het ‘intellectueele’ jodendom van Berlijn. Het was het luidruchtig beamen van de velen, die zich zèlven, grooter en heviger, in de vermeende gevoelskracht en het bedriegelijk assimilatievermogen van Werfel terug vinden.
Werfel maakt, met zijn 23 jaren, school. Om hem groepeeren zich de bewonderaars en de navolgers! Habitué van Café Merkur is, naast Franz Werfel, Walter Hasenclever, een fijne figuur. Zijn scherp gesneden, intelligent muizengezicht met donker uitzien vertrekt voortdurend schokkend van rustlooze nervositeit. Hij spreekt soms, snel, over zijn woorden struikelend, met zachte stem eenvoudige dingen. Hij zegt alles, de meest alledaagsche mededeelingen, met gedempte, vragende stem, als schaamde hij zich ze uit te spreken. Hij rookt sigaret na sigaret, en laat zich aarzelend, stotterend, maar met een zeer-bepaalde overtuiging, uit over kúnst. Soms is hij een talentvol vers-schrijver met een allerbeperktsten gevoelskring, waarin het erotische, naïef, een grootste plaats inneemt, en dat erotische, onwezenlijk aan zijn natuur, tot perversie gedreven. In Leipzig heb ik hem eens zijn drama ‘Der Sohn’ hooren voorlezen. Ook daarbij trof mij een toon van overtuiging, een klank van echtheid, waarmede hij deze kinderlijke niaiserie voordroeg. Ook bij hem aldoor dat spelen met woorden, woorden; maar deze woorden op zich zelf hebben een nobeler klank. Men gevoelt en vermoedt bij hem een fond van gemoedsechtheid en een zekere wezensverfijning. - Dan komen ‘de mindere goden’! Paul Cronheim bezit - ondanks dat de onderlinge verheerlijking hier epidemisch is en ook hem niet gespaard heeft - op zijn tijd een rustige zelfbeperking en een verhelderend indringingsvermogen die hem een Werfel kan benijden! Hij is met zijn vroolijk, slim en guitig gezicht de ‘gewoonste’, de minst geëxalteerde der letterkundige bentgenooten te Leipzig. En daardoor de oprechtste en menschelijkste. Zijn bewonderingen zijn warm en
oprechtgemeend. Zijn gesprek is luchtig en normaal of niet zonder gloed en opgetogenheid. - Zeker is het dat zijn wisselende en wat zwevende smaak langzaamaan een vaste, een onwankelbare basis zal gaan vinden in zijn liefde voor Verwey en zijn vertrouwensvolle overgave aan diens werk, dat hij met onmiskenbaar talent en een verrassend aanpassingsvermogen in het Duitsch vertaalt. En zeker is het óók dat hij, vertrouweling van de stem dezer poëzie, een steeds meer en meer verbreedenden afstand zal gaan bespeuren tusschen zichzelve en de Werfels en Hasenclevers en hun ‘schoonheid’. Op zijn vorming heeft grooten en gunstigen invloed gehad Franco Marano, een der beminnelijkste menschen, een der fijnste en bewegelijkste geesten, in dit milieu verdwaald.
Hij is kenmerkend mager. Bij zulk een nerveuse rapheid van beweging, bij zulk een tintelend vernuft past gezetheid allerminst. Hij heeft krasse en scherpe gelaatstrekken zonder éénige weekheid. Typisch italiaansch is aan hem alleen zijn blik, die, fluweelig en donker, soms helder, guitig en bekoorlijk, soms gloedvol en troebel is. Hij is het type van een verzorgden lettré. Zijn belezenheid is omvangrijk en van kostelijk gehalte, zijn smaak is bevestigd en verfijnd, zijn oordeel is zuiver en persoonlijk. Een scherpzinnig criticus bij tijd en wijle, heeft hij de deugd der koppigste vasthoudendheid aan wat nu eenmaal zijn liefde heeft. Ontvankelijk voor alles wat binnen zijn persoonlijkheid een geëigende plaats vinden kan, mist hij ten eenemale het snobisme dat het nieuwe aanvaardt omdat het nieuw is, het uitzonderlijke omdat het uitzondering is.
Kurt Pinthus, Karl Blank, Otto Beuck, Wilhelm Haas, Ulrich Steindorf zijn verder min of meer vaste gasten naast vele acteurs. Pintbus is gekenmerkt door het woord belachelijk, met zijn uil-in-doods-nood-gezicht, zijn beduidenislooze drukte en zijn onmachtige conversatie. Wilhelm Haas met zijn zinlooze, onverwerkte belezenheid, zijn oordeelslooze verwardheid, zijn pedanterie en zijn eigenwijsheid - fel adept van Werfel, Tschèch bij Tschèch - en hij, zijn vreemde fladderaars naast den doodkalmen, degelijken, deugdelijken Beuck, die, veelweter, ook goedweter is. Filosoof en literator heeft hij met zijn Gogoluitgave (compl. in acht deelen bij Georg Müller) een monument voor een der beste geesten en sterkste kunstenaars van zijn volk in Duitschland opgericht.
Het is merkwaardig hoe slechten invloed het bohême-caféleven op kunstenaars heeft die, mogen zij al min of meer talentvol zijn, karaktervastheid en houding missen. In die broeierige atmosfeer van zelfverheerlijking en mutueele adoratie, handhaaft de zwakkere zich bezwaarlijk. De toon van onware kunstzinnigheid, de opgezweepte kracht van onwaar gevoel en de valsche intelligentie zijn giften voor het gemoed.
OTTO P. REYS.
Stuttgart, Sept. '14.