Brief uit Italië
Kunsttheaters.
Het meest merkwaardige verschijnsel, dat dit jaar ons tooneelleven kenmerkt, is zeker de plotselinge geboorte van vele kleine schouwburgen, zuiver aan de kunst gewijd, zoo van het type van de ‘Vieux Colombiés’ te Parijs en het ‘Théâtre du Marais’ te Brussel. - Ik wil niet ontkennen dat er ook ten onzent sinds lang behoefte aan zoo iets bestond, maar het is toch eigenaardig dat die behoefte zoo plotseling en door zoovelen terzelfdertijd gevoeld is. - Wij hebben zoo te Milano ineens drie, zegge drie kunsttheaters gekregen: ‘Il Teatro del Convegno’ onder leiding van Enzo Ferrieri, den hoogst verdienstelijken directeur van het tijdschrift ‘Il Convegno’, ‘La Piccola Cannobbiana’ en ‘La Sala Azzurra’ onder leiding van onzen bekwamen acteur Gualtiero Tumiati.
Twee van deze drie schouwburgen hebben nu reeds schipbreuk geleden. - Dat moet ons niet verwonderen; zoo te Parijs slechts één zulker schouwburgen kan bestaan is het wel onmogelijk dat te Milano, dat kleiner dan Parijs is en als intellectueel centrum met Rome en Firenze moet wedijveren, er drie van dergelijke theaters zouden kunnen bestaan.
‘La Piccola Cannobbiana’ is vrijwel onmiddellijk na zijn opening weer gesloten. - ‘Il Teatro del Convegno’ heeft het wat langer uitgehouden. - Er hebben daar o.a. eenige zeer verdienstelijke voorstellingen plaats gehad van Rosso di San Secondo's ‘Marionette che Passione’, het beste wat deze jonge auteur tot nu toe op tooneelgebied geleverd heeft, een drama dat om zijn originaliteit ook in het buitenland groot succes heeft gehad en dat stellig zou verdienen ook in Nederland te worden vertoond. Maar niettegenstaande deze en enkele andere goede opvoeringen, zooals een van Ostrowski's ‘Storm’, heeft ook ‘Il Teatro del Convegno’ spoediger dan verwacht werd zijn deuren weer moeten sluiten. -
Ferrieri heeft zich echter door deze eerste mislukking niet laten ontmoedigen: hij heeft zijn fouten ingezien en is thans opnieuw aan het werk getogen met het doel zijn kleine theater op een eenigszins gewijzigden grondslag te doen herleven. -
Een beter lot is aan ‘La Sala Azzurra’ ten deel gevallen, waarschijnlijk omdat de leiding hier wel meer deskundig was dan in de beide vorige gevallen. - Als het beste wat Tumiati gegeven heeft kunnen wij beschouwen een hoogst succesvolle opvoering van Maeterlinck's ‘L'Oiseau Bleu’, dat in alle opzichten aan de hooge verwachtingen die men van het stuk had beantwoordde. - En toen onlangs Rabindranath Tagore Italië bezocht, had in ‘La Sala Azzurra’ de gebruikelijke feestavond plaats met de opvoering van ‘De Brief aan den Koning’, dat door de vijftienjarige Marichetta Valentini op superieure wijze vertolkt werd.