Het Schoone Boek te Utrecht
MEN kan juist in de laatste maanden niet klagen, dat er niet genoeg voor het boek gedaan wordt. De Uitgeversbond, in samenwerking met de Vereeniging van Nederlandsche Letterkundigen, organiseert een reizende
tentoonstelling, opgeluisterd door lezingen, in verschillende plaatsen. En particulier initiatief, gepaard aan ondernemingsmoed, bracht de oude, opnieuw jonge, firma Kemink in Utrecht ertoe om in een prachtig nieuw huis het boek een waardige omgeving te bieden. Dit boekenpaleis is ruim en toch niet hol; het is deftig en intiem; het wekt vertrouwen zonder familiair te worden. De boekenvoorraad is voor ieder te bereiken en overzichtelijk gerangschikt; de snuffelaar, d.i. de ware boekenvriend, kan op zijn gemak zijn neiging volgen; en het moet al heel gek loopen als hij niet iets van zijn gading zou vinden.
Ter gelegenheid van de opening der nieuwe localiteiten wordt een tentoonstelling van ‘Het Schoone Boek’ in Nederland gehouden. Op een heel enkel stuk na was, wat ik nog nooit op een tentoonstelling van dien aard heb gezien, de collectie volledig. De Zilverdistels uit den eersten tijd (van Eyck, Bloem, Greshoff), uit de tweede periode (van Eyck) en uit de laatste periode (van Eyck, van Royen) waren alle aanwezig. Ook de bij ‘De Zilverdistel’ zich aansluitende edities der Cunerapers (van Royen). Duidelijk blijkt hier, óók voor hen die niet een bijzondere studie van de nieuwe drukkunst in ons land gemaakt hebben, welk een prachtig en onschatbaar pionierswerk door van Eyck en van Royen, later door van Royen alléén, gedaan is. Ook de reeks ‘Palladium’ (van Krimpen, van Nijlen, Greshoff) zien wij compleet. Ik ben te nauw verbonden met van Krimpen, wien alle eer van dit werk toekomt, om hem mijn meening in het openbaar te zeggen, dat blijve voor onze huiselijke tête à tête's bewaard! Trajectum ad Mosam (A.A.M. Stols) toont van zijn eerste schuchtere poging tot zijn laatste Du Bellay een stadigen groei. Het werk wordt eenvoudiger, vaster en edeler. De ‘Deffance et Illustration’ is een van de fraaiste en aantrekkelijkste stalen van Nederlandsche drukkunst geworden. Zijn serie ‘To