Den Gulden Winckel. Jaargang 22
(1923)– [tijdschrift] Gulden Winckel, Den– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermdTwee belangrijke Fransche serie-uitgavenOP twee nieuwe Fransche serie-uitgaven veroorloven wij ons, 's lezers aandacht te vestigen. Het betreft de collectie Les Contemporains, bij Stock verschijnend, en Le Livre de Demain, door de firma Arthème Fayard gepubliceerd. Van Les Contemporains, bescheiden uitziende, doch zéér waardevolle boekjes, verschenen tot nu toe een twintigtal. Alle brengen, zooals de titel het aanduidt, iets ter kennismaking met een belangrijken tijdgenoot. Zoowel buitenlanders als Franschen worden er nader tot het publiek gebracht; maar wij zullen ons in deze aankondiging tot de Fransche auteurs bepalen. Elk deeltje, klein formaat in eenvoudig geel papierbandje genaaid, geeft een over het algemeen volledige bibliografie, een steeds uiterst karakteristiek portret, eenige bladzijden, waarin de auteur door een deskundige getypeerd wordt, en ten slotte een zestigtal keurbladzijden uit zijn werk: nu eens een novelle of een romanfragment, dan weer een verzameling overpeinzingen, gedichten of gedachten. Wij vermelden als de beste van deze alle uitstekende deeltjes: Panam, door Francis Carco (met portretTeekening van Grünewald
Edmond Jaloux van Halicka en inleiding van Prof. Strowski); La Bête Conquérante (fragment) van Pierre Mac-Orlan (een opmerking: de inleider, niemand minder dan André Salmon, vertelt ons niet, dat ‘Mac Orlan’ een pseudoniem is, en nòg een opmerking: wat past die futuristische teekening van Chas-Laborde goed bij de ‘Mac-Orlan-stemming’!); Protée, een mooie analyse van Jaloux, met aanteekening van Muriel Ciolkowska en een forsche en eenvoudige portretkrabbel van Grünewald, hierbij afgedrukt; verder een mooi, koel en doelbewust brok proza van André Gide, La Tentative Amoureuse (inleiding van den jongen Mauriac en teekening van Halicka); van den ziekelijken Jean Cocteau: eigenaardige en treffende critiek-beschouwingen over anderen en zichzelf, met inleiding van Elie Gagnebin en portret van Picasso: Le | |
[pagina 55]
| |
Secret Professionnel; van Giraudoux, die tegenwoordig erg in trek is, (na zijn bekroning, het vorig jaar) een hardvochtig, wáár en boeiend verhaal, La Pharmacienne (inl. P.M. Orlan) en eenige schetsen van Colette, oude bekenden,
Teekening van Halicka
André Gide verzameld onder den titel Rêverie de Nouvel an en ingeleid door Marcel Sauvage. - De boekjes verschijnen onder de algemeene leiding van Florent Fels, den directeur der ‘Cahiers’ Action, en kosten fr. 1. - per deeltje. Le Livre de Demain is meer een serie voor het groote publiek bestemd. Het brengt herdrukken van bekende romans der hedendaagsche grooten, elke maand een deel, maar bepaalt zich tot Fransche auteurs. Het bizondere van deze serie is nu de royale, luxueuze uitvoering en de onbegrijpelijk lage prijs. Onbegrijpelijk inderdaad: hoe maakt een uitgever, zèlfs bij een overweldigend-groote oplaag en (daar het herdrukken geldt) zonder te zwaren druk van rechten en honoraria, zijn kosten goed, wanneer hij voor een boek, op prachtig, zwaar papier en met een moderne, duidelijke letter gedrukt, voorzien, bovendien, van ettelijke oorspronkelijke houtsneden van de beste (en dúúrste!) kunstenaars, slechts frs. 2.50 rekent? Is 't een reclame? Of zullen wij dien ‘lokprijs’ misschien na eenigen tijd geleidelijk zien opslaan, wanneer deze serie er bij het publiek ‘in’ is? (zooals dat met de ‘Collection Plon’ geschiedde). Dit zijn trouwens commercieele aangelegenheden, waar wij ons niet mee hebben in te laten. Voldoende zij het, te constateeren, dat door deze collectie inderdaad de waardevolle, artistieke uitgaven, waarvoor men tot nog toe 25,30 francs of meer moest betalen, thans binnen het bereik van aller beurs liggen. No. 1, in Februari verschenen, bracht René Benjamin's wereldvermaarden roman Gaspard, die in 1915 den ‘Goncourt-prijs’ behaalde (cf. D.G.W. van 15 Mei '16), met vele mooie houtsneden van Renefer; als No. 2 herlazen wij met veel genoegen Colette's geestige Mitsou, ou comment l'Esprit vient aux filles, ook een oorlogsromanGa naar voetnoot1), en versierd met zestien moderne teekeningen van den beroemden Hermann-Paul. In deze verzameling kondigt de uitgever verder aan: werk van Gérard d'Houville, Henry Bordeaux, René Boylesve, enz. Het is een serie, Teekening van Picasso
Jan Cocteau niet: ‘die in een behoefte voorziet’, zooals het gewoonlijk heet, maar die integendeel een onverhoopte verrassing brengt en zonder eenigen twijfel veel succes zal hebben. MARTIN PERMYS. |
|