Shaw's leidende gedachte nog wat in 't onduidelijke, tenzij men, abstraheerend van den parabel-vorm, zijn aandacht vestigen bleef op uitingen als: ‘I tell you that as long as I can conceive something better than myself I cannot be easy unless I am striving to bring it into existence or clearing the way for it. That is the law of my life. That is the working within me of Life's incessant aspiration to higher organization, wider, deeper, intenser self-consciousness, and clearer self-understanding’, of: ‘As to the method, what can be said as yet except that where there is a will, there is a way? If there be no will, we are lost’.
Die gedachte - de verbetering van het menschdom, niet door natuurlijke evolutie genre Darwin, maar door evolutie enkel teweeggebracht door het taaie willen van den mensch - wordt voor Shaw de godsdienst voor den nieuwen tijd. En, zooals hij zijn Don Juan-bedrijf als een bijbel opvatte om door het uiterlijke dichterlijke van een parabel zijn gedachten te doen verstaan, zoo nu geeft hij een bijbel uit: ‘Back to Methuselah; a Metabiological Pentateuch’.
Persoonlijk? Veel groote mannen vatten hun werk als een soort van bijbel op: Nietzsche's ‘Also sprach Zarathustra’ is het treffendste voorbeeld. Is de philosophie in dit, Shaw's, laatste werk persoonlijk? Zelfs niet. De oude cosmogonien kennen evolutie (Shaw haalt Empedocles aan, hij mocht evenwel de gansche presocratische school aanhalen en de meeste modernen op den koop toe). Maar de manier, waarop de stof behandeld is, is die van Shaw, en dat zegt genoeg om het werk in stilte, lijn vóór lijn, te genieten en te overdenken. Laten we bondigheidshalve de inleiding - een prachtstuk van polemiek vooral tegen de Darwinianen, met schitterende zetten - en Shaw's schoolmeesterstoon - onbesproken.
Van de 5 boeken - 5 korte stukken - speelt één enkel in het verleden, één in 't tegenwoordige, drie in de toekomst.
Een bijbel voor de toekomst, dus. De groote leiddraad is: 1) de mensch verloor het eeuwige leven, dan het lange leven, door zijn schuld. 2) Mocht de mensch waarlijk willen, hij zou langer leven. 3) De mensch leeft langer, maar enkel een élite. 4) De andere menschen blijven kinderen, hun ras verdwijnt. 5) De mensch blijft leven (tenzij een ongeval, na eeuwen soms, hem zou dooden), en dan enkel ziet hij beter in wat het leven is, zonder nochtans - laatste hoop en beginpunt van den nieuwen cyclus, die zou moeten bestaan hebben sedert het aardsch paradijs - tot deze volmaaktheid te komen: dat het leven enkel gedachte worde, vrij van de stof. ‘And for what may be beyond, the eyesight of Lilith is too short. It is enough that there is a beyond’. Het eerste stuk ‘In the Beginning’ speelt in het aardsch paradijs, en toont den val van het menschdom. Het is een buitengewoon frisch boek. Eva, omringd van haar steeds slechter wordende nakomelingschap, heeft toch hoop. ‘My sons and my sons' sons are not alle diggers and fighters. Some of them will neither dig nor fight: they are more useless than either of you (Adam en Cain): they are weaklings and cowards: they are vain; yet they are dirty and will not take the trouble to cut their hair. They borrow and never pay; but one gives them what they want, because they tell beautiful lies in beautiful words. They can remember their dreams. They can dream without sleeping. They have not will enough to create instead of dreaming, but the serpent said that every dream could be willed into creation by those strong enough to believe it. There are others who cut reeds of different lengths and blow through them, making lovely patterns of sound in the air; and some of them can weave the
patterns together, sounding three reeds at the same time and raising my soul to things for which I have no words. And others make little mammoths out of clay, or make faces appear on flat stones, and ask me to create women for them with such faces. I have watched those faces and willed; and then I have made a womanchild that has grown up quite like them. And others think of numbers without having to count on their fingers, and watch the sky at night and give names to the stars, and can foretell when the sun will be covered with a black saucepan lid. And there is Tubal, who made this weel for me which has saved me so much labor. And there is Enoch, who walks on the hills, and hears the Voice continually, and has given up his will to do the will of the Voice and has some of the Voice's greatness. When they come, there is always some new wonder, or some new hope: something to live for. They never want to die, because they are always learning and always creating either things or wisdom, or at least dreaming of them’.
En later: ‘Man need not always live by bread alone. There is something else. We do not yet know what it is; but some day we shall find out; and then we will live on that alone; and there shall be no more digging nor spinning nor fighting nor killing’.
Het tweede boek ‘The Gospel of the Brothers Barnabas’ speelt op den huidigen dag. Twee broeders, een wijsgeer en een biologist, hebben de gedachte van het langer-leven opgevat en - metabiologisch - uitgewerkt. Niemand gelooft hen, zeker niet de twee politiekers - vermakelijke