking met de Bibliothèque Nationale van Parijs, het Stadsbestuur van Antwerpen en het Museum Plantin-Moretus); | |
1973: | 52. | Antwerp's Golden Age, rondreizende tentoonstelling in de Verenigde Staten, 1973-1976, georganiseerd door SITES (Smithsonian Institution Traveling Exhibition Service), het Ministerie van Nederlandse Cultuur en de Dienst voor Culturele Betrekkingen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (in samenwerking met Dhr. F. Baudouin, Conservator van de Kunsthistorische Musea, |
en Mevr. J. Lambrechts-Douillez, Adjunct-conservator van het Vleeshuis). Deze tentoonstelling werd eerst voorgesteld in het Museum voor Volkskunde, 11 mei - 25 juli 1973; | ||
1975: | 53. | Tekeningen van Oude Meesters, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 14 februari - 30 april 1975; |
54. | De Antwerpse gravure in de 16de eeuw, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 8 mei - 14 september 1975; | |
55. | Het Bestendig Dotatiefonds voor Stadsbibliotheek en Museum Plantin-Moretus, 1905-1975, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 26 september 1975 - 15 februari 1976; | |
1976: | 56. | De Vlaamse grafische kunst, 1918-1939, Antwerpen, Hessenhuis, 31 januari 30 april 1976 (in samenwerking met de Educatieve Dienst); |
57. | Het Museum Plantin-Moretus 100 jaar, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 21 mei - 14 november 1976; | |
58. | Leven langs de Schelde. Antwerpen in de 16de en 17de eeuw, Antwerpen, Stedelijke Feestzaal, 10 juli - 26 augustus 1976 (in samenwerking met de overige stedelijke musea); | |
59. | Antwerp Drawings and Prints from the 16th and 17th centuries, in de Verenigde Staten rondreizende tentoonstelling, 23 juli 1976-1978, georganiseerd door de Smithsonian Institution Traveling Exhibition Service (SITES) met medewerking van de Belgische Ministeries van Buitenlandse Zaken en van Nederlandse Cultuur; | |
60. | Walter Vaes, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 11-28 november 1976; | |
61. | Honderd jaar Koninklijk Aardrijkskundig Genootschap, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 6 december 1976 - 9 januari 1977 (in samenwerking met het Koninklijk Aardrijkskundig Genootschap); | |
1977: | 62. | PP. Rubens als boekillustrator, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 7 mei 4 juli 1977; |
63. | Antwerpens Gouden Eeuw, Tekeningen en Prenten, 16de - 17de eeuw, uit de verzameling van het Stedelijk Prentenkabinet, in Europa rondreizende tentoonstelling (half september 1977-1978), georganiseerd in samenwerking met het Ministerie van Nationale Opvoeding en Nederlandse Cultuur; | |
64. | De Esmark Collectie van Currier & Ives, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 14-30 oktober 1977 (in samenwerking met de Amerikaanse ambassade); | |
1978: | 65. | Jacob Jordaens. Tekeningen en Grafiek, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, 17 juni - 17 september 1978; |
66. | Jacob Smits (1855-1928). Tekeningen en gravures, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 31 oktober 1978 - 28 januari 1979; | |
1979: | 67. | Jacob Jordaens, Drawings and Prints, in de Verenigde Staten rondreizende tentoonstelling (1979-1982), georganiseerd door de Traveling Exhibition Service van de Smithsonian Institution; |
68. | Frans Dille 70, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 17 mei - 5 augustus 1979; | |
69. | [Een tentoonstellng van enkele zeldzame, kostbare banden uit de eigen verzameling], georganiseerd op 25 september 1979 n.a.v. het bezoek van de deelnemers aan het XIde Internationaal Congres van de Association Internationale de Bibliophilie; |
70. | Tekeningen en Grafiek uit de 16de - 17de eeuw, in Europa rondreizende tentoonstelling (sedert eind 1979), georganiseerd onder de auspiciën van het Ministerie van Nationale Opvoeding en Nederlandse Cultuur; | |
1980: | 71. | Het Bestendig Dotatiefonds voor de Stadbibliotheek en het Museum Plantin-Moretus; aanwinsten 1975-1980, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 17 maart - 20 april 1980; |
72. | Tekeningen en grafisch werk van Paul Van Hoeydonck, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 29 april - 22 juni 1980; | |
73. | Antwerpse grafiek 1830-1980, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 17 juli 28 september 1980; | |
74. | Jos Hendrickx (1906-1971), tekeningen en grafiek, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 16 oktober - 14 december 1980; | |
1981: | 75. | Plantin of Antwerp. Books & Prints from the Collections of the Plantin-Moretus Museum, Antwerp, Jérusalem, The Israel Museum, februari - april 1981 (in samenwerking met het Ministerie van Nederlandse Cultuur); |
76. | Jos Léonard (1892-1957), tekeningen en grafiek, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 2 april - 16 mei 1981; | |
77. | Karel Roelants, Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 26 mei - 1 augustus 1981; | |
78. | [Overzichtstentoonstelling van de belangrijkste aanwinsten uit de periode 1905-1980, gerealiseerd door het Bestendig Dotatiefonds], Antwerpen, Stedelijk Prentenkabinet, 28 november - 6 december 1981. |