De Gids. Jaargang 170
(2007)– [tijdschrift] Gids, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 710]
| |
Atte Jongstra
| |
[pagina 711]
| |
men een stelletje lustmeisjes tegen. Daar hadden ze op gehoopt. Een van de jongens roept in de trein derwaarts al: ‘I even shaved my balls!’ De lustmeisjes blijken echter banden te onderhouden met georganiseerde duisterlingen, die SM-freaks van het ergste soort in staat stellen bedoelde studenten diep onderhuids te knippen en te scheren. De lustmeisjes lokken de slachtoffers, die worden gegijzeld. Verkleed als chirurg gaat men vervolgens op ze los. Je ziet voorhamers op knieschijven neerkomen, machineboren in schouderbladen verdwijnen, pistoolnietjes in oogbollen, alles buiten elke medische indicatie om. Kroatië, ik moet er niet aan denken. Maar als men het per se wil weten: ‘Even I shaved my balls!’ Het is lang geleden, maar toch. Ik probeerde er mijn vriendin van toen mee te plezieren - geen haren in de weg bij het mondelinge werk. Van haar kant mocht ze er ook best iets aan doen, vond ik. Ze was een flink begroeide vrouw, en zoals het oude woord wil: in mijn geval is Venus veel actiever als er geen haar in het spel is.Ga naar eind4
In dit verband moet ik denken aan de Engelse kunstcriticus, schrijver en dichter John Ruskin (1819-1900), die grote moeite had met het uitzicht op de Mons VenerisGa naar eind5 van zijn echtgenote Effie Gray. Over Ruskins enorme huiver op het stuk van lijfgemeenschap is veel geschreven. Zijn huwelijk werd om die huiver na zes jaar opgeheven. Ruskin had geen vinger naar de arme Effie uitgestoken. Als oorzaak wordt door Ruskins biografe Mary Luytens aangewezen dat de arme kunstcriticus via de Griekse beeldhouwkunst dusdanig vertrouwd was geraakt met de vrouw als smooth verschijning, dat de aanschouwing van Effies centrale driehoek hem geschokt deed afzien van elke verdere benadering.Ga naar eind6 Schaamhaarfobie dus. Een andere biograaf (John Batchelor) oppert dat Ruskins probleem van olfactorische aard was. Effie zou niet lekker hebben geroken.
Een gek dus, die Ruskin? Elke Indiër zou hem groot gelijk hebben gegeven. Volgens veel Indiërs is schaamhaar onrein. Vooral vrouwen in de vruchtbare leeftijdGa naar eind7 moeten het zien kwijt te raken en in voorlichtingsblaadjes staan altijd vragen over welke de veiligste vorm is: harsen, knippen, of scheren. Maar dat het weg moet, daar is iedereen het over eens. Een niche in dit verband vormt Korea. Daar komt een kale vrouw niet aan de bak. Om die reden zijn er klinieken in het leven geroepen, die de vrouw aan beharing kunnen helpen. Ook in Nederland zijn dergelijke klinieken geopend, maar die werken de andere kant op.Ga naar eind8 | |
[pagina 712]
| |
De schaamhaarkwestie. De pubieke beharing staat tegenwoordig erg in de belangstelling. Het grote publiek, gestuurd door commercie en journalistiek (die graag elke kwestie als ‘nieuw’ aanprijst, de scoop wordt er immers groter door) denkt dus al gauw dat het revolutionaire schaamstreekontwikkelingen betreft. Niets is minder waar. De Romeinen haalden pek uit het Zuid-Italiaanse Brutium, omdat dit zich het best leende voor het waxen van schaam- en okselhaar. Over de Grieken lazen we al, in verband met Ruskin.
Mijn stelling is deze: integrale schaamhaarverwijdering is geen nieuwerwetsigheid, het behoort tot de zeer oude gebruiken van de mens.
