Bij nader inzien is die literaire kwaliteit misleidend. Lafheid en wreedheid zijn niet zozeer eigenschappen als wel waardeoordelen. Die substantieven wekken de indruk dat het om feitelijkheden gaat, terwijl het oordelen zijn. Dus waar hebben we het precies over? Wat bedoel je als je een daad ‘laf’ of ‘wreed’ noemt?
Je zou je misschien beter kunnen afvragen: hoe laf of dapper is het eigenlijk om woorden als ‘laf’ of ‘dapper’ te gebruiken. Dat hangt natuurlijk helemaal af van de situaties waarin ze gebruikt worden. Wie zegt het over wie, en in welke omstandigheden? Alleen wanneer je al die omstandigheden kent, en de betrokken personen, zou je dat kunnen beoordelen. Het gebruik van dit soort woorden los van iedere context is dus nietszeggend. We hebben voorbeelden nodig.
Daar gaan we.
Voorbeeld 1: Een opvallend verschijnsel in de Nederlandse samenleving van de laatste jaren is de anonieme bedreiging. Politici, en in het algemeen mensen die publiekelijk standpunten verkondigen, maar ook leraren en andere brave burgers krijgen er steeds vaker mee te maken. Anonieme telefoontjes, dreigbrieven, kogelbrieven, bombrieven, haatmailtjes - nieuw is het allemaal niet, maar het lijkt wel of dit soort eenzijdige communicatie sinds een paar jaar epidemische vormen heeft aangenomen.
Wie het niet eens is met iemand, of wil protesteren tegen iets, kan dat op allerlei manieren kenbaar maken. Maar wie het anoniem doet, en met dreigementen, maakt alleen maar duidelijk dat hij niet uit is op een open discussie, maar iets wil afdwingen zonder daarvoor verantwoording af te leggen. Dat is laf omdat het niet alleen getuigt van angst, maar ook van gebrek aan zelfrespect. De anonieme bedreiger wil een klap uitdelen zonder zelf geraakt te kunnen worden. En komt dat ook niet neer op een vorm van wreedheid? Hij hoopt dat zijn slachtoffer het in zijn broek doet van angst, zich gedeisd zal houden, ergens van af zal zien, zijn mond zal houden of zich niet meer in het openbaar durft te vertonen.
Dit lijkt een aardige demonstratie van de bewering dat lafheid de moeder van de wreedheid is. Maar gaat dat wel altijd op?
Voorbeeld 2: Als je 's nachts om drie uur op straat onverhoopt getuige bent van een vechtpartij en je ziet hoe drie kerels samen een vierde aftuigen, wat doe je dan? Misschien is het laf om je er niet mee te bemoeien en snel door te lopen. Maar dat soort lafheid - is dat de moeder van de wreedheid?
Of, voorbeeld 3: Als je niet voor je mening uit durft te komen om-