Romans
In het Aprilnummer van dit tijdschrift heb ik eenige romans genoemd welke gelijk de Opstandigen zich occupeeren met enkele opeenvolgende generaties. Het groote bezwaar aan zulke romans verbonden is, dat de lezer zich bij den aanvang van elke periode weer geheel in alle karakters die daarin optreden moet inwerken, wat dikwijls vermoeit. De kritiek heeft dan ook dienaangaande niet gezwegen en toen Foster dit hoorde, heeft hij als bewijs dat een roman over vier generaties instede van de traditioneele drie niet alleen zeer onderhoudend kan zijn, maar ook zonder inspanning en vermoeienis gelezen kan worden, zijn: Cats and Clover geschreven (Jenkins). Wij maken daarin kennis met John Woden, die in 1827 geboren wordt als zoon van een behoeftigen predikant. Wanneer zijn vader komt te overlijden, nadat hij eenige jaren als weduwnaar voor zijn telg gezorgd heeft, begeeft de jonge John zich naar Londen, waar hij bij Uncle Brown, die een apotheek en drogistzaak heeft, aan diens nering een nieuw leven weet in te blazen. Op weinig scrupuleuze wijze heeft hij daar zijn eerste amourette, en zijn onwettige zoon, die uit die verhouding geboren wordt, speelt in zijn later leven een zekere rol, evenals een onwettige dochter die in Yankeeland het levenslicht aanschouwt. John maakt veel in zijn leven door, barricadenoorlog in Parijs, oproer in Weenen, wapensmokkel in den oorlog tusschen Noord en Zuid in Amerika, maar hij klimt geleidelijk aan op den maatschappelijken ladder. Hij is de geboren avonturier en de wijze waarop hij zijn bruidje schaakt en zijn medeminnaar tevens aan de stembus verslaat, waardoor hij in het Parlement komt, getuigen van brutalen durf, zooals zijn heele leven niets anders was dan met ijzeren volharding en vrijmoedigheid op het gestelde doel af te gaan. Lizzy die door hem verlaten werd, de vrouw die hij bedroog, doemt telkens op den vooravond van een ramp in haar witte kleeren met de kaars in de
hand voor hem op, wanneer een nieuwe ramp zijn familie zal treffen, wanneer de dood de hand uitstrekt raar een van hen die hem dierbaar zijn. En zoo wordt dan langzamerhand alles wat hem lief is van hem weggenomen. Al wordt hij dan ook baron, later Lord, zijn zoons komen om, een ervan bij de Titanic-ramp. Elke groote ramp die Engeland getroffen heeft, oorlogen, wisselingen in gouvernement, tot aan den grooten oorlog toe, zij passeeren de revue en alleen daarom reeds is dit boek de lectuur waard. Het is de geschiedenis van Engeland, op onderhoudende wijze opgedischt. Foster moet een Lord Rhondda voor oogen gehad hebben toen hij dit boek schreef, een der industriekoningen van Albion. Het is echter allerminst een boek voor bakvischjes en Foster is al even openhartig als Gerhardi, die ook nooit een blad voor zijn mond neemt. Door het heele boek echter waait een frissche geest en de schrijver heeft het doel dat hij voor oogen had met alle eer bereikt, het is een voortreffelijke roman.
Through Beds of Stone door M.L. Haskins (Macmillan) is een ‘first novel’ van een schrijfster die met haar eerste poging op dit gebied niet zonder succes is gebleven. Het boek is echter te lang, ruim 500 pagina's en hoewel haar hoofdpersoon, Margareth Meredith, uitmuntend geteekend is, niet het minst in de scènes op de kinderkamer (die bepaald uniek zijn), het verhaal is te veel uitgesponnen. Ook ontbreekt hier de ‘happy ending’ en de oorlog komt ook hier even op het tapijt. De verschillende mannen die in Margareth's leven een groote rol speelden zijn knap uitgebeeld en wel het best is de verhouding van vader en dochter weergegeven, een vriendschap en een vertrouwen tusschen Meredith en zijn kind, zooals die zeldzaam voorkomt en die wij hun benijden. Margareth toont in haar jeugd reeds talent voor de journalistiek en brengt het later tot sub-redactrice, terwijl zij ook eenige romans weet te schrijven. Ook de schrijvers met wie zij in aanraking komt door haar beroep drukken hun stempel op haar levensloop. De karakterstudies van Miss Haskins beloven veel voor de toekomst.
Mottram noemde ik eveneens in de besprekingen, die ik in April gaf. Onlangs verscheen zijn: The English Miss (Chatto & Windus). Mottram brengt ons hier in de kringen der Londensche voorsteden, de suburbs. Marny Childers, een echte ‘Tomboy’, die vroeg haar moeder heeft verloren, woont in een van die sombere huisjes met haar vader naast de familie Proud-