Volgens Julius Caesar in De Bello Gallico schoren de Britten ‘elk deel van hun lichaam, behalve hoofd en bovenlip’. De Franse schrijver en dichter François Beroalde de Verville suggereert in Le Moyen de parvenir (1610) dat de zestiende-eeuwse Franse vrouw haar schaamte onthaarde. Al heb ik begrepen dat onder invloed van de Franse zwartekousen-koningin Catherina de Medici (1547-1589), die haar hofdames het scheermes ontzegde, de ontharing een dip heeft gekend. Het zou tot Queen Victoria (1837-1901) duren, alvorens het echt ‘uit’ raakte. Ik heb op zijn minst één ongedateerde, maar Victoriaanse bron om dit laatste te onderbouwen: het anonieme geschrift The Way of a Man With a Maid. Afgezien van de titel (integraal afkomstig uit Spreuken 30:19) een bijzonder geestig sado-erotisch geschrift. We kunnen er de invloed van de preutse koningin Victoria op de schaamhaarmode in vinden: Lady Betty moest in haar beste dagen een simpelweg schitterende vrouw zijn geweest, maar zelfs ondanks haar huidige vlezige overvloed was ze nog steeds in staat elke man in vervoering te brengen. Volgt een beschrijving van genoemde overvloed. Maar wat onze ogen vooral trok was het haar dat rond haar kut groeide. Ik geloof niet dat ik ooit zo'n enorm oppervlak waarnam - een etensbord had het niet kunnen bedekken! Het leek ergens van tussen Lady Betty's benen te ontspringen en lag als een zo dikke deken over haar kut dat de spleet volledig onzichtbaar was. Het strekte zich uit over haar kruis en onderbuik en reikte tot de navel - dicht gekruld. | |
[pagina 713]
| |
En dan komt de veelzeggende smaakconclusie: Gewoon een prachtig gezicht! Ik ben nu iets te haastig door de geschiedenis van de schaamontharing gebeend, excuus. We mogen immers niet voorbijgaan aan de achttiende-eeuwse Beggar's Benison Club, een Schotse vereniging van aristo bad boys. De volgende anekdote verklaart de naam: De beschermheilige van de Club was een bedelmeisje dat Koning James v over een rivier had gedragen. Hij beloonde haar voor deze dienst met een gouden munt, wat haar tot de volgende heilwens bracht: May Prick nor Purse never fail you. In pubiek verband is de hoger gesitueerde tak van de Beggar's Benison Club echter interessanter. Deze Wig Club koesterde een bizarre rariteit: een pruik gemaakt van schaamhaar, geoogst bij de uiteenlopende maîtresses van Koning Karel ii. In de bloemrijke Wig-spraak heette dit one renowned Wig worn by the Sovereign composed of the Privy-hairs of Royal courtezans.Ga naar eind9 In verband met oude gebruiken is deze bijzondere minuut uit de geschiedenis van Wig Club verwarrend. Wat immers moeten we er uit opmaken in verband met schaamhaarmode? Om een pruik te krijgen moet er eerst haar zijn - pas als het graan hoog op de akker staat is het tijd voor de oogst. En wat prefereerde Karel ii? Ik ben er nog niet uit.
We kunnen intussen vaststellen dat in onze moderne tijden zeer oude gebruiken in ere zijn hersteld. De bandeloze begroeiing der dolle Mina's heeft - god zij dank - het mes weer gevonden. De vrouw is teruggekeerd tot het Pek van Brutium, om het zo eens uit te drukken. Natuurlijk zijn er, die in dit verband onmiddellijk beginnen over het obscene van een schaamsteek die je smooth kunt noemen. Een citaat van Marcuse lijkt hier afdoende antwoord te bieden: Obsceen is niet het beeld van een naakte vrouw die haar geschoren schaamte toont, maar dat van een volledig geklede generaal die zijn medailles laat zien, hem opgespeld na een aanvalsoorlog. Ik had nog graag aandacht besteed aan het onvergetelijke artikel dat de Duitse fysioloog Eschricht in 1837 in Müller's Archiv für Anatomie und Physiologie publiceerde: ‘Über die Richtung der Haare am mensch - lichen Körper’. In dat stuk buigt Eschricht zich onder meer over de looprichting van het schaamhaar bij de vrouw. Conclusie: het is de clitoris waar alle haren zich naar buigen. | |
[pagina 714]
| |
Maar het heeft weinig zin je met zulke hairy business bezig te houden als er geen haar is. We zijn de laatste jaren immers teruggekeerd in de kale schoot der oudste geschiedenis.
De arme Ruskin!Ga naar eind10 Te vroeg geboren, of te laat, hoe dan ook ontijdig. Al die eeuwen had hij zijn Effie vurig kunnen beminnen, behalve in zijn eigen tijd. Mijn hart breekt als ik er aan denk.
De kale, historische schoot. Is die nu echt terug? Naar ik op internet lees tobben we nog steeds met overgangsvormen. Residuen als ‘het hartje’, een Braziliaans streepje (‘de landingsbaan’), een Europees ‘bosje op de heuvel’, of de V van Victorie. Op www.vaginavrienden.be las ik: De moderne beautysalon heeft voor alle ontwerpen wel een sjabloontje in huis. Of je neemt zelf de tondeuse plus bijbehorende sjabloontjes ter hand, waarbij je tijdelijk rode bultjes, ontstoken haarvaatjes en ondraaglijke jeuk op de koop toeneemt. Rest mij nog de naam te vermelden van de variant, waarbij de klassieke radicale ontharing plaatsvindt. Die heet de ‘Hollywood’. Een twintigste-eeuwse benaming voor een gewoonte die al bestaat sinds de wind van de wolken waait en de boom groeit. Wat Luther ook beweerde: Venus is veel actiever als er geen haar in het spel is. Daar hoef je echt geen lid van The Smoothies Club voor te zijn. |
|