IV
In zijn ‘Tagebuch Kaspar Hausers’ heeft de schrijver van dat uitnemende standaardwerk ‘Das Sexualproblem in der modernen Literatur und Kunst,’ dr. Herbert Lewandowski, het edel-teere wezen van den jongen Hauser weergaloos benaderd. Uit zijn werk ademt een sfeer van aristocratische verfijning en voorname ingetogenheid, die Kaspar Hauser omhulde. Meesterlijk is zijn manier, om psychologische problemen te stellen en op te lossen - meesterlijk is de wijze, waarop deze opmerkelijke novellist en film-scenario-schrijver, het karakter van Kaspar Hauser met soepele lijnen teekent, die nimmer aan kracht inboeten.
Herbert Lewandowski, die sinds eenige jaren zich als boekverkooper te Utrecht gevestigd heeft, is iemand die het leven in zijn doolhof van nuances kent, en daarom ook vermocht door te dringen in de ziel van dezen verlaten knaap, die zich opsloot
Dr. HERBERT LEWANDOWSKI
in zichzelven. Hoe de auteur Kaspar Hauser en zijn verhouding tot de wereld bezag, vertelt de eerste bladzijde van zijn dagboek:
‘Noch nicht lange ist es her, da wurde der Mann im Monde müde und schlief ein. Es war kurz vor Neumond, und er war noch nicht erwacht, als der Mond, völlig verschwand. So fiel der Mann hinunter auf die Erde. Die Menschen entdeckten ihn und begannen ihn auszufragen. Fast alle fanden seine Worte fremd und konnten ihn nicht begreifen. Sie sahen nämlich alle Dinge von ihrem engen Standpunkte, während er die ganze Welt immer von unendlichen Höhe herab betrachtet hatte. Die Menschen nannten den Fremden Kaspar Hauser.’
Lezend in Lewandowski's dagboek vindt ge de weeke dichterlijke stemming van Kaspar Hauser's melancholisch hart, een melancholie, die door hem beleefd wordt, die zijn ziel kan instellen op het Wonder.
Kaspar Hauser's einde was even tragisch als zijn leven, dat men noodeloos verstikt had. In het jaar 1833, 21 jaar oud, brachten misdadige handen hem om het leven - hem, den schuchtere, met de groote zachte kinderoogen, de fijne trek-